Du kan låna en docka som hjälper dig att få veta mer om hur det är att ta hand om en bebis.
Dockan ska hjälpa dig som funderar på att skaffa barn.
Personer med intellektuell funktionsnedsättning kan längta efter att skaffa barn. Det är viktigt att den som vill skaffa barn får tillräckligt med information.
Personer med intellektuell funktionsnedsättning behöver hjälp med att fundera på vad som krävs för att ta hand om ett barn.
Därför har FDUV en övningsdocka som du kan låna.
Dockan ska hjälpa dig att få mer kunskap om hur det är att sköta om en bebis.
Dockan gråter som en riktig bebis.
När dockan gråter ska du sköta om den. Du kanske behöver mata den, eller byta blöja.
Inne i dockan finns teknik som gör att den behöver tas om hand med jämna mellanrum.
Dockan ska hjälpa dig att fundera på:
-
om du vill skaffa barn
-
om du klarar av att ta hand om ett barn
-
hur ett barn skulle påverka ditt liv
-
vad ett barn behöver för att må bra
-
hurdan hjälp du behöver om du skaffar barn.
Det är viktigt att du har någon du kan diskutera med.
Hur gör jag om jag vill låna dockan?
Vem som helst får låna dockan från FDUV, men du behöver en medlånare som kan hjälpa dig med dockan.
För att dockan ska fungera ska ni ladda ner ett program på er dator.
Ni får instruktioner för hur ni ska göra av FDUV.
Medlånaren kan vara en person som hjälper dig när du funderar på att skaffa barn.
Medlånaren kan vara:
-
en handledare
-
en sjukskötare
-
en psykolog
-
dina egna föräldrar
-
en socialarbetare
-
någon annan som hjälper dig att ta hand om dockan.
Du kan hämta dockan på FDUV:s kontor i Helsingfors.
Det kostar inget att låna dockan.
Om du vill låna dockan ska du kontakta Olivia Sandström.
Du kan skicka epost eller ringa:
-
olivia.sandstrom@fduv.fi
-
040 653 06 70

