Välkommen på DUV-dagar i Åbo! Vi diskuterar föreningarnas verksamhetsförutsättningar och teman som delaktighet, engagemang och finansiering. I samband med DUV-dagarna ordnas också FDUV:s vårmöte.
Årets program har vi försökt bygga upp så att det finns tid för diskussioner och reflektioner – så kan vi bäst lära oss av varandra!
DUV-dagarna riktar sig till DUV-föreningarnas och Steg för Stegs styrelser, anställda och andra aktiva.
Kom med och få inspiration och träffa andra aktiva i medlemsföreningarna!
Lördag till söndag den 5–6 april 2025. Vi börjar på lördagen kl. 12.00 med lunch och vårmöte. DUV-dagarna tar slut på söndagen med lunch kl. 12.30–13.30.
Hotell Radisson Blu Marina Palace
Adress: Slottsgatan 32, 20100 Åbo
Deltagande i DUV-dagarna kostar 80 euro. I priset ingår program, kaffe och tilltugg på lördagen, lunch (lördag och söndag) och middag på lördag kväll.
Priset inkluderar inte övernattning (se längre ner för hur du bokar hotell).
Anmäl dig till DUV-dagen senast den 9 mars 2025. Gör en anmälan per person.
Observera!
12:00–12.45 Lunch
12.45–14.15 Vårmöte
I samband med vårmötet berättar verksamhetsledare Annette Tallberg-Haahtela om aktuellt inom förbundet
14.15–14.45 Kaffe och tilltugg
14.45–15.30 Föreningarnas verksamhetsförutsättningar – hur engagera flera?
Robban Nilsson, projektledare från Förbundsarenan, inspirerar oss inför efterföljande grupparbeten
15.30–15.45 Kort paus
15.45–17.00 Diskussion enligt learning café-modell
Vi delar med oss av goda modeller, utmaningar och möjligheter kring
Delaktighet: Hur ska vi få personer med IF med i planeringen av föreningens verksamhet?
Engagemang: Hur kan vi få med nya medlemmar, personer som vill vara med i styrelsearbetet och andra aktiva?
Finansiering: Hur gör man en bra bidragsansökan? Hur söker man bidrag från välfärdsområdet? Hur tänker ni kring deltagaravgifter?
18.00–21.00 Middag
Efter middagen blir det dans till tonerna av DUV i Åbolands band Duvsterz
7.30–09.00 Morgonmål och utcheckning
09.00–10.00 Genomgång av diskussionerna från learning café-grupperna
10.00–11.30 Parallellprogram på allmänspråk eller på lätt svenska
Delaktighet: Susanne Tuure på FDUV:s projekt Funktionsrätt i praktiken presenterar olika modeller för delaktighet på ett interaktivt sätt.
Kommunikation: Informatör Matilda Hemnell kan stöda föreningarna i deras kommunikation – men vad betyder det i praktiken?
Aktuellt som det är bra att föreningarna känner till: Föreningskoordinatorerna Sanna Tolvanen och Daniela Mård presenterar Lähellä.fi, Funktionshinderkortet och annat som är aktuellt.
11.30–12.30 Utvärdering och diskussion: Det här tar vi med till vår förening från årets DUV-dagar
12.30–13.30 Lunch
Vi förbehåller oss rätten till ändringar i programmet.
På vårmötet träffas FDUV:s medlemsföreningar för att godkänna förbundsstyrelsens verksamhetsberättelse och bokslut för verksamhetsåret 2024. Styrelsen ger också information om aktuella ärenden och det finns möjlighet att diskutera övriga ärenden, antingen som en del av mötet eller efteråt.
En separat kallelse till vårmötet skickas till medlemsföreningarna i februari.
Medlemsföreningarna väljer ombud bland sina medlemmar. Ombuden har rätt att rösta om ärenden som behandlas på vårmötet.
FDUV ersätter resekostnaden för max en representant per medlemsförening.
FDUV har reserverat rum på hotellet (Radisson Blu Marina Palace), men alla bokar sin övernattning själv genom att kontakta hotellet med koden BFDUV25. Det finns också tillgänglighetsanpassade rum.
Pris (frukost ingår i priset)
Boka hotell senast 20.3. Du kan boka rum genom att ringa eller skicka e-post till:
Sanna Tolvanen
E-post: sanna.tolvanen@fduv.fi
Telefon: 0408653888
Daniela Mård
E-post: daniela.mard@fduv.fi
Telefon: 0503027888