Gå till innehållet
FDUV - startsida
FDUV - startsida
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
    • Kalender
    • Aktuellt
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Läger sommaren 2025
    • Så här ansöker du om lägerplats
    • Vanliga frågor och svar
    • Lägerplatser
    • Ekonomiskt understöd
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning
    • Första tiden efter besked om IF
    • Funktionshinderservice
    • Samhällets stöd till familjer
    • Personlig assistans
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
    • Fritid och hjälpmedel
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
      • FDUV:s stadgar
      • FDUV:s strategi 2024-2026
      • Tidslinje över FDUV:s historia
      • Bok om DUV-rörelsens uppkomst och utveckling
    • Kalender
    • Aktuellt
      • Blogg
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
      • Familjekurser
      • Vuxenlivskurser
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Läger sommaren 2025
    • Så här ansöker du om lägerplats
    • Vanliga frågor och svar
    • Lägerplatser
    • Ekonomiskt understöd
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
      • Intressepolitisk arbetsgrupp
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning
      • Begrepp
      • Bemötande av personer med IF
      • Fosterdiagnostik
    • Första tiden efter besked om IF
      • Hur ge besked om IF - tips till professionella
    • Funktionshinderservice
      • Socialskyddsguiden
      • Handbok om service för unga
      • Pussel för ett gott liv
    • Samhällets stöd till familjer
      • Kombinera arbete med vår och omsorg av barn
    • Personlig assistans
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
      • Intressebevakning samt arv och testamente
    • Fritid och hjälpmedel
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
      • Pressmeddelanden & ställningstaganden

 

Bli medlem

Beställ nyhetsbrev

FDUV

Helsingfors
Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
Finland
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi

Vasa
Storalånggatan 60
65100 Vasa
Finland
+358 (0)6 319 56 52

Tillbaka

En kreativ mix – studerande vid Akan får skapa på sitt eget sätt

163810392028.11.2021 kl. 14:52
Vid Borgå folkakademi pågår en kurs i kreativa ämnen för personer som behöver särskilt stöd i inlärningen. Inom ramen för KreaMix får deltagarna testa på allt från keramik och bildkonst till olika former av musik och teater. Efter en viss tveksamhet i början har deltagarnas konstintresse och skaparglädje vuxit. Artikeln ingår i GP 4/2021.

– Du är konstnär och jag är din assistent. Du kan trycka mönster med den här. Jag hjälper lite, säger läraren Teija Laine till Jenna Sjöström och visar hur hon med ändan av en tusch kan åstadkomma blomliknande figurer i leran.

I Borgå folkakademi – i folkmun kallad Akan – pågår en lektion i keramik. I dag är uppgiften att göra en relief enligt temat hus. Deltagarna sitter koncentrerade vid sina bord och utformar vackra konstverk, somliga mer exakta i sin utformning, andra abstrakta.

Det är roligt att testa på nya saker. Jag tycker om att jobba med konst och kultur i alla former.

Lektionen är en del av folkhögskolans kurs KreaMix som riktar sig till svenskspråkiga personer med intellektuell funktionsnedsättning i Borgå med omnejd. Under kursen, som pågår läsåret 2021–2022, får deltagarna bekanta sig med och utveckla sitt kunnande inom olika konst- och hantverksformer tre dagar i veckan, tisdagar till torsdagar. Fokus ligger på bildkonst, keramik, drama och musik. 

– I går hade vi teater och musik, berättar Johan Lustig, en av deltagarna.

– Det var roligt att prova olika instrument och sjunga i mikrofon, säger Nicole Gustafsson.

– I teatern har vi också talat om känslor. Vi hade en övning där en i taget var busschaufför och så skulle vi byta känsla. En chaufför skulle vara glad, nästa ledsen och så vidare, förklarar Johan.

En äldre kvinna som visar upp sina teckningar.

Susanne Tallberg var tveksam till KreaMix i början, men nu trivs hon som fisken i vattnet. – Det har varit så roligt att få lära sig olika saker, till exempel att måla och rita träd och djur. Det har jag inte kunnat tidigare, säger Susanne.

Pirrigt i början

KreaMix startade i mitten av september och enligt ansvariga läraren Teija har det gått bättre än väntat.

– Jag var orolig för om deltagarna skulle orka eller tycka att det är tråkigt. Det har varit en positiv överraskning att se hur ivriga de är.

Hon tror kursen ger deltagarna glädje och omväxling i vardagen. Och visst är det just det som många av deltagarna lyfter som det positiva med KreaMix.

– Jag ville göra något annat och få variation, säger Johan Silfver om varför han valde att anmäla sig till kursen.

– Det är roligt att testa på nya saker. Jag tycker om att jobba med konst och kultur i alla former, säger Wilfred Lill-Smeds.

Flera personer inne i ett klassrum där de gör keramikarbeten.

KreaMix är ett samarbete mellan Borgå Folkakademi och Kårkulla samkommuns dagverksamhet som flera år hyrt utrymmen av folkhögskolan. Kårkullas handledare är med på kursen och hjälper vid behov.

Men i början fanns det en viss tveksamhet.

– I synnerhet teaterdelen var många nervösa för, men det har gått jättebra, säger Teija.

Flera av deltagarna vittnar om att de var fundersamma i början. Det obekanta skrämde, men när konceptet klarnat, deltagarna fått testa sig fram och upplevt känslor av att lyckas, har intresset och engagemanget vuxit.

– Först tänkte jag att jag inte vill vara med då jag inte exakt visste vad det skulle gå ut på. Vissa uppgifter är ganska avancerade, men när Teija visar hur man ska göra går det bra, säger Nicole.

I början tyckte jag inte om att jobba med konst och var inte alls intresserad. Men nu vill jag göra det också hemma.

– Första och andra veckan var svåra när man inte visste vad det här KreaMix är. Men nu är jag verkligen nöjd och tacksam att jag kom hit. Jag har inte ångrat det en gång, säger Susanne Tallberg.

För henne har KreaMix öppnat en helt ny värld.

– I början tyckte jag inte om att jobba med konst och var inte alls intresserad. Men nu vill jag göra det också hemma. Jag ska köpa material och göra julkort. Det riktigt kliar i fingrarna att få börja måla och rita. Det har varit så roligt att få lära sig olika saker, till exempel att måla och rita träd och djur. Det har jag inte kunnat tidigare.

Ritandet och målandet är Susannes favoritämnen, men hon tycker också om teater.

– I början funderade jag mycket på hur jag ska våga prata på scenen, men sedan märkte jag att jag klarar det och självförtroendet har vuxit. Över lag har jag börjat tro och lita mer på mig själv.

Kvinna med glasögon visar med handen mot målningar på väggen.

Ansvariga läraren Teija Laine fascineras av deltagarnas olika sätta att närma sig de olika uppgifter. – Det finns inte bara ett sätt att se på eller förverkliga en uppgift, säger hon.

Olika sätt att skapa

Susanne kan inte nog understryka hur stort intryck KreaMix gjort på henne.

– Jag har börjat tänka på ett annat sätt. Jag har också varit på konstutställning och det är så intressant att se hur man kan blanda färger och måla på olika sätt.

Deltagarna är alla olika och alla får vara olika. Det finns inte bara ett sätt att se på eller förverkliga en uppgift.

För läraren Teija är mångfalden en rikedom och olika uttryckssätt en central del av den kreativa processen.

– Deltagarna är alla olika och alla får vara olika. Det finns inte bara ett sätt att se på eller förverkliga en uppgift. Jag försöker stöda deras egen idé.

Hon ser att kreativitet spelar, eller borde spela, en viktig roll i alla människors liv.

– Det är en resurs för oss alla. Kreativitet är att se möjligheter i saker och inte bara problem.

Flera personer utanför ett hus med texten Borgå Folkakademi på fasaden.

Ett brokigt och kreativt gäng vid Borgå Folkakademi. Från vänster Alexander von Veh, Susanne Hindsberg, Wilfred Lill-Smeds, Heidi Hindsberg, Johan Lustig, Nicole Gustafsson och Jenna Sjöström.

Delaktighet även för dem som behöver stöd

KreaMix är ett samarbete med Kårkulla samkommun även om den inte riktar sig bara till Kårkullas servicetagare. Skolans rektor Catharina von Schoultz berättar att Borgå folkakademi i flera år hyrt ut utrymmen till Kårkullas dagverksamhet.

– Deras deltagare äter tillsammans med våra elever i skolans matsal och vi har under årens lopp ordnat olika kortkurser för dem. Samarbetet har varit tätt och det ledde till diskussioner om vad mera vi kunde göra tillsammans.

I västra Nyland har Kårkulla redan länge haft samarbete med Västra Nylands folkhögskola i ett projekt kallat Open minds och det fanns en önskan om att starta upp något liknande i östra Nyland.

Konsten möjliggör skapande och stimulerar kreativitet oberoende av kognitiv nivå. 

Tack vare bidrag från finlandssvenska fonder är deltagandet i KreaMix gratis. I planerna finns också att göra utflykter och att avsluta kursen med en utställning. På sikt hoppas Catharina att kurser som denna kan bli en permanent del av Borgå folkakademis utbud.

Skuggor av människor som formar händerna till fåglar bakom ett skynke.

Inom ramen för teaterdelen av kursen får deltagarna också prova på skuggteater.

– Vi tror på delaktighet och gemenskap, och att utbildning oberoende av bakgrund och utgångsläge har en positiv effekt på människans välmående. Vi vet att många i KreaMix målgrupp har begränsningar i sin kommunikation och tänker att möjligheten att få utöva konst i olika former kan vara ett viktigt sätt för dem att uttrycka sig och få utlopp för tankar och känslor. Konsten möjliggör skapande och stimulerar kreativitet oberoende av kognitiv nivå. 

Om delaktighet är en viktig utgångspunkt i kursen så finns här också ett mervärde av integrering.

– För våra andra studerande utgör den dagliga samvaron med KreaMix deltagare en fin möjlighet att bekanta sig med en vardag som kan vara lite annorlunda än den de är vana vid. Särskilt för våra internationella studerande, som delvis kommer från länder där målgruppen inte är lika delaktig i vardagen, innebär samarbetet också konkret attitydfostran, säger Catharina.

Ung man som visar sitt lerarbete som föreställer en husfasad.

Alexander von Veh med sin relief. Att skapa och vara kreativ är Alexanders sätt att vara.

I väntan på nästa gång

I klassrummet börjar keramiklektionen vara slut för den här gången. Senare på eftermiddagen har de skuggteater med Anne Lihavainen från dockteater Ofelia, men nu är det dags att städa undan lerarbetena.

Alexander von Veh visar stolt upp sin relief. Han har utmaningar med det talade språket, men när han får uttrycka sig genom konst är han i sitt esse, något som läraren Teija följt med med intresse.

– Jag tror det är jätteviktigt för honom. Han har ett helt eget uttryckssätt och han närmar sig ofta uppgifterna på ett annorlunda sätt än andra. Att skapa konst är hans sätt att vara.

Även för Susanna har konsten nu en central roll i hennes liv.

– På torsdag när kursen är slut för veckan väntar jag riktigt på att det ska bli tisdag då vi får fortsätta igen, säger Susanne.

Text: Matilda Hemnell
Foto: Sofia Jernström

Artikeln ingår i vår tidning Gemenskap & påverkan GP 4/2021

Personer med funktionsnedsättning som publik på sommarteater.

Ansökan till sommarens läger har öppnat

Ansök om lägerplats senast 28.2. Du som vill jobba på våra läger, skicka in din jobbansökan senast 14.2.
Pärmen av två böcker och ett spel.

Lärum tipsar: Vill du bli mera kreativ och få bättre minne? Rör på dig!

När du promenerar, springer, simmar eller går på gymmet mår inte bara musklerna bättre. Hjärnan blir också piggare och starkare. Du skyddar dig mot stress och demenssjukdomar. Samtidigt blir du glad och mera kreativ.
Porträtt på Marie Selenius och citatet Lärarjobbet kändes ibland som att i sista minuten tvingas trolla fram rätt dräkt åt varje skådespelare. Fanns det rätt modell så fanns det inte rätt storlek.

Om att spela teater och lösa ekvationer

Lärums pedagogiska planerare Marie Selenius har lång erfarenhet av att jobba som lärare. I vår blogg funderar hon på varför Lärums roll är så viktig. Och vad det finns för likheter mellan bra teater och en fungerande lektion.
Illustration över Finland som vårdas av en läkare och som också fungerar som en röstlåda samt personer med funktionsnedsättning med röstsedlar.

10 + 1 frågor och svar om välfärdsområdesvalet

I somras klubbades vårdreformen igenom i riksdagen. Det här innebär att alla förutom helsingforsarna och ålänningarna går till valurnorna i januari för att för första gången i Finlands historia välja fullmäktige till de 21 nya välfärdsområdena. Men vad är egentligen ett välfärdsområde och varför ska du rösta?
Fyra personer sitter i en soffa, en av dem har ett anteckningsblock och en penna i handen.

”Fantasi är grunden för självbestämmande”

Under ledning av Linda Juslin skapar deltagare på Mocca serviceenhet fiktiva berättelser tillsammans. Det är roligt, kreativt och utvecklande. Och tidvis rentav terapeutiskt. Artikeln ingår i GP 4/2021.
Graf som visar att 12 procent av de unga i åk 8–9 med funktionsnedsättning uppgav att de mobbats minst en gång i veckan. Motsvarande siffra för dem utan funktionsnedsättning är 4 procent.

Mobbning och personer med funktionsnedsättning

Forskning visar att barn och unga med funktionsnedsättning löper större risk att utsättas för mobbning än andra. Därför är det så viktigt att beakta funktionsvariationer i antimobbningsarbetet.
Lagogubbar på en arbetsplats där en av figurerna blir trakasserad av de andra.

Vi måste prata om arbetsplatsmobbning – också med dem som inte är anställda

Arbetsplatsmobbning kan drabba också dem som inte är anställda, nämligen dem som är inom utlokaliserad arbetsverksamhet. Men vem ska de vända sig till i fall av mobbning? Läs Erika Backmans blogginlägg.
Person i rullstol håller upp en hand med texten säg nej till mobbning

Lättläst: Så här kan man göra för att stoppa mobbning

Många med intellektuell funktionsnedsättning har upplevt mobbning. Att mobba är alltid fel och mobbning är aldrig den mobbades fel.
Broschyrens pärm.

Lättläst om välfärdsområdesvalet

Justitieministeriet har gett ut en lättläst broschyr om välfärdsområdesvalet.
Person i rullstol håller ett plakat med texten säg nej till mobbning. FDUV:s och Steg för Stegs logon.

Temaveckan: Arbetet mot mobbning behöver beakta funktionsvariationer

Pressmeddelande 23.11.2021 om temaveckan för personer med intellektuell funktionsnedsättning.
Man tittar över axeln på en kvinna som håller en bebis i famnen och citatet Jag blir så förargad av att människor ser mig bara som min diagnos. Jag är Andrea, inte mitt handikapp. Och nu är jag också mamma.

Äntligen mamma!

För två månader sedan blev Steg för Stegs ordförande Andrea Westerlund mamma. I vår blogg skriver hon om de fördomar hon fått möta då hon via föräldraskapet utmanar normen för hur personer med intellektuell funktionsnedsättning förväntas vara.
FDUV-logotyp.

Det behövs en nationell utredning om olagliga begränsningsåtgärder

Organisationerna för personer med intellektuell funktionsnedsättning och autism kräver en nationell utredning över användningen av olagliga begränsningsåtgärder på boendeenheter.
FDUV:s logotyp

Är ett människovärdigt bemötande för dyrt?

Insändare i Hufvudstadsbladet 12.11.2021.
Porträtt på Lisbeth Hemgård med bestämd min.

En tung bransch?

Bedrövligt, lagstridigt och grymt. Verksamhetsledare Lisbeth Hemgård kommenterar i vår blogg Yles avslöjanden om inhumana begränsningsåtgärder vid ett boende.
Porträtt på Hanna Grandell och citatet

25 år av engagemang som gör skillnad

Vår medlemsförening Steg för Steg fyller 25 år. Föreningens verksamhetskoordinator Sofia Jernström har talat med en av de aktiva, Hanna Grandell, och funderat på vad som får henne att engagera sig. Läs om hennes tankar i vår blogg.
FDUV-logotyp.

Åtgärdsprogram för att förbättra stödet till personer med IF och psykisk ohälsa

I programmet presenterar FDUV de åtgärder som krävs för att stödet ska utvecklas och förbättras vad gäller bastjänster och specialkunnande. Åtgärderna har anslutits till den kommande vårdreformen.
Flera nummer av Gemenskap och påverkan GP.

Delta i GP:s läsarundersökning – vinn presentkort!

Hjälp oss att utveckla vår tidning Gemenskap & påverkan.
Porträtt på Maltilda Hemnell och citatet Människovärdet sitter aldrig i en persons funktionsförmåga. Människovärdet sitter i hur vi möts och bemöter.

Att lyssna till en röst som inte talar

Under veckan för personer med tal- eller kommunikationssvårigheter reflekterar vår informatör Matilda Hemnell kring sina möten med personer som saknar ett talat språk.
Porträtt på Mikaela Björklund

FDUV:s Mikaela Björklund är Årets ordförande

Förbundsarenans pris delades ut för första gången i samband med Styrelsedagarna 2021.
  • «
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • »
Bli medlem   Nyhetsbrev Familjestöd  Rådgivning 

FDUV-logotyp.

Helsingfors

Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
FINLAND
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi
 

Vasa

Storalånggatan 60
65100 Vasa
FINLAND
+358 (0)6 319 56 52
fduv@fduv.fi

 

KONTAKT

 

DUVNÄT

 

Om webbplatsen