Coronaviruset är ett nytt virus som har spritt sig i hela världen.
För en del människor kan coronaviruset vara mycket farligt. Därför måste vi alla hjälpas åt att förhindra att viruset sprids.
Coronavaccin
Det finns inte en viss medicin mot coronaviruset, men det finns nu vaccin mot viruset.
De som har fått vaccin har mindre risk att bli svårt sjuka om de blir smittade av coronaviruset. Man tror också att de inte lika lätt smittar viruset vidare.
I Finland erbjuds vaccinet till hela befolkningen gratis.
För att coronaviruset ska sluta spridas är det viktigt att så många som möjligt blir vaccinerade. Det är ändå frivilligt att ta vaccinet.
Så här smittar coronaviruset
Coronaviruset smittar om en människa som har viruset nyser eller hostar.
Coronaviruset smittar också via beröring. Viruset kan smitta till exempel om du skakar hand med någon.
Coronaviruset kan också smitta via olika ytor, till exempel dörrhandtag. Coronaviruset hålls ändå inte länge på ytor.
Man kan vara smittad av coronaviruset utan att man känner sig sjuk. Det betyder att man kan smitta andra utan att man vet om det.
Så här ska du förhindra att viruset sprids
Vi måste alla hjälpa till att förhindra att viruset sprids och att skydda dem som kan bli svårt sjuka.
God handhygien är viktigt för att förhindra att coronaviruset sprids.
-
Tvätta händerna ofta och noggrant med tvål och vatten.
-
Om du inte kan tvätta händerna, använd handdesinfektion.
-
Skydda din mun när du hostar eller nyser. Använd till exempel en näsduk eller din ärm. Hosta eller nys inte i din hand.
-
Undvik att röra dina ögon, din näsa eller din mun före du har tvättat händerna.
Kom också ihåg:
-
Försök hålla dig på minst två meters avstånd från dem du träffar.
-
Träffa andra människor helst utomhus.
-
Skaka inte hand med dem du träffar. Undvik också att krama dem.
-
Använd munskydd när du rör dig på platser där det finns andra människor, till exempel i bussar och i butiker. Barn under 12 år behöver inte använda munskydd.
-
Stanna hemma om du känner dig ens lite sjuk och kontakta din kommuns hälsovård. De säger om du behöver testa dig för coronaviruset.
-
Jobba hemifrån om det är möjligt.
-
Undvik att resa utomlands om det inte är nödvändigt.
Beroende på hur mycket coronasmitta det finns i din region kan det finnas fler regler, till exempel hur många personer som får träffas samtidigt.
Så småningom lättas också reglerna så att det blir tillåtet att göra fler saker.
Symptom på coronaviruset
De här symptomen kan man få av coronaviruset:
-
feber
-
hosta
-
svårt att andas
-
värk i musklerna
-
trötthet
-
snuva
-
illamående
-
diarré
Många som blivit sjuka av coronaviruset har också tappat sitt smak- och luktsinne.
För många människor är coronaviruset inte farligt. Symptomen på coronaviruset är alltså ofta lindriga.
En del människor får ändå svåra symptom, som kan vara livsfarliga. Till riskgrupperna hör äldre och personer som har också någon annan sjukdom, till exempel astma eller en hjärtsjukdom.
Coronaviruset är sällan farligt för barn.
Vad ska jag göra om jag får symptom?
Om du har symptom på coronasmitta ska du testas för coronaviruset. Ring hälsovården i din kommun. De säger vad du ska göra.
De flesta som smittats av coronaviruset kan sköta om sig hemma. Det gäller dem som har lindriga symptom och som inte hör till någon riskgrupp.
Så här sköter du om dig hemma:
-
Vila och drick mycket.
-
Om du har feber kan du ta värkmedicin.
-
Håll dig hemma tills du inte har haft några symptom på två dagar. Oberoende av om du har symptom eller inte ska du stanna hemma åtminstone i 10 dagar.
-
Undvik att träffa andra.
-
Gå inte till tvättstugan eller andra utrymmen som är gemensamma för alla i husbolaget.
-
Kasta bort näsduken efter att du snutit dig eller hostat i den.
Om symptomen blir svårare ska du ringa hälsostationen.
Svåra symptom är:
-
Svårt att andas
-
Hög feber
-
Ditt allmäntillstånd blir sämre
De som får svåra symptom kan behöva sjukhusvård.
Ring nödnumret 112 endast i brådskande nödfall.
Situationen förändras
Situationen med coronaviruset och alla regler förändras hela tiden. Därför är det bra att följa med vilka regler som gäller just på din ort.
Ingen vet hur länge coronaviruset kommer att påverka vår vardag, men åtminstone tills tillräckligt många har fått två doser av coronavaccin. Man tror att det räcker till hösten tills alla som vill har fått vaccin.
Mera information och material om coronaviruset
Här hittar du nyheter, information och material om coronaviruset:
-
THL:s lättlästa information om coronaviruset och coronavaccin
-
Lättlästa nyheter om coronaviruset i LL-Bladet:
www.ll-bladet.fi -
Ännu lättare nyheter med symboler som stöd:
www.ll-bladet.fi/symbol -
Svenska Yles nyheter på lätt svenska sänds i radio Vega måndag till fredag klockan 11.30. Du kan också läsa och lyssna på dem på webben:
Svenska Yles nyheter på lätt svenska -
Tips till dig som känner dig oroad:




















