Mål 24 – med eller utanför? är en kampanj om alla barns rätt till delaktighet i undervisning och skola.
Med kampanjen vill vi lyfta fram att alla barn ska ha möjlighet att gå i vanlig skola och alla ungdomar ska ha rätt att växa till sin fulla potential.
Via skolinklusion får elever med funktionsnedsättning lära sig att de är en del av gänget på alla livsområden. Skolinklusion skapar också förståelse för olikheter och är positivt för hela skolan.
Alla ungdomar ska också ha rätt till en bra utbildning och arbete eller meningsfull sysselsättning. Alla har rätt att växa till sin fulla potential och rätten till lika möjligheter fortsätter också efter grundskolan. Vem vill bli pensionär som 16-åring?
Läs mer om skola och utbildning
Inom ramen för kampanjen har vi bland annat gjort filmer med både elever, föräldrar och lärare som berättar hur de ser på delaktighet och inklusion i skolan och samhället överlag. Filmerna är berättelser från det verkliga livet. De innehåller många tankar kring delaktighet i undervisningen och samhället.
Ann-Marie Knuuttila är speciallärare och mamma till fyra barn. Ida-Lotta som är 22 år har Downs syndrom. Ida-Lotta har gått hela skoltiden inkluderat tillsammans med andra barn i en helt vanlig skola. Nu jobbar hon på en arbetscentral, där hon får vara och också lära sig nyttigt. Men kunde hon en dag arbeta på en riktig arbetsplats, tjäna pengar och betala skatt?
Saga Hänninen har gått i i skola tillsammans med andra barn. Hon har fått växa och lära sig tillsammans med "vanliga" barn och lärt sig att hon är en del av gänget. Hon gympar, håller på med alpin skidåkning och deltar i Special Olympics. Nu borde hon börja planera sin framtid efter grundskolan, men finns det några alternativ att välja mellan?
Matti Viinikka jobbar som speciallärare i Auroran koulu i Esbo. Här får elever med intellektuell funktionsnedsättning gå i skola på ett integrerat sätt, så att de ibland är med i undervisningen i vanliga klasser, och ibland i mindre grupp. Matti lyfter fram betydelsen av att anpassa undervisningen till varje elev, så att hen får möjlighet att växa till sin fulla potential. Samtidigt växer skolan som gemenskap.
Samu Grundström är en 16-åring med drömmar om jobb och ett eget hem. Han har gått i vanlig skola med andra barn trots en fysisk funktionsnedsättning, och han tycker att allt har funkat bra. Han vet att alla kanske inte har det på samma sätt. Nu när han har gått ut grundskolan drömmer han om ett jobb och om ett eget hem. Samtidigt har han fått beslut om pension - det är ju såna beslut som man får från FPA, tycker han.
Kampanjen arrangeras av ADHD-förbundet, FDUV, Kehitysvammaliitto, Kehitysvammaisten Tukiliitto, Vamlas - Vammaisten lasten ja nuorten säätiö och Me osalliset - Vi delaktiga.