Alla barn har rätt att gå i skola och alla ungdomar ska få utvecklas till sin fulla potential. Här på sidan berättar vi om skolgången för personer med intellektuell eller liknande funktionsnedsättning och vilken typ av stöd de kan få.
Gå till
FDUV är för en inkluderande skola, det vill säga att personer med funktionsnedsättning går i sin "vanliga" närskola. Via inkludering får elever med funktionsnedsättning lära sig att de är en del av samhället på alla livsområden. Inkludering skapar också förståelse för olikheter och är positivt för alla elever i skolan.
Många elever med intellektuell funktionsnedsättning går i dag i sin närskola tillsammans med andra barn. De undervisas helt eller delvis i vanliga klasser inom den allmänna undervisningen, eller helt eller delvis inom specialundervisning i små klasser i samma skola. Hur inkludering förverkligas i praktiken varierar mycket mellan skolor och kommuner.
På en del håll ordnas undervisningen för elever med intellektuell funktionsnedsättning i en viss, mera centralt belägen skola i kommunen eller närliggande kommun. I Svenskfinland handlar det ur familjens synvinkel ofta om hur nära hemmet barnet får gå i skola och hur mycket stöd och resurser det finns i skolan. Var eleven placeras påverkas av hur föräldrar, lärare och beslutsfattare tänker och hur skolorna och undervisningen är organiserade i kommunen.
Ofta går eleven med särskilda stödbehov mer integrerat åtminstone de första åren, men kan senare då kraven ökar få mer specialundervisning. Oberoende av var eller hur undervisningen och skolgången ordnas är det viktigt att beakta elevens individuella behov.
Stödet för lärande och skolgång har ändrat från och med den 1 augusti 2025. Det innebär att trestegstödet med allmänt, intensifierat och särskilt stöd ersätts av ett nytt system. Revideringen gäller både förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen. En central utgångspunkt för reformen är att flytta tyngdpunkten till tidigt stöd.
Stödet är indelat i
Gruppspecifika stödformer är allmän stödundervisning som ges i samband med annan undervisning. Elevspecifika stödåtgärder är elevspecifik undervisning som ges av en speciallärare i smågrupper eller specialklasser.
Till de elevspecifika stödåtgärderna hör de barn som redan har ett beslut om särskilt stöd enligt trestegsstödet och följer en individuell plan för sin inlärning. Det gäller de flesta eleverna med intellektuell eller liknande funktionsnedsättning. För dem kommer det fortsättningsvis att vara möjligt att få undervisning i smågrupper och i specialklasser.
Elevspecifika åtgärder förutsätter alltid att det görs en bedömning och plan samt ett förvaltningsbeslut. Besluten ska tas utgående från barnets bästa. Bedömningen av behovet av elevspecifikt stöd görs av elevens lärare och vid behov deltar även personal från elevvården och andra sakkunniga.
Barnets egna åsikter ska beaktas utgående från elevens ålder och utveckling. Vårdnadshavarna ska också ges möjlighet att delta i bedömningen.
Elever med intellektuellt funktionsnedsättning har ofta förlängd läroplikt (fr.o.m. 1.8.2026 heter det tidigarelagd läroplikt). Läroplikten börjar då det år som barnet fyller 6 år.
I Socialskyddsguiden kan du läsa mer om småbarnspedagogik, skolgång och morgon- och eftermiddagsverksamhet för barn med intellektuell eller liknande funktionsnedsättning.
Gå till Socialskyddsguiden
Valteri center för lärande och kompetens hör till Utbildningsstyrelsens verksamhetsområde. Skilla är den svenskspråkiga enheten och erbjuder specialpedagogiskt och sektorsövergripande stöd till barn och unga i hela landet.
Genom till exempel handledningsbesök eller stödperioder stöder Valteris sakkunniga barnet, eleven, familjen och personalen. Valteri erbjuder även fortbildning.
Gå till Valteri Skillas webbplats
Lärum, som är en del av FDUV, arbetar för att personer i behov av stöd ska få den hjälp de behöver i inlärningen, skolgången och vardagen.
Lärum utvecklar och sprider specialpedagogiskt material på svenska i Finland. Personalen stöder och handleder kring anpaasade material och även anhöriga kan få tips och råd gällande olika material och hjälpmedel.
Läs mer om Lärums produkter och tjänster
Vårt LL-Center, som arbetar med och för lättläst, kan också bidra med handledning och information kring lättläst information.
Alla ungdomar har rätt att växa till sin fulla potential och rätten till lika möjligheter fortsätter också efter grundskolan.
Efter avslutad grundskola kan den unga med särskilda stödbehov söka sig till:
Det lönar sig att börja fundera på alternativen i god tid innan den unga avslutar grundskolan. Det kan också hända att man inte kommer in på det önskade utbildningsprogrammet.
Hösten 2021 trädde den utvidgade läroplikten i kraft (gäller ej Åland). Samma utbildningsalternativ finns fortfarande, men i och med reformen ska studieplats erbjudas till alla och utbildningen ska vara avgiftsfri.
Optima är den enda utbildningsanordnaren som ordnar yrkesinriktade utbildning med krävande särskilt stöd och TELMA-utbildning på svenska. Enheterna finns utspridda på olika orter i Svenskfinland, men alla utbildningar erbjuds inte på alla orter.
Inom den yrkesinriktade utbildningen med särskilt stöd kan man välja mellan olika inriktningar, till exempel merkonom, fastighetsskötare eller kock. De flesta erbjuds i Nykarleby.
Läs mer om studier i Brytningsskeden - handbok om service för unga