Gå till innehållet
FDUV - startsida
FDUV - startsida
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
    • Kalender
    • Aktuellt
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Läger sommaren 2025
    • Så här ansöker du om lägerplats
    • Vanliga frågor och svar
    • Lägerplatser
    • Ekonomiskt understöd
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning
    • Första tiden efter besked om IF
    • Funktionshinderservice
    • Samhällets stöd till familjer
    • Personlig assistans
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
    • Fritid och hjälpmedel
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
      • FDUV:s stadgar
      • FDUV:s strategi 2024-2026
      • Tidslinje över FDUV:s historia
      • Bok om DUV-rörelsens uppkomst och utveckling
    • Kalender
    • Aktuellt
      • Blogg
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
      • Familjekurser
      • Vuxenlivskurser
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Läger sommaren 2025
    • Så här ansöker du om lägerplats
    • Vanliga frågor och svar
    • Lägerplatser
    • Ekonomiskt understöd
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
      • Intressepolitisk arbetsgrupp
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning
      • Begrepp
      • Bemötande av personer med IF
      • Fosterdiagnostik
    • Första tiden efter besked om IF
      • Hur ge besked om IF - tips till professionella
    • Funktionshinderservice
      • Socialskyddsguiden
      • Handbok om service för unga
      • Pussel för ett gott liv
    • Samhällets stöd till familjer
      • Kombinera arbete med vår och omsorg av barn
    • Personlig assistans
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
      • Intressebevakning samt arv och testamente
    • Fritid och hjälpmedel
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
      • Pressmeddelanden & ställningstaganden

 

Bli medlem

Beställ nyhetsbrev

FDUV

Helsingfors
Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
Finland
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi

Vasa
Storalånggatan 60
65100 Vasa
Finland
+358 (0)6 319 56 52

Riksdagsvalets valdag och förhandsröstning beskrivs med symbolstöd

Blogg: Lika möjlighet att rösta?

155426040003.04.2019 kl. 06:00
”Om din förmåga att fatta beslut alltid ifrågasätts hur påverkar det ditt självförtroende i förhållande till att fatta beslut om vem du ska rösta på?” Personer med intellektuell funktionsnedsättning röstar sällan i val. Frank Lundgren, regional koordinator på Steg för Steg listar orsaker – och lösningar.

Den 14 april är det riksdagsval. En av grundtankarna i en demokrati är att alla ska få sin röst hörd. Det förutsätter att alla grupper röstar i ungefär lika stor utsträckning, men få grupper är lika underrepresenterade inom politiken och röstar så sällan som personer med intellektuell funktionsnedsättning. Ändå är dessa aktiva brukare av samhällets tjänster. Klart att de ska vara med och påverka!

Och du som undrar: Ja, personer med intellektuell funktionsnedsättning har rösträtt i Finland sedan 1972. Så vi har haft allmän och lika rösträtt sedan dess (inte 1906 som ofta nämns), men fortfarande kan vi inte tala om samma möjligheter för alla att delta och rösta.

Brist på begriplig information

Politik kan vara svårt och främmande för vem som helst, men personer med en intellektuell funktionsnedsättning kan behöva lättläst information för att kunna delta. Lättläst information är inte samma sak som klarspråk. Lättläst information innebär skriftlig eller muntlig information som är anpassad för dem som har svårt att läsa eller förstå standardspråk.

Förutom lättläst text kan bilder stödja begripligheten och för vissa är bildstöd helt centralt.

Att informera om valet på lätt svenska betyder alltså att man ger information med en enklare form av ordförråd, uppbyggnad och innehåll utan att samtidigt ge avkall på det väsentliga. Man kan säga att alla har rätt till samma information, men vissa behöver den i bearbetad form. Förutom lättläst text kan bilder stödja begripligheten och för vissa är bildstöd helt centralt.

Ett problem som man kanske inte tänker på innan det är för sent, är att många personer med intellektuell funktionsnedsättning inte bor i sin hemkommun. De behöver få tydlig information om att de inte kan rösta på valdagen utan måste förhandsrösta.

Brist på stöd

Förutom brist på tillgänglig information, är brist på stöd en av de främsta orsakerna till varför personer med intellektuell funktionsnedsättning låter bli att rösta. Enligt en undersökning i England (Keeley, H. m.fl. 2008) var personer som bodde på ett gruppboende där någon annan röstade, och där de fick rätt stöd, elva gånger mer benägna att gå och rösta jämfört med personer som bodde ensamma, eller med personer som inte röstade överhuvudtaget.

Personalen och anhöriga har alltså en central roll i att stöda personer att rösta.

Personalen och anhöriga har alltså en central roll i att stöda personer att rösta. Boendepersonal borde få utbildning och information i hur de ska informera om valet. Gruppboenden borde också använd möjligheten till hemröstning oftare.

Ovana att ta beslut

En annan orsak till att personer med intellektuell funktionsnedsättning inte röstar är att de är ovana att få fatta beslut. Om din förmåga att fatta beslut alltid ifrågasätts och andra bestämmer om de mest privata sakerna i ditt liv, hur påverkar det ditt självförtroende i förhållande till att fatta beslut om vem du ska rösta på?

Om din förmåga att fatta beslut alltid ifrågasätts hur påverkar det ditt självförtroende i förhållande till att fatta beslut om vem du ska rösta på?

Om vi stärker rätten till självbestämmande för personer med intellektuell funktionsnedsättning och erbjuder stöd i att fatta beslut om sådant som berör ens eget liv, då ökar också viljan och möjligheten att rösta i val.

Funktionshinder i samhället

Till sist finns det även många konkreta funktionshinder i samhället som höjer tröskeln för personer med funktionsnedsättningar att rösta i val. Vallokalerna måste vara tillgängliga – i vid bemärkelse – och tillgänglighetskraven borde skrivas in i vallagen. Kandidatlistorna vid valbåsen borde vara tydligare, gärna med partiernas logotyper och med större text.

De som behöver färdtjänst för att ta sig till vallokalen, ska inte behöva använda sig av sina fritidsresor för detta. Alla kommuner borde erbjuda en extra färdtjänstresa till och från vallokalen.

Även partierna måste bli mer inkluderande. Personer med olika funktionsnedsättningar borde ställa upp i val och få synlighet för att inspirera andra. Betydelsen av representation ska inte underskattas.

Text: Frank Lundgren, regional koordinator på Steg för Steg

Bild: Skärmdump från LL-Bladets nyhet om riksdagsvalet med symbolstöd
 

Här hittar du lättläst information om riksdagsvalet och hur man röstar i det:

  • Justitieministeriets lättlästa broschyr om riksdagsvalet
  • Information med bildstöd om hur du röstar i valet
  • Justitieministeriets film om hur man röstar på förhand
  • Justitieministeriets film om hur man röstar på valdagen
     

Källor:

  • Keeley, H. m. fl. (2008) "Participation in the 2005 General elections by adults with intellectual disabilities" Journal of intellectual disability research volume 52 part 3 s, 175-181
     
  • Elin Anderssons pro-gradu avhandling från 2016:  Lika möjlighet att rösta? En studie av utvecklingen av rösträtten för personer med utvecklingsstörning och deras möjligheter att rösta i allmänna val
     

 

Pojke kramar om sin lillabror.

I skuggan och ljuset av ett syskon

Den 10 april firas internationella syskondagen och då vill vi särskilt lyfta fram dem som är syskon till barn med funktionsnedsättning. Syskonens behov av stöd är något vi inom FDUV allt mera har fokus på. Läs Annika Martins bloggtext om detta.
Johanna Rutenberg sitter bland böcker och läser i en bok.

Läs tillsammans – om corona, men också om helt andra saker!

Kriser understryker behovet av information som är lätt att förstå. I vår blogg skriver Johanna Rutenberg, teamledare på LL-Center, om vikten av att läsa högt och diskutera tillsammans. Hon tipsar också om var du kan hitta lättläst material om corona, men även annat.
Flicka med prinsesskrona ser trött och uppgiven ut.

När fest ofta är pest

I dag uppmärksammas världsautismdagen. Autism kan komma till uttryck på olika sätt hos olika människor, men för många är sociala tillställningar och situationer som skiljer sig från den förutsägbara vardagen svåra. I vår blogg skriver en mamma hur hennes dotters utmaningar kommer till uttryck vid fester.
Lisbeth Hemgård.

Vem har rätt till intensivvård?

Man kan inte nekas intensivvård på grund av funktionsnedsättning, påminner Lisbeth Hemgård i vår blogg.
Lisbeth Hemgård.

Blogg: Bristfällig information väcker oro inför förändringar

Kommunerna vill erbjuda bastjänster till personer med intellektuell funktionsnedsättning. FDUV välkomnar utvecklingen, men förändringarna väcker oro bland målgruppen och deras anhöriga. God kommunikation är nu a och o.
Flicka i rullstol i ett ömt ögonblick tillsammans med syster.

Fokus på det sällsynta

Sällsynta diagnoser är inget ovanligt. Kunskapen om dem är däremot sällsynt. Det är inte heller ovanligt att personer som har eller är anhörig till någon som har en sällsynt diagnos känner sig ensamma. Därför behövs nätverk. Camilla Forsell skriver i vår blogg om hur vi stöder dessa familjer.
Närbild på ett möblemang för dockhus.

Blogg: Att bygga sitt drömhem

”Målet är inte bara slutprodukten – en film – utan hela arbetsprocessen ska väcka tankar och funderingar kring hur man vill bo och leva i ett eget hem.” Nina Normann beskriver i ord och bild sitt kreativa arbetssätt bland unga som behöver stöd i vardagen och som ska flytta till ett eget hem.
Ung kvinna med Downs syndom vid dator får handledning av vuxen.

Grundskolan avklarad – vad näst?

När grundskolan närmar sig sitt slut står framtidens dörrar på glänt. Den här tiden på året har föräldrar och speciallärare många frågor om vilka alternativ det finns för ungdomar med funktionsnedsättning efter grundskolan. Vi har inbjudit Petra Kaske, teamledare på Optima, till gästbloggare för att ge svar.
Kvinna med funktionsnedsättning lever sig in i teaterövning tillsammans med ledare.

Pirr i magen i väntan på årets höjdpunkt

Ett läger är mer än ett läger, och lägerbroschyren är mer än en broschyr. Lägerkoordinator Filippa Sveholm skriver i bloggen om hur stor betydelse FDUV:s sommarläger har för deltagarna.
Vuxen hjälper elev jobba på en pekplatta i skolmiljö.

Blogg: Inne eller ute? Frågan om specialklasser väcker diskussion

Vår verksamhetsledare Lisbeth Hemgård tar del i diskussionen om inkludering av barn med särskilda behov i vanlig klass. Är inkludering bra eller dåligt?
Person i rullstol håller annan persons hand.

Blogg: Styrka som inte mäts i muskler

Vi alla behöver hjälp och stöd av andra, men vem vågar be om hjälp? Sofia Jernström skriver i vår blogg om rätten till bra stöd och det värdefulla i att ta emot stöd av andra.
Handskriven text i bakgrunden, i förgrunden skolfoto på flicka.

Bara få va mig själv

Vi har fått lov att publicera 11-åriga Malous text för att uppmärksamma Barnkonventionens dag och kampanjen för barns rätt att vara sig själva.
Ett barn gapskrattar.

Blogg: Får man skratta?

Får man skratta åt den som är annorlunda, frågar vår informatör Matilda Hemnell i vår blogg.
Fotografi på Susanne Tuure och citatet Rättigheter för personer med funktionsnedsättning handlar ofta om rätten till service på det egna modersmålet.

Blogg: Är jag svensk eller finne – spelar det någon roll?

Tankar om att vara finlandssvensk ur ett privat och yrkesmässigt perspektiv. Det skriver Susanne Tuure om i vår blogg Svenska dagen till ära.
Två kvinnor som samtalar och logotypen

Blogg: Ensam är inte stark

Den 17 oktober firas den internationella dagen för kamratstöd. Men vad är kamratstöd egentligen? Henrika Mercadante skriver i vår blogg om det något missvisande ordet kamratstöd och vikten av att ha kontakt med andra i en liknande situation.
Man står på huk med huva på huvudet och händerna för öronen.

Blogg: Lågaffektivt bemötande minskar problembeteende

Personer med oberäkneligt beteende. Barn och vuxna som beter sig aggressivt eller inte lyder. Vad beror deras beteende på och hur ska man hantera det? Lågaffektivt bemötande är en metod som innebär ett annorlunda sätt att förhålla sig till problemskapande beteende och därmed också nya lösningar. Annika Martin skriver i vår blogg om metoden.
Flicka läser lättlästa mumikboken Kometen kommer.

Blogg: Läs en timme, kanske något lättläst!

Vi finländare läser allt mindre och läskunnigheten bland ungdomar har rasat. För dem som har svårigheter med läsningen kan lättläst vara ett alternativ, tipsar Maria Österlund inför Read Hour.
HFlera händer i ring på varandra.

Blogg: Alla med från start

Utan stödmaterial är risken att halka utanför gruppen mycket större, skriver Fredrika Nyqvist, pedagogisk handledare på Lärum. Inför hösten ger hon tips på hur vi kan se till att alla får vara med och känna sig delaktiga i skolan.
Unga zambier med intellektuell funktionsnedsättning med diplom i handen efter avlutad praktik tillsammans med föräldrar och handledare.

Blogg: En praktikplats ger självförtroende

Den här veckan har vi besök från Zanzibar, där FDUV stöder ett projekt med målet att ge unga personer med intellektuell funktionsnedsättning yrkesutbildning. Läs Elina Sagne-Ollikainens blogginlägg.
Linda Rex med citatet Folkrättaren i mig vill så fort som möjligt sen en lag som följer FN:s funktionshinderkonvention

Blogg: Ingenting om oss utan oss

Det har varit en ära att få jobba för de här frågorna, med och för det här fina gänget, skriver Linda Rex i vår blogg. Hon summerar sitt år som sakkunnig inom intressepolitiskt arbete på FDUV.
En mobiltelefon, en dator och ett block samt texten Lättläst med frågetecken

Blogg: Tips för lättläst webb

Internationella tillgänglighetsdagen till ära ger Johanna Rutenberg vid vårt LL-Center tips på hur man gör en webbplats lättläst.
EU:s blåa flagga med gula stjärnor i ring

Blogg: EU-valet angår dig – rösta!

Verksamhetsledare Lisbeth Hemgård uppmanar alla att rösta för ett funktionsrätt EU.
Skärmdump från film. Man med downs syndrom sitter framför en bokhylla. Text: Jag städar nog själv, men vill bestämma när jag städar

Blogg: Vad gör ett hem till ett hem?

Vad kännetecknar ett bra boende för personer med funktionsnedsättning? Nina Normann öppnar upp vad de nya kvalitetskriterierna för boende riktigt handlar om. Hör också Anja, Jonas och Niclas berätta om sin vardag med utgångspunkt i kvalitetskriterierna.
Flickor som nyfiket skramlar på ett påskägg

Blogg: Hurra för hittesyskon!

I dag på internationella syskondagen skriver Henrika Mercadante om hur vi kan hjälpas åt i vardagen och på köpet få något ovärderligt – hittesyskon.
Lisbeth Hemgård

Blogg: Vad händer nu?

Väntan på olika reformer är inte över. Inte bara vårdreformen föll, även arbetet med annan lagstiftning som märkbart påverkar personer med funktionsnedsättning blev på hälft. Verksamhetsledare Lisbeth Hemgård analyserar läget.
Vuxen och barn ritar tillsammans, barnet kiknar av skratt

Blogg: Familjer i fokus

Camilla Forsell har jobbat med att utveckla vårt familjearbete i ett år. Läs hennes tankar kring behoven och hur vi vill möta dem.
Lägerdeltagare tittar nyfiket in i kameran

Blogg: I väntan på årets höjdpunkt

Med spänning och iver ser vi redan nu fram emot lägersommaren. Lägerkoordinator Tina Holms skriver i vår blogg om det stora intresset för våra läger.
Kvinna läser högt till äldre personer

Blogg: ”Högläsning är roligt och trevligt och avkopplande!”

Högläsning är så mycket annat än bara att någon läser och någon annan lyssnar. Veronica Andersson, ansvarig för läsombudsverksamheten på vårt LL-Center, skriver om högläsningens fröjder och möjligheter. Internationella högläsningsdagen firas i dag den 1 februari.
Flicka tittar i kameran, håller pekfingret vid munnen

Blogg: Alla dessa ”specialbarn” och allt hysch-hysch kring dem

Varför tänker vi så lätt att barn med särskilda behov i klassen är bort från de andra eleverna, frågar sig vår informatör Matilda Hemnell.
Kenyaner poserar för gruppbild

Blogg: Har utvecklingssamarbete någon relevans?

Många kenyaner med intellektuell funktionsnedsättning lever under verkligt usla förhållanden. Kan vårt blygsamma stöd hjälpa dem? Vår verksamhetsledare Lisbeth Hemgård skriver om sina omtumlande besök till Kenya.
händer omkring en tavla med texten allas rätt

Blogg: Mänskliga rättigheter som mål och medel

Hela tänkesättet i föreningen Steg för Steg bottnar i de mänskliga rättigheterna, de utgör både mål och medel i verksamheten, skriver verksamhetskoordinator Sofia Jernström i vår blogg.
Vuxna har vattenkrig i somrig miljö

Blogg: Så mycket mer än bara läger

Alla borde någon gång ha ett jobb motsvarande det som ledare på FDUV:s läger, skriver Jenni Bergman i vår blogg.
Detalj av LL-Bladet

Blogg: Bra att sänka trösklarna

LL-Bladet fungerar som en sammanförande länk, ett fönster mot svenskan och den finlandssvenska kulturen, skriver redaktör Maria Österlund apropå Svenska dagen.
Personer med svår funktionsnedsättning

Blogg: Detta är empowerment!

Vår informatör Matilda Hemnell har varit på ett tidningsuppdrag och fått sig en tankeställare.

Blogg: ”Jag vill förstå vad ni alla säger!”

Hur gör man föreläsningar, seminarier och diskussioner tillgängliga för alla? Fredrika Nyqvist, pedagogisk utvecklare på Lärum, besökte Inclusion Internationals världskongress och iakttog bildstödet som producerades i realtid. Läs hennes blogginlägg om detta.

Blogg: Förstår vi varandra?

Veckan för personer med talhandikapp 1–7.10 uppmärksammar de 65 000 finländare som har tal- och kommunikationssvårigheter. Sakkunniga Susanne Tuure reflekterar i vår blogg kring hur vi kan jobba för delaktighet och god kommunikation också med dem som inte kan tala.

Blogg: Behövs det verkligen en lättare version?

Läsförmågan varierar, men alla har rätt till läsning. Läskunnighetsdagen firas den 8 september. För att uppmärksamma dagen beskriver LL-Centers Carina Frondén behovet av lättläst.

Blogg: Osynligt handikappad

Tuovi Sjölund kallar sig en människorättsaktivist. Hon vill påverka situationen för sig själv och andra med funktionsnedsättning. Vi bad henne skriva till vår blogg om sig själv och vilka frågor som är viktiga för henne.

Blogg: Skolstart för alla sinnen

Skolan innehåller fler sinnesintryck än vad många av oss klarar av. Det är något som behöver beaktas såväl i skolorna som hemma så här inför skolstarten. Läs Fredrika Nyqvists tips i vår blogg.

Blogg: Vem är rädd för funkisen?

Vår informatör Matilda Hemnell reflekterar i vår blogg kring sitt första år på FDUV.

Blogg: Därför borde FDUV stöda idén om grundinkomst

Personer med intellektuell funktionsnedsättning är inte bara en grupp som lever under fattigdomsgränsen, de saknar dessutom möjligheter att påverka sina egna inkomster. Frank Lundgren, regional koordinator på Steg för Steg, argumenterar i vår blogg för varför funktionshinderrörelsen borde ta ställning i frågan om grundinkomst.

Rätten till svenskspråkig funktionshinderservice bör garanteras i lag

FDUV har granskat utredningen om finlandssvensk funktionshinderservice som gjorts på uppdrag av Kårkulla med anledning av vårdreformen. FDUV anser att landskapen ska ha ansvar också för den svenskspråkiga servicen. Samtidigt bör lagen preciseras så att varje tvåspråkigt landskap ska garantera funktionshinderservice på svenska.

Blogg: Tillgänglighet är nyckeln till delaktighet

Den 19 maj är den internationella tillgänglighetsdagen. Även osynliga hinder kan vara oöverkomliga. Därför måste tillgänglighet ses ut ett brett perspektiv och beaktas i all samhällsplanering, skriver vår sakkunniga i intressepolitiskt arbete Annette Tallberg i vår blogg.

Blogg: Hur vill du att dina personuppgifter hanteras?

DUV-föreningar, se hit! Vår administrativa assistent Hanna Sipiläinen skriver i vår blogg om dataskyddsförordningen och vikten av att hantera personuppgifter på ett korrekt sätt.

Blogg: Så bemöter du en person med autism

Den 2 april uppmärksammas den internationella autismdagen. I vår blogg skriver Annika Martin om de erfarenheter hon har av att stöda och bemöta personer med autism på ett bra sätt.

Blogg: De här barnen väljer sina föräldrar

Hur ge besked om barns funktionsnedsättning? Henrika Mercadante, projektansvarig för Mer än ord, skriver i vår blogg om bemötandets svåra konst.

Blogg: Social rättvisa utmaning i både nord och syd

Världsdagen för social rättvisa den 20 februari uppmärksammar de samhällsgrupper som oftast blir offer för diskriminering. I såväl Finland som Kenya är personer med intellektuell funktionsnedsättning särskilt utsatta och många lever i fattigdom. I vår blogg reflekterar Elina Sagne-Ollikainen kring likheter mellan de olika länderna och hur vi både i syd och nord behöver satsa på utbildning.

Blogg: Högläsning är värt att satsa på!

"Det som får mig att vilja fortsätta läsa är klienternas entusiasm", skriver läsombudet Veronica Andersson i vår blogg. I år firas internationella högläsningsdagen den första februari.

Blogg: Obekväma sanningar

Behov av stöd tolkas ofta som svaghet och svaga måste man ju tycka synd om och skydda, skriver vår verksamhetsledare Lisbeth Hemgård i vår blogg. Hon reflekterar kring makt, kontroll och förenklade uppfattningar om personer med intellektuell funktionsnedsättning.
  • «
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • »
Bli medlem   Nyhetsbrev Familjestöd  Rådgivning 

FDUV-logotyp.

Helsingfors

Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
FINLAND
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi
 

Vasa

Storalånggatan 60
65100 Vasa
FINLAND
+358 (0)6 319 56 52
fduv@fduv.fi

 

KONTAKT

 

DUVNÄT

 

Om webbplatsen