Gå till innehållet
FDUV - startsida
FDUV - startsida
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
    • Kalender
    • Aktuellt
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Enkät till anhöriga och personer med IF
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning (IF)
    • Första tiden efter besked om IF
    • Vad finns det för stöd och hjälp att få?
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Personlig assistans
    • Stör för rörlighet / färdtjänst
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
      • FDUV:s stadgar
      • FDUV:s strategi 2024-2026
      • Tidslinje över FDUV:s historia
      • Bok om DUV-rörelsens uppkomst och utveckling
    • Kalender
    • Aktuellt
      • Blogg
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
      • Familjekurser
      • Vuxenlivskurser
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
      • Socialskyddsguiden
      • Handbok om service för unga
      • Pussel för ett gott liv
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
      • Intressepolitisk arbetsgrupp
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Enkät till anhöriga och personer med IF
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning (IF)
      • Begrepp
      • Bemötande av personer med IF
      • Fosterdiagnostik
    • Första tiden efter besked om IF
      • Hur ge besked om IF - tips till professionella
    • Vad finns det för stöd och hjälp att få?
      • Funktionshinderservice på svenska
      • Samhällets stöd till familjer
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Personlig assistans
    • Stör för rörlighet / färdtjänst
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
      • Intressebevakning samt arv och testamente
    • Kropp och hälsa
      • Fritidsverksamhet
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
      • Pressmeddelanden & ställningstaganden

 

Bli medlem

Beställ nyhetsbrev

FDUV

Helsingfors
Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
Finland
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi

Vasa
Storalånggatan 60
65100 Vasa
Finland
+358 (0)6 319 56 52

Tillbaka
Unga elever tittar på postitlappar på en väg tillsammans med lärare.

Om att göra det omöjliga möjligt

160162068002.10.2020 kl. 09:38
Den 5 oktober är internationella dagen för lärare och vi har bett specialklassläraren Jenni Lindström skriva till vår blogg om skolvardagen i en specialklass på högstadiet.

Vad är allting egentligen gjort av? Hur är en molekyl uppbyggd?

Kemilektionen för eleverna i specialklassen är i full gång. Dagens tema är atomlära. Olikheterna hos eleverna syns tydligt. En elev sitter och tittar ut genom fönstret och filosoferar om det blir storm i dag. En annan elev kollar sin mobiltelefon och den tredje eleven känner sig hungrig och undrar vad vi har till skollunch. De andra eleverna i klassen sitter och stirrar i sina kemiböcker och försöker bilda sig en uppfattning om hur man vet det man vet i dag.

– Nu vet jag! En atom är en atomjuttukeikka, ropar Peter plötsligt. Fattar ni vad jag menar?

Undervisningen vaknar till liv och Peter går stolt fram till tavlan och börjar rita och berätta.

Att kunna ta fram de bästa förutsättningarna och förmågorna för lärande, då allmänna lösningar inte räcker till.

Varje dag i en specialklass är olika den andra, tack och lov. Läraryrket är ur den synvinkeln ett fantastiskt jobb. Den hektiska skolvardagen tar mycket energi och det krävs både ork, tålamod och pedagogisk kunskap. I pauserna smyger arbetsglädje och inspiration fram, genom en inre nyfikenhet att lära sig mera om att möta alla elever. Att kunna ta fram de bästa förutsättningarna och förmågorna för lärande, då allmänna lösningar inte räcker till. Eller skapa en skola för alla.

I dag kräver specialläraryrket mycket praktisk specialpedagogik. Det är en trygghet att känna till elevers styrkor och svagheter, olikheter, diagnoser, stödåtgärder och den pedagogiska teorin. Men som speciallärare behöver jag behärska den praktiska kunskapen om specialpedagogik och säkerställa elevens lärande med hjälp av relationer och sambandet mellan elev och miljö.

Skillnader som eleverna har i förutsättningar och förmågor att ta till sig kunskap kan variera mycket i en specialklass.

För varje skolvardag och varje lektion behöver jag skapa nya tankar och insikter. Delaktighet, trygghet och förtroende är nyckelorden just nu. Att välja rätt tema vid rätt tillfälle. Skolvardagen med olika differentieringsmetoder och stödformer är en ständig balansgång. Skillnader som eleverna har i förutsättningar och förmågor att ta till sig kunskap kan variera mycket i en specialklass.

Alla elever har särskilt stöd av olika orsaker och alla ska få vara med. Den pedagogik som jag använder i min undervisning är inte märkvärdig eller annorlunda. Men jag har ett specialpedagogiskt förhållningssätt och mitt arbetssätt är att vara en tydlig ledare i klassrummet. Samhörigheten och glädjen att lyckas är viktig.

Pedagogiken förvandlas alltför ofta till politik och styrdokument driver igenom förändringar som inte alltid beaktar en skola för alla.

Under tjugo år med olika läraruppdrag, både som klasslärare och rektor, har min åsikt alltid varit att skolan är till för alla. Att ensam kunna påverka och göra rätta beslut är dock inte lätt. Då det gäller elever med specialbehov och deras undervisningsarrangemang är det alltid känsligt. Pedagogiken förvandlas alltför ofta till politik och styrdokument driver igenom förändringar som inte alltid beaktar en skola för alla.

Efter att ha jobbat två månader som specialklasslärare kan jag konstatera att balansgången med det omöjliga blev möjligt. Jag är redo för den goda pedagogiken i en skola för alla.

Text: Jenni Lindström (PeM), speciallärare i Lovisavikens skola, åk 7–9
Foto: Privat

Internationella dagen för lärare är instiftad av FN och är årligen den 5 oktober.

 

Texten tusen sätt att berätta på orange botten.

Kommunikationsveckan uppmärksammar dem med talsvårigheter

Veckan för personer med tal- och kommunikationssvårigheter firas i år 2–8.10.2023.
riksdagens plenisal.

Riksdagen godkände förslaget att skjuta fram funktionshinderlagen

Riksdagen har beslutat att den nya lagen om funktionshinderservice träder i kraft först 1.1.2025. Regeringen vill justera lagen före den träder i kraft. Revideringen får inte leda till att lagen försämras, anser FDUV.
Porträtt på Maria Österlund och citatet I en del kretsar tänker många att lättläst litteratur är en sämre sorts litteratur.

Missuppfattningar om lättläst litteratur

Maria Österlund vid vårt LL-Center reder ut vanliga missuppfattningar om lättläst skönlitteratur. I vår blogg uppmanar hon fler att ge den lättlästa litteraturen en chans.

Nytt material för att stärka delaktigheten i serviceprocessen

Kvalitetskriterier för serviceplanen har skapats i syfte att stärka delaktigheten för familjer i alla delar av serviceprocessen.
Arbetsboken framtidsexperterna.

Ny arbetsbok som stöd i föräldraskapet

Arbetsboken Framtidsexperterna riktar sig särskilt till föräldrar till yngre barn med funktionsnedsättning.
Jolin SLotte håller stolt upp boken Bultande hjärtan.

Bultande hjärtan – ny lättläst finlandssvensk bok

Nu är den här! Boken Bultande hjärtan med noveller och dikter av kända finlandssvenska författare. – Texterna i boken visar hur litteratur på lätt språk kan ge läsupplevelser som väcker tankar och känslor, säger projektkoordinator Jolin Slotte.
Porträtt på Monica Björkell.

Ett gott liv – vad betyder det?

Kolumn av Monica Björkell i FDUV:s tidning Gemenskap och påverkan GP 3/2023 med temat hälsa.
Seija Aaltonen med glasögon och handen under hakan.

Hon räds inte utmaningar inom vården

Effektivitet inom hälsovården passar dåligt dem som behöver tid för att förstå och uttrycka sig. Det framhäver medicine doktor Seija Aaltonen, en av pionjärerna inom den medicinska gren som har fokus på personer med intellektuell funktionsnedsättning. Hon har ägnat sitt yrkesverksamma liv åt att öka kunskapen om och utveckla det individuella stödet för målgruppen, särskilt för de så kallat svåra fallen. Artikeln ingår i GP 3/2023.
Två personer i en gymnastiksal.

Mänskliga rättigheter i praktiken på praktiken

Studerande Madeleine Sten gjorde sin praktik på FDUV under sommaren. I vår blogg skriver hon om sina erfarenheter.
Mamma Michaela Häggblom tittar varsamt på sonen Axner.

Axner kan när som helst få ett livshotande epilepsianfall

Axner, 6 år, kan springa runt, glad i hågen, och leka med sina syskon. Men i nästa sekund kan han drabbas av ett livshotande epilepsianfall. Då gäller det att handla snabbt – att ge akutmediciner i rätt ordning och att ringa efter ambulansen. – Vi lever på helspänn hela tiden, säger mamma Michaela Häggblom. Artikeln ingår i GP 3/2023.
Anntte Tallberg-Haahtela med blommig blus mot grönskande bakgrund.

Dags att vända blad – ledare i GP

I tider av stora förändringar behövs FDUV mer än någonsin, skriver verksamhetsledare Annette Tallberg-Haahtela i sin första ledare i vår medlemstidning Gemenskap och påverkan.
En illustration över funktionshinder.

Tips för tillgänglighet: Så här röjer du hindren så fler kan delta

Tillgänglighet handlar om mer än avsaknad av trösklar. I vår blogg ger informatör Matilda Hemnell tips på hur du ordnar ett evenemang som är tillgängligt för fler.
Annette Tallberg-Haahtela.

Annette Tallberg-Haahtela: Funktionshinderservicen i välfärdsområdena måste fås i skick

Pressmeddelande: Bristerna vad gäller svenska tjänster och regeringens planer för funktionshinderservicen oroar Annette Tallberg-Haahtela, FDUV:s nya verksamhetsledare.
Bild på en kvinna och man med en nyfödd baby i famnen på BB och bild på en pojke i famnen på vuxen på läkarmottagning.

Uppdaterat material om första tiden med ett barn med funktionsnedsättning

Nu finns information som kan vara till nytta för dig som fått besked om ditt barns intellektuella funktionsnedsättning på FDUV:s webbplats. Mer än ord-webbsajten kommer att stänga.
Porträtt på Lisbeth Hemgård där hon blickar framåt.

Titel: Pensionär

”Varje gång jag fört ett samtal med en person med intellektuell funktionsnedsättning eller en anhörig, har jag känt att jag valt rätt.” Lisbeth Hemgård skriver i vår blogg om sin tid som verksamhetsledare på FDUV.
FDUV:s logotyp.

Vår hälsning till regeringen om regeringsprogrammet och budgetmanglingen

FDUV, Kehitysvammaliitto, Kehitysvammaisten Tukiliitto och Autism Finland ser att det i regeringsprogrammet finns både orosmoment och positiva linjedragningar.
Skärmklipp på tre insändare.

Prioritera rätt

Insändare i Hufvudstadsbladet 16.8.2023 om utmaningarna inom tjänster för svenskspråkiga personer med intellektuell funktionsnedsättning.
FDUV-logo.

FDUV motsätter sig att den nya funktionshinderlagen skjuts fram

FDUV har gett ett utlåtande om senareläggningen av ikraftträdandet för lagen om funktionshinderservice. En senareläggning kan äventyra den svenska specialomsorgen.
Porträtt på Monica Borgmästars och Melanie Shametaj och citatet Arbetet är på inget sätt färdigt men visar på att förändring är möjligt.

Arbetsverksamheten i förändring

I vår blogg skriver Monica Borgmästars och Melanie Shametaj om hur arbetsverksamheten är i förändring. Långsamt, men med riktning mot arbetsmarknaden och fler betalda uppdrag.
Ïllustration över personer med olika funktionsnedsättningar.

Hur förverkligas funktionsrätt i Finland? Svara på enkät!

Genom att svara på enkätundersökningen är du med och påverkar nästa åtgärdsprogram för genomförandet av FN:s funktionshinderkonvention i Finland.
  • «
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • »
Bli medlem   Nyhetsbrev Familjestöd  Rådgivning 

FDUV-logotyp.

Helsingfors

Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
FINLAND
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi
 

Vasa

Storalånggatan 60
65100 Vasa
FINLAND
+358 (0)6 319 56 52
fduv@fduv.fi

 

KONTAKT

 

DUVNÄT

 

Om webbplatsen