Gå till innehållet
FDUV - startsida
FDUV - startsida
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
    • Kalender
    • Aktuellt
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Enkät till anhöriga och personer med IF
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning (IF)
    • Första tiden efter besked om IF
    • Vad finns det för stöd och hjälp att få?
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Personlig assistans
    • Stör för rörlighet / färdtjänst
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
      • FDUV:s stadgar
      • FDUV:s strategi 2024-2026
      • Tidslinje över FDUV:s historia
      • Bok om DUV-rörelsens uppkomst och utveckling
    • Kalender
    • Aktuellt
      • Blogg
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
      • Familjekurser
      • Vuxenlivskurser
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
      • Socialskyddsguiden
      • Handbok om service för unga
      • Pussel för ett gott liv
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
      • Intressepolitisk arbetsgrupp
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Enkät till anhöriga och personer med IF
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning (IF)
      • Begrepp
      • Bemötande av personer med IF
      • Fosterdiagnostik
    • Första tiden efter besked om IF
      • Hur ge besked om IF - tips till professionella
    • Vad finns det för stöd och hjälp att få?
      • Funktionshinderservice på svenska
      • Samhällets stöd till familjer
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Personlig assistans
    • Stör för rörlighet / färdtjänst
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
      • Intressebevakning samt arv och testamente
    • Kropp och hälsa
      • Fritidsverksamhet
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
      • Pressmeddelanden & ställningstaganden

 

Bli medlem

Beställ nyhetsbrev

FDUV

Helsingfors
Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
Finland
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi

Vasa
Storalånggatan 60
65100 Vasa
Finland
+358 (0)6 319 56 52

Tillbaka
Porträtt på Kassandra Nygård med stora röda glasögon.

Om att möta rädslor och ringa in drömmar

161718708031.03.2021 kl. 13:38
Susanne Tuure skriver i vår blogg om Kassandra som deltar i FDUV:s flyttförberedelse. Med Kassandras tillåtelse publicerar vi också hennes novell Rädslan och jag.

Att flytta till ett eget hem är en stor sak, i synnerhet för personer som behöver mycket stöd i vardagen. Flyttförberedelse handlar mycket om att uttala och möta rädslor, ringa in drömmar och målbilder och skapa dialog – inom familjen och med personal.

En person som jag haft förmånen att lära känna inom flyttförberedelse är Kassandra Nygård. Hennes dröm är att få ge ut böcker. Hon skriver långa texter. De är fiktiva, men här finns också stänk av egna erfarenheter. Skrivande är hennes sätt att processa tankar och känslor.

Med Kassandras tillåtelse publicerar vi här nedan hennes novell Rädslan och jag.

Text: Susanne Tuure
Foto: Privat

Rädslan och jag

Jag är så rädd, sa Julia till sig själv när hon satt på golvet i sitt rum.

Julia satt mitt i sitt rum och skakade och grät för att hon var så rädd för allting. Hennes leksaker låg överallt i rummet så som det brukar vara i ett stökigt barnrum. Julia kallade på Julietta som var hennes låtsasvän som bara hon kunde se.

– Vad är det Julia, du ser så ledsen ut?” frågade Julietta.

– Jag är rädd,” sa Julia.

– Vad är du rädd för? frågade Julietta.

– Allt, sa Julia.

– Berätta för mig, sa Julietta.

– Jag är rädd för att prata med andra människor, jag är för blyg, sa Julia.

– Du pratar ju med mig, sa Julietta.

– Du är ju min bästa vän som bara jag kan se, sa Julia.

– Det är ju sant, sa Julietta.

Julia ritade med fingret i golvet.

– Jag är rädd för att gå ut på stan med mamma och pappa. Jag är rädd för att någon ska göra något mot mig när jag är ute, sa Julia.

– Är du inte trygg med din mamma och pappa? frågade Julietta.

– Nej, jag känner mig inte trygg någon annanstans än hemma, sa Julia.

– Och jag är rädd för jättemånga djur, jag kan inte ens gå förbi en katt på gatan.

– Finns det inget djur som du inte är rädd för? frågade Julietta.

– Jag tror inte det, sa Jula.

– Vad mer är du rädd för? frågade Julietta.

– Jag är rädd för åskan och blixten, för att det är så stark ljus och ljud, sa Julia.

– Jag är rädd för att prova nya saker för att jag är rädd att jag kanske inte trivs med dom, jag är rädd för höjder, att ha huvudet under vattnet, mörkret, döden och arga människor.

– Det var mycket, påpekade Julietta.

– Men vet du vad jag är mest rädd för, mer än allt annat i världen? frågade Julia.

– Vad då? frågade Julietta.

– Att prata om mina känslor för mamma och pappa, det är svårt att prata med dom så att dom ser saker från mitt håll, sa Julia.

Julietta ser förvånad ut.

– Vad då inte ser från ditt håll? frågade Julietta.

– När någon har varit dum mot mig på grund av att dom har ett värre handikapp än vad jag har och som gör att dom beter sig sådär, så säger mamma att det inte är lätt för dom för att det är deras handikapp som gör dom så där. Hon tar nästan aldrig min sida i såna saker och det är det som gör att jag inte kan prata med dom, sa Julia.

– Så du känner dig ensam? frågade Julietta.

– Ja, sa Julia.

Julietta funderade en liten stund.

– Kan inte du börja med att rita din rädsla? frågade Julietta.

– Hur kan man rita sin rädsla? frågade Julia.

– Du ritar hur du känner dig när du är rädd. Hur föreställer du dig själv när du är omringad av din egen rädsla? frågade Julietta.

– Liten och ensam med ett mörker som omringar mig, sa Julia.

Så tar Julia fram papper och sina pennor och börjar rita, efter en stund blir teckningen ganska så bra den blev ungefär som hon hade föreställt sig i huvudet.

– Nu ska du visa den till din mamma, sa Julietta.

Då knackar det på dörren och Julias mamma kommer in.

– Hej Julia, vad gör du? frågade Julias mamma.

Julia svarar inte utan bara tittar på sin teckning, hennes mamma ser teckningen.

– Vad är det med den teckningen, den ser så ledsen ut? frågade mamma.

– Det är en bild av min rädsla, sa Julia tyst.

– Är det någonting du är rädd för? frågade mamma.

Med motstånd i hjärtat berättade Julia hur hon känner sig. När hon är färdig kramar hennes mamma om henne.

– Jag hade ingen aning om hur du kände dig, sa mamma.

– Jag har en idé som kanske skulle vara bra för dig, och det skulle kanske bli roligt för dig.

– Vaddå? frågade Julia.

– Jag har en vän som är Aikido-lärare, det kanske skulle vara något för dig, sa mamma.

– Vad är Aikido? frågade Julia.

– Det är en kampsport från Japan. Det är en ganska social sport som man samarbetar i och den är jättebra för kroppen och den använder sin egen motståndares styrka emot den själv. Jag kan följa med dig tills du klara att gå själv. Vill du försöka?

– Jag kan prova om du är med, sa Julia.

Så får Julia äntligen börja med Aikido och hennes mamma kommer med. Julia tycker att Aikidon är väldigt rolig men svår. Läraren säger att det får ta tid och att det inte är en sport som man tävlar i. När hon är färdig går hon till sin mamma som inte har gått bort ens för en stund.

– Var det rolig? frågade mamma.

– Ja, sa Julia.

– Vill du fortsätta gå på Aikidon? frågade mamma.

– Ja, men kom gärna med mig tills jag kan gå själv, sa Julia.

– Såklart älskling, sa mamma.

Så vinkar dom hejdå till läraren och går hem, på vägen går dom in och äter varsin bakelse och bara sitter och har det mysigt.

Kassandra Nygård

Pojke med Downs syndrom i en klätterställning.

Lennis nya närskola är till för alla

I nya Nedervetil skola inkluderas barn med intellektuell funktionsnedsättning. Deras behov har beaktats redan i planeringsskedet. Lenni Hansén är en av eleverna i resursklassen i den nya skolan. Artikeln ingår i GP 3/2021.
Illustration på gravid kvinna och texten I Finland fortsätter hela 14 % att dricka alkohol efter konstaterad graviditet.

FASD är en funktionsnedsättning som kunde förebyggas helt

I dag den 9 september uppmärksammas FASD-dagen.
Ung person i rullstol håller vuxen i handen.

Våga släppa taget – får man eller ska man?

Susanne Tuure vänder sig i vår blogg till föräldrar vars barn med intellektuell funktionsnedsättning står inför vuxenlivet. Många känner oro inför framtiden och kan behöva stöd för att komma vidare i den gemensamma processen. Läs hennes vägledande råd till dem.
Olika hjälpmedel som penngrepp, läslinjal och boken Min skolvecka.

Lärum tipsar om hjälpmedel som stöd för skolarbetet

Skolan har kört i gång och det finns kanske behov av hjälpmedel som underlättar skolarbetet eller koncentrationen. Här tipsar vi om några hjälpmedel som kan vara till stöd i inlärningen både i skolan och i hemmet. Artikeln ingår i GP 3/2021.
Porträtt på Otto Ilmonen i brun sammetskavaj och kravatt.

Byråkraten som vill förbättra världen

Att leda i en tid av förändring. Det blir Otto Ilmonens uppdrag som ny samkommunsdirektör för Kårkulla. Att lotsa Kårkulla inför den stundande vårdreformen som innebär att samkommunen uppgår i välfärdsområdena. Men vem är Otto Ilmonen, och hur ser han på Kårkullas roll i reformen? Artikeln ingår i GP 3/2021.
Arbetande legogubbar i ett legokontor.

Tio saker att beakta vid rekrytering av personer som behöver extra stöd

Personer med intellektuell funktionsnedsättning har rätt att vara delaktiga i samhället och därmed också i arbetslivet. Mångfald på arbetsplatserna är en resurs, samtidigt måste man tänka till hur det kunde fungera i praktiken. Melanie Shametaj skriver i vår blogg om erfarenheterna av att rekrytera projektassistenter till Steget vidare och ger tips till andra.
Porträtt på tidningarnas redaktion, fem personer.

LL-Bladet blir Lätta bladet

Både den tryckta tidningen och webbtidning förnyas.
Porträtt på Tessa Forssell och citatet Nu inser jag hur betydelsefullt det är att vara i kontakt med personer med intellektuell funktionsnedsättning för att förstå frågor som berör gruppens rättigheter.

Att kommunicera om en grupp man själv inte tillhör

När teori möter verklighet. I vår blogg skriver Tessa Forsell vad hon lärt sig från sin praktik på FDUV, och om hur viktigt det är att analysera och reflektera när man kommunicerar om en grupp man själv inte tillhör.
FDUV:s logotyp

Finska Samhall ska erbjuda arbete även för de mest utsatta

FDUV har gett ett utlåtande om förslaget att grunda ett bolag för att främja lönearbete för personer med funktionsnedsättning.
Personer som dansar ute i naturen.

Hjälp oss att utveckla FDUV:s läger – svara på enkät för anhöriga

Vi utvecklar vår lägerverksamhet och vill höra familjernas behov och önskemål. Bland alla som svarar lottar vi ut presentkort.
Ung man med Downs syndron ser ledsen ut.

Arbetsgrupp: Omsorgen och psykiatrin behöver samarbeta

Psykisk ohälsa hos personer med intellektuell funktionsnedsättning är vanligt. Vår arbetsgrupp har gjort en utredning om bristerna när det gäller psykiatrisk vård på svenska.
Kille läser i bok i klassrum.

Tips inför skolstarten

Vi har samlat en lista på saker att komma ihåg och tips för att underlätta skolstarten för barn och unga med särskilda behov.
Sommarlandskap med roddbåt.

FDUV:s kontor håller stängt i juli – personal svarar på frågor om sommarläger

De flesta i FDUV:s personal har semester i juli.
Porträtt på Matilda Hemming och Paulina Bäckström.

Steget vidare har två nya projektassistenter

Matilda Hemming och Paulina Bäckström arbetar två dagar i veckan med arbetsfrågor.
Färgglad illustration med bland annat texten Rätt att vara och Svenska hörnans logotyp i regnbågensfärger.

Svenska Hörnan firar Helsingfors Pride

Pressmeddelande 24.6.2021 om program i samband med Helsingfors Pride.
FDUV-logotyp.

Beredningen av funktionshinderlagen framskrider – FDUV deltar aktivt

Förslaget till ny lag om funktionshinderservice kommer på officiell remissrunda i höst.
Personer med funktionsnedsättning och texten Vi är många. Vi är olika. Vi är kommuninvånare som alla andra.

Över 100 invalda fullmäktigeledamöter har lovat jobba för en kommun för alla – kolla listan!

Kampanjen En kommun för alla samlade sammanlagt 281 kommunalvalskandidater som vill jobba för alla kommuninvånare, också dem med funktionsnedsättning. Av dem blev 112 invalda i kommun- eller stadsfullmäktige. Ytterligare 64 fick en suppleantplats.
pulpeter i ett klassrum.

Resurserna för inkludering bör säkerställas

FDUV har gett ett utlåtande om statsrådets utbildningspolitiska redogörelse.
Kvinna med leksakskrona på huvudet skrattar gott.

När det inte blir som man planerat – om att ordna läger i coronatider

Ibland blir det inte som man planerat. Det är en realitet som framgått ovanligt tydligt under det senaste året. Hur gör man då, när det inte går som man hoppats på? Det funderar lägerkoordinator Filippa Sveholm i vår blogg.
Pärmen av handboken Brytningsskeden och i bakgrunden två unga kvinnor, den ena i den andras famn.

Brytningsskeden – handbok om service för unga

Vi har uppdaterat vår handbok om service för unga med intellektuell funktionsnedsättning. Handboken fungerar som stöd för er som står inför många brytningsskeden.
  • «
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • »
Bli medlem   Nyhetsbrev Familjestöd  Rådgivning 

FDUV-logotyp.

Helsingfors

Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
FINLAND
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi
 

Vasa

Storalånggatan 60
65100 Vasa
FINLAND
+358 (0)6 319 56 52
fduv@fduv.fi

 

KONTAKT

 

DUVNÄT

 

Om webbplatsen