Hur ge besked om intellektuell funktionsnedsättning? Tips till professionella
Då du sitter mitt emot de anhöriga och har den svåra uppgiften att berätta att deras barn har en funktionsnedsättning finns det inga manualer att gå efter. Varje besked är ett unikt möte mellan dig och de anhöriga. Ett besked är mer än orden som uttalas.
För föräldrarna är beskedet starten på en lång process som du har en chans att stöda dem i. Ord sagda utan eftertanke kan forma svårläkta sår. Det hopp du ger avspeglar sig däremot på hela familjens välmående – inte bara för stunden, utan långt in i framtiden.
Inom ramen för projektet Mer än ord har FDUV utarbetat rekommendationer för gott bemötande då man ger besked om barns funktionsnedsättningar eller tar upp oro kring särskilda behov. Rekommendationerna tar avstamp i irländska rekommendationer. År 2023 kom också de nationella god medicinsk praxis-rekommendationerna för första beskedet.
Läs mera om
1. Sätt familjen i centrum
- Förbered dig väl: Vem ska du möte? Vad behöver de?
- Boka tillräckligt med tid för samtal och frågor
- För samtalen i en trygg och störd miljö
- För inte svåra diskussioner och ge inte besked per telefon
2. Respektera barnet och föräldrarna
- Se barnet framom diagnosen och använd alltid barnets namn
- Behandla föräldrarna jämlikt och med respekt, lämna ingen utanför
- Använd föräldrarnas modersmål och beakta kulturella olikheter
- Respektera varje förälders unika sätt att reagera (chock, sorg, stress, oro, ilska, likgiltighet)
3. Var realistisk och förmedla hopp
- Ge föräldrarna hopp
- Ge en realistisk bild av situationen
- Glöm inte att lyfta fram det positiva
- Nämn inte alla eventuella problem
- Generalisera inte, alla barn är olika, också barn med samma diagnos
4. Kommunicera empatiskt
- Lyssna och uppmuntra till dialog
- Ta föräldrarnas oro på allvar
- Använd ord och terminologi som föräldrarna förstår
- Använd inte stämplande ord
- Om du inte kan svara på en fråga, säg att du tar reda på svaret och återkom alltid
- Var lyhörd för familjens situation och mående
- Var uppmärksam på dina egna känslor och reaktioner
5. Ge lämplig och aktuell information
- Ge föräldrarna den information som de behöver just då, fokusera på nuet
- Försäkra dig om att föräldrarna tagit till sig informationen, det tar tid för svåra besked att sjunka in
- Beakta att acceptansen av beskedet är en process för föräldrarna, behovet av stöd och svar på frågor uppstår ofta senare
- Boka in ett uppföljningsmöte
6. Samarbeta och koordinera på din arbetsplats
- Gör upp en handlingsplan för hur ni genomför svåra samtal eller ger besked
- Utse en kontaktperson som ger stöd och information och lotsar familjen vidare
7. Informera om stöd
- Kartlägg vilka stödfunktioner sjukhuset eller välfärdsområdets funktionshinderservice erbjuder
- Kartlägg vad andra aktörer som finns på orten erbjuder, till exempel Folkhälsan eller olika intresseorganisationer
- Informera om det stöd FDUV erbjuder
8. Lämna ingen ensam