I slutet av oktober kom nyheten att stödet till undervisningsmaterial för personer med funktionsnedsättningar tryggas och att undervisnings- och kulturministeriet tar över ansvaret. Vi är glada att beslutsfattarna förstår vilken betydelse anpassade läromedel har för de elever som behöver mest stöd.
Tyvärr vet vi inte ännu vad den här lösningen innebär i praktiken och om den beaktar särbehoven i Svenskfinland och hur framtiden ser ut för Lärum. I pressmeddelandet om lösningen nämndes produktion, men inte förmedling eller liknande.
Anpassade läromedel från Sverige fyller en stor lucka i de finlandssvenska skolorna och har en viktig funktion. Utan förmedlingen av anpassade läromedel från Sverige riskerar svenskspråkiga elever med behov av stöd att bli utan undervisningsmaterial.
Vi har fått signaler om att de finlandssvenska särbehoven kommer att beaktas, men vi känner inte ännu till detaljerna.
Läs mera i "frågor och svar om anpassade läromedel – vad handlar krisen om?”