Gå till innehållet
FDUV - startsida
FDUV - startsida
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
    • Kalender
    • Aktuellt
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Donera
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Rådgivning
    • Familjestödjare
    • Ett eget hem
    • Kurser & evenemang
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Juridiskt ombud
    • Fritidsvänner
  • Läger
    • FDUV:s läger
    • Kom på läger
    • Anvisningar och information
    • Lägerplatser
    • Ekonomiskt understöd
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Temaveckan
    • Rocka sockorna
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning
    • Funktionshinderservice
    • Kommunens stöd till familjer
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Fritid och hjälpmedel
    • Personlig assistans
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Annorlunda syskonskap
    • Fosterdiagnostik
    • Intressebevakning
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Jobba hos oss
    • För media
FDUV:s logotyp.

Använd gamla färdtjänstsystemet och ge alla rätt till att använda bekant taxichaufför

160249362012.10.2020 kl. 12:07
Insändare i Hufvudstadsbladet 10.10.2020.

Det har fattats beslut om att köra ner ett tryggt och fungerande färdtjänstsystem som personer med funktionsnedsättning och äldre använder sig av i Esbo, Grankulla, Kyrkslätt, Lojo, Vichtis, Högfors, Raseborg, Hangö, Ingå och Sjundeå. Orsaker som angivits är att garantera tillgången till taxibilar, säkerhet, smidighet, samt besparingar.

Den nuvarande färdtjänsten ersätts i Esbos regi av Färdcentralen Västra Nyland (Länsi-Uudenmaan Kulkukeskus) och 8 500 personer berörs. Verksamheten börjar i november.

Har det tagits i betraktande att ansvaret för färdtjänstanvändarnas säkerhet, och servicens tillgänglighet fortsättningsvis är kommunens, trots att servicen handhas av Färdcentralen Västra Nyland?

Hur kommer tillgången på taxi att kunna förbättras när förutsättningarna för det försämras?

Enligt upphandlingsdokumenten för taxiföretagarna är det bara på vardagar kl. 6-21 som det, i princip, finns säker tillgänglighet på bilar. Andra tider – klockan 23-6, veckoslut och helgdagar sköts av de så kallade kontraktsbilarna. De har ingen skyldighet att ha jour. Att ta emot Färdcentralens körningar är endast obligatoriskt då Färdcentral-applikationen är påslagen.

Att ha applikationen ofta på är knappast motiverande eftersom fastslagna pris, före obligatoriska rabattprocenter, redan ligger duktigt under gränsen för lönsam verksamhet. Dessutom är de för inkomsterna viktiga service- och assistenttilläggen samt tilläggen för långsam körning borttagna. Kilometerersättningar betalas enbart för den kortaste vägen, inte den som är mest körbar.

På vilket sätt blir färdtjänsten i praktiken säkrare, tryggare och smidigare?

Resekortet tas bort samtidigt som Färdcentralen inte i efterskott ersätter resor som gjorts med andra tjänsteleverantörer ifall då det inte funnits bilar att tillgå, eller om ordersystemet fallerat. Chauffören assisterar inte längre vid stopp för att sköta ett ärende. För att besöka en postanstalt måste en synskadad i framtiden ha med sig en assistent till platsen för att få ärendet skött. Om ärendet på grund av köer tar längre än tio minuter blir hen av med en av sina få färdtjänstresor.

Chaufförer med så låga språkkunskaper som nivå A2 får köra för färdcentralen. Med de språkkunskaperna år det mycket svårt att ta emot körinstruktioner, som trots kartapplikationer, ändå ofta behövs. För att inte tala om kommunikation med den som har talsvårigheter.


I vilken form kommer de tilltänkta besparingarna?

Den som inte kan röra sig självständigt måste för de enklaste ärenden (till exempel posta ett brev) beställa en assistent till platsen. Det är brist på lämpliga assistenter. Kostnaden för assistans under ett stopp är 20-40 euro. Chaufförer har tidigare kundspecifikt beviljats service- och assistanstillägg på 4,5-15,70 euro per/gång beroende på bilens utrustning.

Dessutom, ett stopp under resan för att sköta ett ärende får förorsaka högst två kilometer till på resans längd. En del av färdtjänstanvändarna bor i glesbygd där avstånden är långa. Ärenden som tidigare enkelt ombesörjts under resan kommer i framtiden att kräva en separat resa (i praktiken två), och dessutom en assistents medverkan.

Vilka av färdtjänstförändringens indirekta kostnadsverkningar har tagits reda på, och beaktats? Var finns beräkningarna tillgängliga? Kortsiktiga besparingar har man ju redan fått genom att tumma på chaufförernas ersättningar, samt genom att bygga upp en service som användarna med största sannolikhet kommer att undvika. Vad blir alltså färdtjänstförändringens verkliga pris?

Vi tror att den kostnadseffektivaste, tryggaste, säkraste och smidigaste färdtjänstlösningen är att använda sig av de gamla systemen och bevilja alla färdtjänstanvändare rätt till att använda bekant taxichaufför. Det kommer att sänka på förmedlingskostnaderna och garantera tillgången på taxi också i glesbygden.

Undertecknare

  • 

Mia Lohman, närstående till gravt synskadad färdtjänstanvändare
, Otalampi
  • Jari Hindström, Taxiföretagare, JH Taksi
  • Lisbeth Hemgård, verksamhetsledare, FDUV rf
  • Ulf Gustafsson, verksamhetsledare, FMA – Funktionsrätt med ansvar rf
  • Matthias Jakobsson, verksamhetsledare, Förbundet Finlands svenska synskadade rf
  • Ilona Salonen, tf verksamhetsledare, SAMS – Samarbetsförbundet kring funktionshinder rf

Centrala begrepp om arbete

Det är inte alltid lätt att veta skillnaden på arbetsverksamhet och arbete, eller skillnaden på ersättning och lön och hålla reda på alla svåra ord och begrepp som gäller arbete för personer med intellektuell funktionsnedsättning. Därför har vi här samlat centrala ord och begrepp.

Inklusion i närskolan bör vara första alternativet

FDUV har gett ett utlåtande om inklusion och stöd för lärande.

Temavecka lyfter fram rätten till arbete och lön för arbete

Temaveckan för personer med intellektuell funktionsnedsättning har i år fokus på arbete. Många med intellektuell funktionedsättning arbetar, men endast få får lön. Ibland är det otydligt om det jobb som görs egentligen uppfyller kriterierna för anställning.
  Bli medlem    Nyhetsbrev Familjestöd  Rådgivning 

FDUV-logotyp.

     

Helsingfors

Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
+358 (0)9 43 42 360
fduv@fduv.fi
 

Vasa

Storalånggatan 60
65100 Vasa
+358 (0)6 319 56 52
fduv.vasa@fduv.fi

 

KONTAKT

 

DUVNÄT

 

STEA-logo Med stöd av Veikkaus intäkter

Om webbplatsen

SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
      • FDUV:s stadgar
      • FDUV:s strategi 2021-2023
      • Bok om DUV-rörelsens uppkomst och utveckling
    • Kalender
    • Aktuellt
      • Blogg
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
      • Familjen i centrum
      • Steget vidare
      • Mer än ord
      • #påhemvägen
      • Utvecklingssamarbete
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Donera
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Rådgivning
    • Familjestödjare
    • Ett eget hem
    • Kurser & evenemang
      • Familjekurser
      • Flyttningsförberedelse
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Juridiskt ombud
    • Fritidsvänner
  • Läger
    • FDUV:s läger
    • Kom på läger
    • Anvisningar och information
    • Lägerplatser
    • Ekonomiskt understöd
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
      • Medborgarinitiativ mot upphandling
      • Intressepolitisk arbetsgrupp
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Temaveckan
    • Rocka sockorna
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning
      • Begrepp
    • Funktionshinderservice
      • Socialskyddsguiden
      • Handbok om service för unga
      • Pussel för ett gott liv
    • Kommunens stöd till familjer
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Fritid och hjälpmedel
    • Personlig assistans
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Annorlunda syskonskap
    • Fosterdiagnostik
    • Intressebevakning
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Jobba hos oss
    • För media
      • Pressmeddelanden & ställningstaganden

 

Bli medlem

Beställ nyhetsbrev

FDUV

Helsingfors
Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
+358 (0)9 43 42 360
fduv@fduv.fi

Vasa
Storalånggatan 60
65100 Vasa
+358 (0)6 319 56 52
fduv.vasa@fduv.fi