Gå till innehållet
FDUV - startsida
FDUV - startsida
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
    • Kalender
    • Aktuellt
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Läger sommaren 2025
    • Så här ansöker du om lägerplats
    • Vanliga frågor och svar
    • Lägerplatser
    • Ekonomiskt understöd
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning (IF)
    • Första tiden efter besked om IF
    • Vad finns det för stöd och hjälp att få?
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Personlig assistans
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
      • FDUV:s stadgar
      • FDUV:s strategi 2024-2026
      • Tidslinje över FDUV:s historia
      • Bok om DUV-rörelsens uppkomst och utveckling
    • Kalender
    • Aktuellt
      • Blogg
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
      • Familjekurser
      • Vuxenlivskurser
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
      • Socialskyddsguiden
      • Handbok om service för unga
      • Pussel för ett gott liv
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Läger sommaren 2025
    • Så här ansöker du om lägerplats
    • Vanliga frågor och svar
    • Lägerplatser
    • Ekonomiskt understöd
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
      • Intressepolitisk arbetsgrupp
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning (IF)
      • Begrepp
      • Bemötande av personer med IF
      • Fosterdiagnostik
    • Första tiden efter besked om IF
      • Hur ge besked om IF - tips till professionella
    • Vad finns det för stöd och hjälp att få?
      • Funktionshinderservice på svenska
      • Samhällets stöd till familjer
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Personlig assistans
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
      • Intressebevakning samt arv och testamente
    • Kropp och hälsa
      • Fritidsverksamhet
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
      • Pressmeddelanden & ställningstaganden

 

Bli medlem

Beställ nyhetsbrev

FDUV

Helsingfors
Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
Finland
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi

Vasa
Storalånggatan 60
65100 Vasa
Finland
+358 (0)6 319 56 52

Porträtt på Marie Selenius och citatet En skolklass är en samling individer som alla har sin egen personlighet och sina egna styrkor. Variation är vardag.

Inklusion kräver mod och resurser

166488960004.10.2022 kl. 16:20
Lärums pedagogiska planerare Marie Selenius välkomnar diskussionen om inklusion. I vår blogg skriver hon om inklusionens utmaningar och möjligheter.

Inklusion är på tapeten.

Helsingfors biträdande borgmästare för fostrans- och utbildningssektorn Nasima Razmyar sa i en intervju för Helsingin Sanomat att hon har en elefant i sitt arbetsrum – en fråga som ingen vågar talar om – som lystrar till namnet inklusion. Efter det har vi fått läsa och höra om såväl lyckade lösningar som misslyckanden kring inklusion, ur olika perspektiv.

Inklusion gäller alla.

En skolklass är inte en homogen grupp där man nu och då ska ta in någon udda varelse. Utbildningsstyrelsens bedömningskriterier och kunskapskrav visar att det finns en medvetenhet om den enorma variation vi har inom en årskurs. Enligt statistikcentralen får drygt 10 procent av eleverna intensifierat stöd och därtill får knappt 10 procent särskilt stöd. En skolklass är alltså en samling individer som alla har sin egen personlighet och sina egna styrkor. Variation är vardag.

Inklusion är på gång.

Samhället utvecklas, ord vi använder byts ut, attityder och lagstiftning förändras. Många lärare har växt upp i ett samhälle som tänkte och fungerade annorlunda. Många lärare har fått sin utbildning innan trestegsstödet var påtänkt och saknar därmed både kunskap om och erfarenhet av inklusion. Det krävs fortbildning och en aktiv diskussion för att föra saker framåt.

Inklusion kräver styrdokument och politisk vilja.

Vi måste vara överens om vart vi är på väg. Styrdokumenten måste klargöra hur det är meningen att fungera. Det ska inte vara beroende av kommun och lärare vilket stöd den enskilda eleven får, man ska få det stöd man behöver.

Inklusion är svårt i början.

De flesta teorier och handlingsmodeller känns så naturliga och självklara när man hör om dem, man tycker att det är ju så där man gör. Men det svåra är att sätta dem i system, ta dem i användning och vara konsekvent. Det behövs ramar och strukturer. Man måste få rutin på det hela.

Inklusion väcker känslor.

Ingen vill bli lämnad utanför. Därför inklusion. Men inklusion som inte fungerar kan kännas minst lika hemskt. Vi kan känna oss bortglömda, förbisedda eller illa behandlade. Allt på ett mycket personligt plan. Vi måste ta känslorna och upplevelserna på allvar. Vi måste lyssna på alla historier och lära oss.

Inklusion har många dimensioner.

Delaktighet kan skapas på många olika plan. Det är frågan om så mycket mer än att ha tillgång till samma saker och befinna sig på samma plats. Den sociala inklusionen är en sida av det hela, men att utvecklas till sin fulla potential betyder också likvärdiga möjligheter att ta till sig ny kunskap. Vi har ju faktiskt läroplikt, inte skolplikt i Finland.

Inklusion kräver resurser.

Många elever behöver stöd. Någon behöver ett tydligt schema, någon en lugn vrå. Alla elever behöver handledning och vuxennärvaro. Det tar tid att möblera om och plocka fram material. Svåra situationer måste följas upp och bearbetas. Lärarna måste ges möjlighet att göra sitt jobb ordentligt.

Inklusion är en mänsklig rättighet.

Det är klart att vi alla vill, får och ska vara en del av samhället vi lever i. Och skolan är en del av samhället, en väldigt stor del av samhället för barn och ungdomar.

Inklusion kräver mod.

Man hör ofta om inklusion att visst, visst är det dit vi är på väg, men vi är inte där ännu. Vi måste våga vara olika och göra olika. Vi måste se olikhet som en resurs, inte belastning. Och vi måste hålla den ibland så jobbiga diskussionen om den ibland så jobbiga inklusion i gång, ända tills vi är där.

Nasima Razmyar lyfte katten på bordet. Hoppas diskussionen om inklusion fortsätter.

Text: Marie Selenius, pedagogisk planerare

Läs mer om skola, utbildning och trestegsstödet på vår webbplats

Lärum erbjuder stöd och specialpedagogiskt material på svenska. Målet är att den enskilda individen ska få det stöd som gagnar hens utveckling, inlärning och vardagliga liv.

Läs mera om Lärums material och tjänster

Den lättlästa vuxenromanen Norrskenet ser på oss är ute nu!

Wilhelm Nielsens roman vann första pris i kategorin lättlästa vuxenromaner i manustävling Skriv för mig!

Veckan för personer med talsvårigheter uppmärksammar de 120 000 i Finland som inte kan tala

Veckan firas i år med temat Du vågar, jag kan.

Ny bok samlar banbrytande forskning om lätt svenska

Boken är ett resultat av forskningsprojektet Lätt finlandssvenska. Forskarna har samarbetat med vårt LL-Center.
Bli medlem   Nyhetsbrev Familjestöd  Rådgivning 

FDUV-logotyp.

Helsingfors

Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
FINLAND
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi
 

Vasa

Storalånggatan 60
65100 Vasa
FINLAND
+358 (0)6 319 56 52
fduv@fduv.fi

 

KONTAKT

 

DUVNÄT

 

Om webbplatsen