Gå till innehållet
FDUV - startsida
FDUV - startsida
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
    • Kalender
    • Aktuellt
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Enkät till anhöriga och personer med IF
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning (IF)
    • Första tiden efter besked om IF
    • Vad finns det för stöd och hjälp att få?
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Personlig assistans
    • Stör för rörlighet / färdtjänst
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
      • FDUV:s stadgar
      • FDUV:s strategi 2024-2026
      • Tidslinje över FDUV:s historia
      • Bok om DUV-rörelsens uppkomst och utveckling
    • Kalender
    • Aktuellt
      • Blogg
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
      • Familjekurser
      • Vuxenlivskurser
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
      • Socialskyddsguiden
      • Handbok om service för unga
      • Pussel för ett gott liv
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
      • Intressepolitisk arbetsgrupp
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Enkät till anhöriga och personer med IF
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning (IF)
      • Begrepp
      • Bemötande av personer med IF
      • Fosterdiagnostik
    • Första tiden efter besked om IF
      • Hur ge besked om IF - tips till professionella
    • Vad finns det för stöd och hjälp att få?
      • Funktionshinderservice på svenska
      • Samhällets stöd till familjer
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Personlig assistans
    • Stör för rörlighet / färdtjänst
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
      • Intressebevakning samt arv och testamente
    • Kropp och hälsa
      • Fritidsverksamhet
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
      • Pressmeddelanden & ställningstaganden

 

Bli medlem

Beställ nyhetsbrev

FDUV

Helsingfors
Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
Finland
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi

Vasa
Storalånggatan 60
65100 Vasa
Finland
+358 (0)6 319 56 52

Tillbaka
Ung kvinna med Downs syndom vid dator får handledning av vuxen.

Grundskolan avklarad – vad näst?

158030112029.01.2020 kl. 14:32
När grundskolan närmar sig sitt slut står framtidens dörrar på glänt. Den här tiden på året har föräldrar och speciallärare många frågor om vilka alternativ det finns för ungdomar med funktionsnedsättning efter grundskolan. Vi har inbjudit Petra Kaske, teamledare på Optima, till gästbloggare för att ge svar.

”Vad händer efter grundskolan?”

”Vilka är alternativen?”

”Vad är det för skillnad på TELMA, VALMA och yrkesinriktade studier?”

”Har vi kommit ihåg allt?”

”När kommer beslutet?”

Just nu funderar många familjer och ungdomar över den här typen av frågor. Det kan vara en stor omställning när grundskolan tar slut och andra stadiet väntar. Det är en process som är bra att inleda i god tid. När och hur, beror på den ungas kognitiva förmåga och behov av förberedelser inför förändringar.

Den viktiga förberedelsen

I Svenskfinland ansvarar samkommunen Optima för specialyrkesutbildningen, alltså yrkesinriktad utbildning med krävande särskilt stöd (SP). Här arbetar en yrkeskunnig personal helhjärtat med de studerandes bästa i fokus. Av erfarenhet vet vi hur viktigt det är att satsa på en lyckad överföring från grundskolan till andra stadiet, det arbetet ligger som grund inför studierna. En god start tryggas bland annat genom samtal, intervjuer och besöksdagar.

Genom samarbete mellan vårdnadshavare, grundskolans personal och personal på Optima kan vi tillsammans hitta den studieinriktning och utbildning som passar bäst för respektive studerande.

Vi rekommenderar att ni – vårdnadshavare eller till exempel speciallärare ­– modigt tar kontakt och bokar in en besöksdag. Det är bra att bekanta sig med de olika utbildningarna och enheterna. Under besöksdagen får den unga följa med undervisningen samt träffa studerande och personal. Den unga kan antingen komma på besök med sin lärare eller sina föräldrar.

I början av studierna lägger vi tillsammans upp mål och innehåll i en personlig utvecklingsplan (PUK) och en personlig studieplan (PSP).

Flera alternativ på andra stadiet

Vilka är då alternativen efter grundskolan för dem som behöver extra stöd? Optima erbjuder ungdomar med funktionsnedsättning följande utbildningsmöjligheter:

1. Yrkesinriktad utbildning

Den yrkesinriktade utbildningen inom Optimas krävande särskilt stöd (SP) är för ungdomar som behöver smågruppsundervisning, speciallärare eller skolgångsbiträden. Den passar även unga som behöver undervisning med individuella mål och individuell undervisning. Inom den yrkesinriktade utbildningen kan man också få tillgång till utökad elevvård och boendeträning.

Man kan välja mellan olika inriktningar, som erbjuds på olika orter. Man kan studera till:

  • Merkonom SP i Nykarleby
  • Artesan SP i Nykarleby
  • Fastighetsskötare SP i Nykarleby och Vasa
  • Fordonsmekaniker SP i Jakobstad
  • Kock SP i Nykarleby
  • Lokalvårdare SP i Jakobstad

2. Förberedande utbildning för grundläggande yrkesutbildning - VALMA

VALMA är till för unga som vill stärka studiefärdigheterna samt behöver särskilt stöd och individuell handledning för att hitta rätt bransch för fortsatta studier. Under utbildningen bekantar sig den unga med olika branscher inom den grundläggande yrkesutbildningen och olika arbetsplatser med syfte att senare få en yrkesinriktad utbildning.

VALMA SP finns i Jakobstad och från hösten 2020 även i Helsingfors.

För dem som inte kan nå upp till yrkeskraven för yrkesexamen eller VALMA, finns möjlighet att söka till handledande utbildning inom TELMA.

3. Utbildning som förbereder för arbete och ett självständigt liv - TELMA

TELMA är till för unga som behöver träna på färdigheter som man behöver i vuxenlivet och i arbetet. Här förbereds de unga att klara sitt vuxenliv så självständigt som möjligt genom att träna på kommunikation, sociala färdigheter, samhällsfärdigheter och arbetslivsfärdigheter. Mål, innehåll, undervisningsmetoder och material görs upp enligt de ungas individuella behov och förutsättningar. Det innebär att studiestigen ser olika ut för varje TELMA-studerande. Allt de gör, gör de utgående från sina egna resurser. Målet är personlig mognad, sund självkänsla och en positiv attityd till livet.

Studietiden vid TELMA är 1–3 år och omfattar 60 kompetenspoäng. TELMA-enheter finns i Borgå, Helsingfors, Pargas, Vasa, Jakobstad och Nykarleby.

Ansök om studieplats

Utbildning efter avslutad grundskola hör inte till subjektiva rättigheter, vilket betyder att den unga och familjen separat måste ansöka om studieplats. Med tanke på ansökan är det bra att notera följande:

  • I år är ansökningstiden till krävande särskilt stöd 11.3–1.4.2020. Ansökan görs elektroniskt via www.studieinfo.fi.
  • Till ansökan ska ni bifoga: B-utlåtande från läkare, IP (individuell plan för undervisningen), utlåtande från speciallärare och senaste betyg. Bilagorna kan ni sända per post till: Optima, Åminnevägen 2A, 66900 Nykarleby.
  • Beslut om beviljad studieplats får ni i medlet av juni. Har den unga blivit beviljad en studieplats ska ni bekräfta att ni tar emot platsen inom två veckor, enligt de anvisningar som bifogas beslutet.
  • Angående stödtjänster som morgonvård, eftermiddagsvård, vård under lovtider eller färdtjänst för studieresor är det bra att vara i kontakt med hemkommunens socialarbetare. Det är hemkommunen som beviljar och ordnar de stödtjänster som behövs.

Förhoppningsvis svarade jag på några av dina frågor eller bekräftade det du redan kände till från tidigare om olika studiemöjligheter efter grundskolan. Du kan alltid ta kontakt med mig eller min kollega Kristina. Tillsammans funderar vi sedan över de möjligheter som finns inom Optima!

We learn for life – vi lär oss för livet!

Petra Kaske, teamledare på Optima (TELAM)

Foto: iStock

Gå till information om Optimas TELAM-utbildning riktad till studeranden. Här finns även information med bildstöd, en samtalskarta och en checklist inför ansökning till TELMA.

      

Ta gärna kontakt om du har frågor!
 

  • Yrkesinriktad utbildning och VALMA:
    Teamledare Kristina Kullas-Norrgård, 044 7215 616, kristina.kullas-norrgard@optimaedu.fi
     
  • TELMA:
    Teamledare Petra Kaske, 044 7215 353, petra.kaske@optimaedu.fi

 

     

 

Vuxna på kurs.

FDUV drar försiktigt igång sin verksamhet

Coronarestriktionerna har i det stora hela lättat och FDUV startar igen upp sin verksamhet med fysiska träffar. Personalen jobbar dock fortfarande i hög grad på distans.
Flicka med Downs syndrom utför skoluppgifter vid ett bord.

Tips för skolarbetet hemma

Oberoende av corona eller inte så arbetar barn och unga med skoluppgifter också hemma. I vår blogg ger Lärums pedagog Fredrika Nyqvist tips för hur man kan få skolarbetet att fungera bättre, särskilt för dem med utmaningar i inlärningen.
En fjäril på en blomma.

FDUV:s kontor håller stängt i juli – personal svarar på frågor om sommarverksamheten

De flesta i FDUV:s personal har semester i juli. Socialjouren och Mielis kirstelefon hjälper i akuta fall.
Porträtt på Lisbeth Hemgård i somrig miljö.

Förslaget till vårdreform kan innebära fler alternativ

Verksamhetsledare Lisbeth Hemgård kommenterar i vår blogg förslaget till vårdreform.
person surfar på en pekplatta, får stöd av annan.

FDUV välkomnar lättanvända digitala tjänster, men alternativa sätt att sköta ärenden behövs också

FDUV har gett ett utlåtande om utnyttjandet av digitala verktyg i eftervården av coronakrisen.
tommar skolbänkar i ett klassrum.

FDUV ser möjligheter i förlängd läroplikt, men efterlyser fler utbildningsplatser på svenska

FDUV har gett ett utlåtande om förslaget till förlängd läroplikt.
FDUV:s logotyp.

Besöksförbudet kan inte gälla alla som bor på boenden för personer med funktionsnedsättning

Juridisk tvetydighet och oklara direktiv lämnar ledningen för boendeenheter ensamma med svåra beslut.
Simo Vehmas föreläser.

Blomstra som individer

Personer med grava intellektuella funktionsnedsättningar är utsatta för förvaringsmentalitet. Servicesystemet är dåligt på att identifiera deras styrkor och erbjuder dem få möjligheter att blomstra som individer, visar professor Simo Vehmas forskning.
Porträtt på Susanna Lång med texten Se mig som jag är på blusen.

Födelsedagsfirande med förhinder

Vår gästbloggare Christina Lång skriver om sin dotters födelsedagsfirande som kom av sig på grund av coronaepidemin.
Sigfrid Törnqvist-priset

FDUV instiftar nytt pris – nominera din kandidat

Priset ska gå till en person eller aktör som genom sitt bemötande eller på annat sätt gjort en betydande insats för svenskspråkiga personer med intellektuell funktionsnedsättning i Finland.
skuggan av en cykel bakom en äppelträdskvist i blom.

När utomhuslivet blev räddningen

Coronaepidemin har understrukit naturens betydelse som tidsfördriv, kraftkälla och plats för socialt umgänge. Sofia Jernström från Steg för Steg skriver i vår blogg om utomhuslivets roll denna vår.
Internationlella dagen för lätt språk 28.5.

Använd lätt språk – 20 tips om lätt svenska

Den 28 maj firas den första internationella dagen för lätt språk.
Person med dator i famnen, från skärmen framgår att Steg för Stegs nätcafé med temat musik pågår.

När träffarna och stödet flyttade ut på nätet

När det inte längre var möjligt att träffas fysiskt på grund av coronaviruset fick Steg för Steg tänka om. Många med intellektuell funktionsnedsättning satt nu hemma utan normal sysselsättning och utan att träffa andra. Därför öppnade föreningen ett nätcafé – ett rum på nätet öppet för alla.
FDUV:s logotyp.

Organisationernas hälsning till riksdagens funktionshindergrupp med anledning av coronakrisen

Vi lyfte fram vilka konsekvenser coronarestriktionerna haft för personer med intellektuell funktionsnedsättning och vilka åtgärder som bör vidtas när samhället börjar öppnas upp.
Porträtt på Henrika Mercadante.

Tämj din coronabläckfisk

Henrika Mercadante reflekterar i vår blogg kring alla de svåra beslut vi varit tvungna att fatta denna coronavår och om de känslor av otillräcklighet som många av oss tampats med.
illustration över person som får hjälp vid videosamtal och utomhusvistelse.

En annorlunda vardag, men rätt bra trots allt

Inget ont som inte för något gott med sig, heter det. Det gäller också coronakrisen. När vardagen på boendeenheter sattes på ända togs nya verktyg och verksamhetsformer i bruk. Många av dem kommer att leva kvar också efter coronavåren. Vardagen har även sett annorlunda ut för anhöriga som nu fått hålla kontakt med sina barn via digitala verktyg.
tre personer och illustyrationer av coronaviruset

Så här har coronaviruset påverkat min vardag

Coronaviruset har påverkat personer med intellektuell funktionsnedsättning väldigt olika.
Pärmen på boken FDUV – 60 år för demokrati, utveckling och humana värderingar.

Ny bok om DUV-rörelsens uppkomst och utveckling

Boken är skriven av FDUV:s tidigare verksamhetsledare Mikael Lindholm.
FDUVs logotyp.

Rörligheten för personer med funktionsnedsättning begränsas lagstridigt

Många personer med intellektuell funktionsnedsättning har svårt att förstå varför de inte fått träffa sina föräldrar på upp till två månader. Att vara ifrån de anhöriga är särskilt betungande nu inför mors dag. Enligt lagen kan bara personer som blivit smittade av eller exponerade för coronaviruset isoleras eller sättas i karantän.
En ljus och rymlig sal samt texten Förbundskongressen 23-25.10.2020 på Åland.

Anmälan till förbundskongressen är öppen

Kom med och påverka och träffa gamla och nya bekanta!
  • «
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • »
Bli medlem   Nyhetsbrev Familjestöd  Rådgivning 

FDUV-logotyp.

Helsingfors

Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
FINLAND
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi
 

Vasa

Storalånggatan 60
65100 Vasa
FINLAND
+358 (0)6 319 56 52
fduv@fduv.fi

 

KONTAKT

 

DUVNÄT

 

Om webbplatsen