Kommunikation är en grundläggande rättighet för alla, också när man planerar och förverkligar service för barn, unga och vuxna som inte har ett talat språk. Grahn har helt rätt när hon hävdar att den service som planeras utan att barnet får en möjlighet att uttrycka sig på sitt eget sätt i längden inte motsvarar riktiga behov. Hon har också rätt i att familjens kunskap och erfarenhet bör tas i beaktande. Jaatinens verktyg för serviceplanering är omtyckt även bland FDUV:s medlemmar.
FDUV:s förlag Lärum arbetar med att producera och förmedla anpassade läromedel och informerar om olika möjligheter till alternativ kommunikation. Lärum har under många år ansökt om mera ekonomiskt stöd för att kunna svara på den växande efterfrågan på både handledning och läromedelsproduktion. Våra resurser räcker inte till för att utveckla och sprida läromedel och alternativ kommunikation i Svenskfinland.
FDUV har under det senaste året uppvaktat politiker, myndigheter, olika organisationer och fonder och påtalat bristerna i det nuvarande systemet. De flesta har tyckt att det är ett viktigt att eleverna får tillgång till bra läromedel och stöd i sin undervisning och tillgång till alternativ kommunikation, men ingen har lovat mer ekonomiskt stöd för verksamheten.
FDUV har i många år arbetat aktivt för utveckla området bland annat med de finskspråkiga organisationerna kring webbplatsen Papunet (www.papunet.fi). På finskt håll finns ett gott samarbete och väl tilltagna resurser för att utveckla nya program och läromedel och för att lyfta fram olika möjligheter till en bra kommunikation.
I Svenskfinland har vi samarbetat kring dessa frågor, den årligt återkommande AKK-mässan är ett gott exempel på det. På FDUV anser vi att för att kunna erbjuda bra material och tillgång till alternativ kommunikation förutsätter det ett bättre samarbete mellan de finlandssvenska aktörerna och mer resurser för att utveckla verksamheten.
Lisbeth Hemgård
verksamhetsledare, FDUV
Marlene Ahlberg,
VD, Lärum-förlaget