Ryssland anföll Ukraina den 24 februari. Ryssland har bombat många områden i Ukraina. Ryssland tycker att Ukraina borde vara en del av Ryssland. Finland och många andra länder i världen tycker att det är fel och fördömer attacken mot Ukraina.
Många soldater och också vanliga ukrainska invånare har dött i attackerna. Ungefär en miljon ukrainare har flytt till andra länder, för att det är farligt att stanna kvar i Ukraina.
Bland annat EU och USA försöker få Ryssland att sluta attackera Ukraina. De har bestämt om sanktioner mot Ryssland. Sanktioner är olika slags straff. Många länder har till exempel bestämt att Ryssland inte får flyga över deras länder.
Rysslands och Ukrainas relationer har varit dåliga redan i många år. År 2014 erövrade Ryssland Krim av Ukraina. Krim är en halvö som ligger i södra Ukraina.
Inclusion Europe försöker hitta sätt att hjälpa personer med intellektuell funktionsnedsättning i Ukraina. Inclusion Europe är FDUV:s europeiska systerorganisation.
Mera information och nyheter om Ukraina på lätt svenska
I tidningen Lätta bladet hittar du lättlästa nyheter om kriget i Ukraina. Du kan läsa Lätta bladet gratis på webben här.
I Lätta bladet finns också nyheter med symbolstöd. De är ännu lättare och bilderna stöder texten. Nyheterna med symbolstöd hittar du här.
Du kan också lyssna på nyheter på lätt svenska i radion på Yle Vega eller på Arenan. I Vega sänds Yle Nyheter på lätt svenska varje vardag kl. 11.30. På Arenan kan du lyssna på dem när som helst här.
Om du är orolig
- Om kriget gör dig orolig ska du prata med någon. Det är inte bra att vara orolig ensam.
- Du kan också läsa eller lyssna på nyheterna tillsammans med någon annan.
- Men det är också okej att inte alls följa med nyheterna om de gör dig orolig.
- Det är viktigt att fortsätta leva så normalt som möjligt. Gör allt sådant som du brukar göra.
- Det är bra att göra sådant som du tycker om att göra och blir glad av. Kanske du kan ringa en vän eller gå ut på en promenad i naturen.



















































