Gå till innehållet
FDUV - startsida
FDUV - startsida
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
    • Kalender
    • Aktuellt
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Läger sommaren 2025
    • Så här ansöker du om lägerplats
    • Vanliga frågor och svar
    • Lägerplatser
    • Ekonomiskt understöd
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning
    • Första tiden efter besked om IF
    • Funktionshinderservice
    • Samhällets stöd till familjer
    • Personlig assistans
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
    • Fritid och hjälpmedel
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
      • FDUV:s stadgar
      • FDUV:s strategi 2024-2026
      • Tidslinje över FDUV:s historia
      • Bok om DUV-rörelsens uppkomst och utveckling
    • Kalender
    • Aktuellt
      • Blogg
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
      • Familjekurser
      • Vuxenlivskurser
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Läger sommaren 2025
    • Så här ansöker du om lägerplats
    • Vanliga frågor och svar
    • Lägerplatser
    • Ekonomiskt understöd
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
      • Intressepolitisk arbetsgrupp
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning
      • Begrepp
      • Bemötande av personer med IF
      • Fosterdiagnostik
    • Första tiden efter besked om IF
      • Hur ge besked om IF - tips till professionella
    • Funktionshinderservice
      • Socialskyddsguiden
      • Handbok om service för unga
      • Pussel för ett gott liv
    • Samhällets stöd till familjer
      • Kombinera arbete med vår och omsorg av barn
    • Personlig assistans
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
      • Intressebevakning samt arv och testamente
    • Fritid och hjälpmedel
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
      • Pressmeddelanden & ställningstaganden

 

Bli medlem

Beställ nyhetsbrev

FDUV

Helsingfors
Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
Finland
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi

Vasa
Storalånggatan 60
65100 Vasa
Finland
+358 (0)6 319 56 52

Tillbaka
Illustration över föräldrar som gör barnet redo för skola.

Den förlängda läropliktens ABC

163159824014.09.2021 kl. 08:44
Att börja skolan är ett stort steg för både barn och föräldrar. Det är naturligt att det nya skedet i livet väcker en rad frågor, särskilt om man har barn som behöver extra mycket stöd. För dem kan det bli aktuellt med förlängd läroplikt. Lärums pedagogiska handledare Nina Rosenblad svarar på de vanligaste frågorna om förlängd läroplikt. Artikeln ingår i GP 3/2021.

Vad är förlängd läroplikt?

För de allra flesta barn i Finland börjar läroplikten när barnet fyller sju år. Men läroplikten kan förlängas och inledas ett år tidigare om barnet på grund av en funktionsnedsättning eller sjukdom inte kan uppnå den grundläggande utbildningens mål på nio år. Utgångspunkten för förlängd läroplikt är att den ska utgå från barnets behov av utbildning och stöd.

Vem fattar beslutet om förlängd läroplikt?

Det är ett förvaltningsbeslut som fattas av utbildningsanordnaren. Ett barn som omfattas av förlängd läroplikt omfattas också alltid av särskilt stöd, vilket är det mest omfattade stödet i vårt skolsystem. Det är barnets föräldrar som ansöker om förlängd läroplikt. Till ansökan ska man bifoga ett psykologiskt eller medicinskt utlåtande.

När ska man som förälder börja fundera på förlängd läroplikt?

Beslutet om förlängd läroplikt ska fattas före läroplikten börjar. I de flesta fallen fattas beslutet innan barnet fyllt fem år. Föräldrarna ska dessutom få information om förlängd läroplikt i god tid av personalen inom småbarnspedagogiken.

Vad händer efter att barnet beviljats förlängd läroplikt?

Då ska det göras en individuell plan (IP) för hur undervisningen ska genomföras. Planen görs av lärare inom småbarnspedagogiken eller av läraren om barnet börjat skolan. Planen uppgörs i samråd med föräldrarna och den ska kontinuerligt uppdateras. Det är viktigt med ett gott samarbete mellan föräldrar, förskola och skola.

Hur brukar förlängd läroplikt förverkligas?

Det vanligaste är att barnet inleder sin förlängda läroplikt det år hen fyller sex år. Det första läropliktsåret förverkligas för de flesta barn inom förskolans verksamhet. Ett barn som inleder sin läroplikt som sexåring har rätt till förskoleundervisning det år hen fyller fem år. Förlängd läroplikt kan förverkligas även på andra sätt, de olika alternativen kan diskuteras med personalen inom småbarnspedagogiken.

Kan beslut om förlängd läroplikt fattas i ett senare skede?

Ja. Om barnet redan inlett sin skolgång är det möjligt att få ett beslut om förlängd läroplikt och extra stödåtgärder i ett senare skede.

Kan barnet börja skolan ett år senare, det vill säga som 8-åring?

Ja, men det behövs ett separat förvaltningsbeslut för att skjuta upp skolstarten med ett år.

Är det studier enligt verksamhetsområde eller enligt läroämnen som gäller i skolan för barn med förlängd läroplikt?

Båda alternativen är möjliga för ett barn med förlängd läroplikt. Det är barnets förutsättningar och behov som styr valet. Att studera enligt läroämne innebär att barnet studerar enligt den allmänna lärokursen eller enligt en individualiserad lärokurs i något ämne eller samtliga ämnen. Barnet studerar enligt verksamhetsområde endast då barnet inte har möjlighet att studera enligt läroämnen. Studier enligt verksamhetsområde inbegriper undervisning i motoriska färdigheter, språk och kommunikation, sociala färdigheter, färdigheter i dagliga rutiner och kognitiva färdigheter.

Text: Vanessa Westerlund
Illustration: Albert Pinilla

Artikeln ingår i senaste numret av FDUV:s tidning Gemenskap & påverkan GP 3/2021 med temat skola.

Ett hjärta i Ukrainas färger.

Solidaritet med Ukraina

Idag går våra tankar till alla invånare i Ukraina, särskilt till alla personer med funktionsnedsättning och deras familjer som är bosatta i Ukraina.
En bild av många tecknade öppna dörrar.

Hur ska tjänsterna för personer med intellektuell funktionsnedsättning anordnas i framtiden i Nyland?

Genom att svara på KEPA Nylands enkät senast den 31.3 och berätta vad som är viktigt för dig eller din familj kan du vara med om påverka utformningen av specialomsorgen i framtiden.
En ung person får IKT-handledning.

Lärum ger stöd för att alla ska få njuta av läsning

I vår blogg betonar Susanne Nygård som är pedagogisk planerare på Lärum vikten av mångsidig läskunnighet och lyfter fram möjligheten att få stöd och handledning av Lärum.
Benny och skidlärare Teemu i slalombacken i Kirvensalo

Slalom som teamarbete

Benny Tallings passion är att skida slalom tillsammans med sin vän och skidlärare Teemu Kaitanen. Artikeln ingår i vår tidning GP 1/2022. Temat i tidningen är Min hobby.
FDUV:s logo

Tillgänglighetsbiblioteket Celia måste beakta alla målgrupper likvärdigt

FDUV har gett ett utlåtande om Undervisnings- och kulturministeriets arbetsgrupps slutrapport om ett förslag till lag om Tillgänglighetsbibliotek Celia.
Ung kvinna spelar brädspel med äldre kvinna.

Sommarjobb för ungdomar med funktionsnedsättning

Skulle du vilja jobba i sommar? I Helsingfors och i Vasa erbjuder staden sommarjobb som kan passa för personer med intellektuell funktionsnedsättning, i åldern 16–29 år. Senast den 28.2 ska din ansökan vara inlämnad.
FDUVs ordförande Mikaela Björklund och verksamhetsledare Lisbeth Hemgård

Välfärdsområdena måste ha kunskap om service på svenska

FDUV:s ordförande Mikaela Björklund och verksamhetsledare Lisbeth Hemgård uttalar sig i en insändare som publicerats i Vasabladet 8.2.2022 och i Hufvudstadsbladet 9.2.2022 och Åbo Underrättelser 10.2.2022.
Många lägerdeltagare simmar i havet.

Lägersommaren är snart här!

I vår blogg drömmer Tina Holms, lägerkoordinator i Österbotten och Matilda Hemming, lägerdeltagare, om en vanlig, härlig och minnesvärd lägersommar.
Bilden visar en man som sätter en valsedel i en valurna.

Vad säger partiernas valprogram om service på svenska och funktionshinderservicen?

Det historiska välfärdsområdesvalet närmar sig och redan den 23.1 röstar Finland om social- och hälsovårdstjänsternas framtid. För att få en fingervisning om vad partierna tänker kring service på svenska och funktionshindersservicen har FDUV:s sakkunniga i påverkansarbete, Vanessa Westerlund, analyserat sex partiers valprogram.
Personer med funktionsnedsättning som publik på sommarteater.

Ansökan till sommarens läger har öppnat

Ansök om lägerplats senast 28.2. Du som vill jobba på våra läger, skicka in din jobbansökan senast 14.2.
Pärmen av två böcker och ett spel.

Lärum tipsar: Vill du bli mera kreativ och få bättre minne? Rör på dig!

När du promenerar, springer, simmar eller går på gymmet mår inte bara musklerna bättre. Hjärnan blir också piggare och starkare. Du skyddar dig mot stress och demenssjukdomar. Samtidigt blir du glad och mera kreativ.
Porträtt på Marie Selenius och citatet Lärarjobbet kändes ibland som att i sista minuten tvingas trolla fram rätt dräkt åt varje skådespelare. Fanns det rätt modell så fanns det inte rätt storlek.

Om att spela teater och lösa ekvationer

Lärums pedagogiska planerare Marie Selenius har lång erfarenhet av att jobba som lärare. I vår blogg funderar hon på varför Lärums roll är så viktig. Och vad det finns för likheter mellan bra teater och en fungerande lektion.
Illustration över Finland som vårdas av en läkare och som också fungerar som en röstlåda samt personer med funktionsnedsättning med röstsedlar.

10 + 1 frågor och svar om välfärdsområdesvalet

I somras klubbades vårdreformen igenom i riksdagen. Det här innebär att alla förutom helsingforsarna och ålänningarna går till valurnorna i januari för att för första gången i Finlands historia välja fullmäktige till de 21 nya välfärdsområdena. Men vad är egentligen ett välfärdsområde och varför ska du rösta?
Fyra personer sitter i en soffa, en av dem har ett anteckningsblock och en penna i handen.

”Fantasi är grunden för självbestämmande”

Under ledning av Linda Juslin skapar deltagare på Mocca serviceenhet fiktiva berättelser tillsammans. Det är roligt, kreativt och utvecklande. Och tidvis rentav terapeutiskt. Artikeln ingår i GP 4/2021.
Graf som visar att 12 procent av de unga i åk 8–9 med funktionsnedsättning uppgav att de mobbats minst en gång i veckan. Motsvarande siffra för dem utan funktionsnedsättning är 4 procent.

Mobbning och personer med funktionsnedsättning

Forskning visar att barn och unga med funktionsnedsättning löper större risk att utsättas för mobbning än andra. Därför är det så viktigt att beakta funktionsvariationer i antimobbningsarbetet.
Lagogubbar på en arbetsplats där en av figurerna blir trakasserad av de andra.

Vi måste prata om arbetsplatsmobbning – också med dem som inte är anställda

Arbetsplatsmobbning kan drabba också dem som inte är anställda, nämligen dem som är inom utlokaliserad arbetsverksamhet. Men vem ska de vända sig till i fall av mobbning? Läs Erika Backmans blogginlägg.
Person i rullstol håller upp en hand med texten säg nej till mobbning

Lättläst: Så här kan man göra för att stoppa mobbning

Många med intellektuell funktionsnedsättning har upplevt mobbning. Att mobba är alltid fel och mobbning är aldrig den mobbades fel.
Broschyrens pärm.

Lättläst om välfärdsområdesvalet

Justitieministeriet har gett ut en lättläst broschyr om välfärdsområdesvalet.

En kreativ mix – studerande vid Akan får skapa på sitt eget sätt

Vid Borgå folkakademi pågår en kurs i kreativa ämnen för personer som behöver särskilt stöd i inlärningen. Inom ramen för KreaMix får deltagarna testa på allt från keramik och bildkonst till olika former av musik och teater. Efter en viss tveksamhet i början har deltagarnas konstintresse och skaparglädje vuxit. Artikeln ingår i GP 4/2021.
Person i rullstol håller ett plakat med texten säg nej till mobbning. FDUV:s och Steg för Stegs logon.

Temaveckan: Arbetet mot mobbning behöver beakta funktionsvariationer

Pressmeddelande 23.11.2021 om temaveckan för personer med intellektuell funktionsnedsättning.
  • «
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • »
Bli medlem   Nyhetsbrev Familjestöd  Rådgivning 

FDUV-logotyp.

Helsingfors

Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
FINLAND
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi
 

Vasa

Storalånggatan 60
65100 Vasa
FINLAND
+358 (0)6 319 56 52
fduv@fduv.fi

 

KONTAKT

 

DUVNÄT

 

Om webbplatsen