Böckerna i serien Vardagsexperten är utmärkta handböcker för personer på väg att börja ett mer självständigt liv och även för dig som handleder personer på den vägen. Den lättlästa boken riktar sig i första hand till andra stadiets yrkesutbildningar men kan också vara till nytta för personal på boenden och dagverksamhet och för anhöriga.
Vardagsexperten – En fungerande vardag är den första delen i serien och tar upp vardagsfärdigheter som till exempel planering av ekonomi, boende, arbete och välbefinnande.
Den alldeles färska Vardagsexperten – Håll ordning hemma är den andra delen i den populära serien. Med hjälp av boken kan unga vuxna träna färdigheter i vardagen som till exempel att hålla ordning i sitt hem och ta hand om sina kläder. Sopsortering tas också upp.
Handboken är tydligt strukturerad enligt olika hemvårdsuppgifter som klädvård, sopsortering, dammsugning med mera. Det finns även listor för hur och i vilken ordning de olika sysslorna är bra att utföras.
Omsorgsboken – möjligheter och svårigheter vid intellektuell funktionsnedsättning är en faktabok som ger en bred och mångfacetterad bild kring kunskapsområdet intellektuell funktionsnedsättning.
Boken riktar sig till professionella inom socialvården men lämpar sig även som kurslitteratur i akademiska grundutbildningar. Det här är den 6:e upplagan och hela boken har uppdaterats och reviderats och nya kapitel har tillkommit.
Kapitlet Kommunikation och AKK beskriver den centrala delen av mänsklig samvaro och utveckling. Att kunna kommunicera är viktigt för oss människor. Det är ett grundläggande behov och en mänsklig rättighet som gäller alla.
Om vi vill att personer med intellektuell funktionsnedsättning ska vara delaktiga i samhället måste vi erbjuda kommunikationsstöd som alternativ och kompletterande kommunikation, AKK.
AKK är till exempel bilder, tecken eller talande hjälpmedel som många behöver i vissa situationer eller genom hela livet för att bättre förstå eller uttrycka sig. I kapitlet kan du läsa om hur du kan göra kommunikationsstödjande insatser för personer med intellektuell funktionsnedsättning.
Text: Alexandra Frisk, pedagogisk planerare vid Lärum
Artikeln ingår i FDUV:s tidning Gemenskap & påverkan GP 1/2024 med temat personal