Gå till innehållet
FDUV - startsida
FDUV - startsida
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
    • Kalender
    • Aktuellt
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Läger sommaren 2025
    • Så här ansöker du om lägerplats
    • Vanliga frågor och svar
    • Lägerplatser
    • Ekonomiskt understöd
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning
    • Första tiden efter besked om IF
    • Funktionshinderservice
    • Samhällets stöd till familjer
    • Personlig assistans
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
    • Fritid och hjälpmedel
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
      • FDUV:s stadgar
      • FDUV:s strategi 2024-2026
      • Tidslinje över FDUV:s historia
      • Bok om DUV-rörelsens uppkomst och utveckling
    • Kalender
    • Aktuellt
      • Blogg
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
      • Familjekurser
      • Vuxenlivskurser
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Läger sommaren 2025
    • Så här ansöker du om lägerplats
    • Vanliga frågor och svar
    • Lägerplatser
    • Ekonomiskt understöd
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
      • Intressepolitisk arbetsgrupp
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning
      • Begrepp
      • Bemötande av personer med IF
      • Fosterdiagnostik
    • Första tiden efter besked om IF
      • Hur ge besked om IF - tips till professionella
    • Funktionshinderservice
      • Socialskyddsguiden
      • Handbok om service för unga
      • Pussel för ett gott liv
    • Samhällets stöd till familjer
      • Kombinera arbete med vår och omsorg av barn
    • Personlig assistans
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
      • Intressebevakning samt arv och testamente
    • Fritid och hjälpmedel
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
      • Pressmeddelanden & ställningstaganden

 

Bli medlem

Beställ nyhetsbrev

FDUV

Helsingfors
Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
Finland
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi

Vasa
Storalånggatan 60
65100 Vasa
Finland
+358 (0)6 319 56 52

Tillbaka
Porträtt på Marie Selenius och citatet En skolklass är en samling individer som alla har sin egen personlighet och sina egna styrkor. Variation är vardag.

Inklusion kräver mod och resurser

166488960004.10.2022 kl. 16:20
Lärums pedagogiska planerare Marie Selenius välkomnar diskussionen om inklusion. I vår blogg skriver hon om inklusionens utmaningar och möjligheter.

Inklusion är på tapeten.

Helsingfors biträdande borgmästare för fostrans- och utbildningssektorn Nasima Razmyar sa i en intervju för Helsingin Sanomat att hon har en elefant i sitt arbetsrum – en fråga som ingen vågar talar om – som lystrar till namnet inklusion. Efter det har vi fått läsa och höra om såväl lyckade lösningar som misslyckanden kring inklusion, ur olika perspektiv.

Inklusion gäller alla.

En skolklass är inte en homogen grupp där man nu och då ska ta in någon udda varelse. Utbildningsstyrelsens bedömningskriterier och kunskapskrav visar att det finns en medvetenhet om den enorma variation vi har inom en årskurs. Enligt statistikcentralen får drygt 10 procent av eleverna intensifierat stöd och därtill får knappt 10 procent särskilt stöd. En skolklass är alltså en samling individer som alla har sin egen personlighet och sina egna styrkor. Variation är vardag.

Inklusion är på gång.

Samhället utvecklas, ord vi använder byts ut, attityder och lagstiftning förändras. Många lärare har växt upp i ett samhälle som tänkte och fungerade annorlunda. Många lärare har fått sin utbildning innan trestegsstödet var påtänkt och saknar därmed både kunskap om och erfarenhet av inklusion. Det krävs fortbildning och en aktiv diskussion för att föra saker framåt.

Inklusion kräver styrdokument och politisk vilja.

Vi måste vara överens om vart vi är på väg. Styrdokumenten måste klargöra hur det är meningen att fungera. Det ska inte vara beroende av kommun och lärare vilket stöd den enskilda eleven får, man ska få det stöd man behöver.

Inklusion är svårt i början.

De flesta teorier och handlingsmodeller känns så naturliga och självklara när man hör om dem, man tycker att det är ju så där man gör. Men det svåra är att sätta dem i system, ta dem i användning och vara konsekvent. Det behövs ramar och strukturer. Man måste få rutin på det hela.

Inklusion väcker känslor.

Ingen vill bli lämnad utanför. Därför inklusion. Men inklusion som inte fungerar kan kännas minst lika hemskt. Vi kan känna oss bortglömda, förbisedda eller illa behandlade. Allt på ett mycket personligt plan. Vi måste ta känslorna och upplevelserna på allvar. Vi måste lyssna på alla historier och lära oss.

Inklusion har många dimensioner.

Delaktighet kan skapas på många olika plan. Det är frågan om så mycket mer än att ha tillgång till samma saker och befinna sig på samma plats. Den sociala inklusionen är en sida av det hela, men att utvecklas till sin fulla potential betyder också likvärdiga möjligheter att ta till sig ny kunskap. Vi har ju faktiskt läroplikt, inte skolplikt i Finland.

Inklusion kräver resurser.

Många elever behöver stöd. Någon behöver ett tydligt schema, någon en lugn vrå. Alla elever behöver handledning och vuxennärvaro. Det tar tid att möblera om och plocka fram material. Svåra situationer måste följas upp och bearbetas. Lärarna måste ges möjlighet att göra sitt jobb ordentligt.

Inklusion är en mänsklig rättighet.

Det är klart att vi alla vill, får och ska vara en del av samhället vi lever i. Och skolan är en del av samhället, en väldigt stor del av samhället för barn och ungdomar.

Inklusion kräver mod.

Man hör ofta om inklusion att visst, visst är det dit vi är på väg, men vi är inte där ännu. Vi måste våga vara olika och göra olika. Vi måste se olikhet som en resurs, inte belastning. Och vi måste hålla den ibland så jobbiga diskussionen om den ibland så jobbiga inklusion i gång, ända tills vi är där.

Nasima Razmyar lyfte katten på bordet. Hoppas diskussionen om inklusion fortsätter.

Text: Marie Selenius, pedagogisk planerare

Läs mer om skola, utbildning och trestegsstödet på vår webbplats

Lärum erbjuder stöd och specialpedagogiskt material på svenska. Målet är att den enskilda individen ska få det stöd som gagnar hens utveckling, inlärning och vardagliga liv.

Läs mera om Lärums material och tjänster

”Man blir glad av att vara med i DUV”

Föreningsprofilen. I vår tidning Gemenskap och påverkan GP lyfter vi fram personer som är engagerade inom våra medlemsföreningar. I GP 2/2023 är Christina Bylund från 50-årsjubilerande DUV i Sydösterbotten i tur. Hon är sekreterare och fritidsledare i föreningen sedan oktober.
Porträtt på Maj Simons.

Medmänniskan behövs

Kolumn av Maj Simons i FDUV:s tidning Gemenskap och påverkan GP 1/2023 med temat vändpunkter.
Boken Vardagsexperten - en fungerande vardag.

Lärum tipsar: Stöd på vägen mot vuxenlivet

Att flytta till ett eget hem är en stor vändpunkt i livet. I synnerhet för dem för vilka vardagsfärdigheterna är en utmaning är det bra att förbereda sig och fundera på val som hör ihop med ett mer självständigt liv. Här kan boken Vardagsexperten vara till hjälp.
Veronica Rehn-Kivi lutar mot en väg och bläddrar i papper.

”Jätteviktigt för mig personligen att lagen blev klar”

Den nya funktionshinderlagens öde blev något av en thriller. En av dem som jobbade för att lagen skulle godkännas är Veronica Rehn-Kivi, riksdagsledamot och medlem av social- och hälsovårdsutskottet då det begav sig. Via sitt barnbarn Heddi har hon en egen koppling till frågorna och visste hur mycket det behövs en förnyad lagstiftning.
Jesse Saarinen håller i ett vårdhjälpmedel i en korridor med flera dörrar.

Jesse hittade sin grej – jobbar nu inom vården

Att hitta sin plats i arbetslivet är utmanande för vem som helst. Extra svårt kan det vara för dem med särskilda behov. Att byta bransch är rentav unikt. Men det är just vad Jesse Saarinen gjort. Som stöd på vägen har han haft hjälp av en arbetstränare.
FDUVs logotyp.

Genomförandet av nya funktionshinderlagen bör tryggas

Det är oerhört viktigt att den nya lagen om funktionshinderservice genomförs som planerat.
Internationella dagen för lätt språk 28.5.

Flera orsaker att fira dagen för lätt språk

Den 28 maj firas den internationella dagen för lätt språk. I vår blogg skriver LL-Centers Johanna Rutenberg varför dagen är värd att uppmärksammas.
Illustration över en labyrint där personer försöker hitta rätt.

Sökes: Personal som kan hjälpa familjerna

Det har kallats den största reformen sedan Kårkulla samkommun grundades. Hur vårdreformen landar med tanke på personer med intellektuell funktionsnedsättning och deras familjer är för tidigt att säga i nuläget, men hur gick det när välfärdsområdena tog över ansvaret och Kårkulla upplöstes vid årsskiftet?
Porträtt på Sigfrid Törnqvist och texten Sigfrid Törnqivst-priset.

Nominera din kandidat för Sigfrid Törnqvist-priset

Vem tycker du att borde uppmärksammas för sin insats för personer med intellektuell funktionsnedsättning?
Unga killar med downssyndrom och en kvinna i somrig miljö.

Utan sommarjobb? Sök jobb som lägerledare!

Är du intresserad av ett givande och meningsfullt sommarjobb?
Ett tygmärke med texten vammainen ei ole haukkumasana som hänger på en anslagstavla.

Om hierarkier – ”Inte är det något fel på mitt förstånd”

Informatör Matilda Hemnell funderar i vår blogg på hierarkier och varför synen på personer med intellektuell funktionsnedsättning fortfarande är så nedsättande.
En docka som ser ut som en levande baby i famnen på en kvinna.

Öva på att ha barn med babysimulator

Låna en babydocka som stöd för diskussion om föräldraskap med personer med intellektuell funktionsnedsättning.
Personer med funktionsnedsättning i olka ålder och situation.

FDUV:s hälsning till regeringsförhandlarna

Vi vädjar till regeringsförhandlarna att inte riva upp den nyligen godkända lagen om funktionshinderservice. Därtill efterlyser vi bland annat satsningar på boende och arbete.
Lisbeth Hemgård och Vanessa Westerlund.

FDUV har utsetts till Årets förbund

Förbundsarenan premierar FDUV för långsiktigt och målmedvetet påverkansarbete.
Illustration över ett balansbrede där en person utan synlig funktionsnedsättning är i jämvikt med person i rullstol.

Frågor och svar om den nya funktionshinderlagen

Vilka tjänster ingår i den nya lagen om funktionshinderservice och hur påverkar den våra tjänster?
Porträtt på Susanne Nygård och citatet Barnet är inte sin diagnos utan varje barn är unikt.

Inget barn med autism är det andra likt – hitta varje barns styrkor och svårigheter

”Att utgå från varje barns förutsättningar är nummer ett”, skriver Lärums pedagogiska planerare Susanne Nygård i vår blogg. Hon ger tips på hur man kan stöda barn med autism på bästa sätt så att de kan må bra och utvecklas i skolan.
Två personer i sommargrönska sitter i gräset och tittar på varandra

Stöd våra läger – delta i insamling

Tongåvan samlar in medlem till förmån för våra läger.
Skärmdump på insändarna i Hbl och Vbl.

Skärpning, välfärdsområdena!

Insändare i Hufvudstadsbladet 27.3.2023.
En man med keps och kvinna i grön klänning, båda har i handen festrekvisita.

”I DUV är man välkommen som man är”

Föreningsprofilen. I vår tidning Gemenskap och påverkan GP lyfter vi fram personer som är engagerade inom våra medlemsföreningar, antingen som anställda eller förtroendevalda. I GP 1/2023 är Anna Ilmoni i tur.
Porträtt på Vanessa Westerlund och citatet När socialvården inte fungerar påverkas de allra mest utsatta.

Vår, val och värderingar i luften – utan personal försvagas de mänskliga rättigheterna

Varför talar politikerna inte om personalbristen inom funktionshinderområdet funderar Vanessa Westerlund i vår blogg. Riksdagsvalet närmar sig och välfärdssamhällets framtid är i vågskålen.
  • «
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • »
Bli medlem   Nyhetsbrev Familjestöd  Rådgivning 

FDUV-logotyp.

Helsingfors

Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
FINLAND
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi
 

Vasa

Storalånggatan 60
65100 Vasa
FINLAND
+358 (0)6 319 56 52
fduv@fduv.fi

 

KONTAKT

 

DUVNÄT

 

Om webbplatsen