
FDUV ordnar läger för personer med intellektuell funktionsnedsättning eller liknande stödbehov.
De flesta läger är på sommaren, men vi ordnar också andra läger.
På lägret gör vi roliga saker tillsammans. Vi äter, simmar, målar, dansar, sjunger och pratar.
Vi åker ibland på utflykt. Vi har också disco eller någon annan avslutningsfest.
Vi ordnar lägren på olika platser i Finland.
Många deltar i våra läger. Tyvärr får inte alla som vill en lägerplats varje år.
Vi har läger för barn, ungdomar, vuxna och äldre personer.
Lägren har ofta något tema, till exempel:
dans och musik
djur
konst och hantverk.
Vi ordnar både dagläger och övernattningsläger.
På övernattningsläger bor du på en lägergård tillsammans med andra deltagare och lägerledare.
Ett övernattningsläger är antingen tre, fyra eller fem dagar långt.
På dagläger träffas vi på dagarna och åker hem till kvällen och natten.
Ett dagläger är fyra dagar långt.
På lägren jobbar ledare.
Ledarna ser till att lägret blir roligt för alla.
De hjälper om något känns svårt.
På lägren träffar du nya vänner och gamla bekanta, både bland ledarna och deltagarna.
Vi berättar kort om sommarens läger i vår medlemstidning Gemenskap och påverkan GP.
Närmare information om alla läger finns på vår webbplats.
I år kommer ingen lägerbroschyr.
Om du vill delta i läger ska du skicka in din ansökan senast den 31 januari 2026 via vår webbplats.
Du kan be om hjälp av någon då du ska fylla i din ansökan, till exempel din mamma eller din pappa eller någon i personalen.
Läs mer om läger sommaren 2026 och ansök om plats (inte lättläst)