61881.jpg

Blogg: Bråka mindre? Visa tiden bättre!

11.01.2018 kl. 10:25
För dem som har svårt att uppfatta tid finns det många hjälpmedel, skriver Fredrika Nyqvist, pedagogisk utvecklare vid Lärum.

Det blir bråk och stök i alla hem. Och det blir bråk och stök i alla skolor. Hur många av dessa bråk beror på tiden? Det är någon som vill eller inte vill göra något. Inte nu, eller inte sen. Och hur många av dessa bråk kan vi undvika eller hantera bättre genom att använda tidshjälpmedel?  

Allt blir så mycket lättare då de kommer överens med tiden.


För en tid sen talade jag med en mamma om hur hon och hennes son arbetar med tiden. Allt blir så mycket lättare då de kommer överens med den.  

Pojken använder timglas. Ett litet femminuterstimglas som han kan ha med vart som helst, det ryms i fickan. Och ett större tiominuterstimglas som de har där hemma. Med hjälp av dem kan sonen gestalta hur mycket tid det är kvar och det blir färre frågor och mindre tjat. Mamma när? Mamma varför? Mamma inte ännu! 

De har också ett stort veckoschema på väggen. Det rymmer veckans alla händelser. Mamma när ska vi fara och se på hästarna? Där! kan mamman visa och peka på den gula dagen där det finns en bild på en häst. Vi ska alltså sova två gånger före det är dags. Okej. Då kan jag vänta. Jag kan vänta för jag vet ungefär hur lång väntan det är frågan om.  

Greppa tiden 

Det finns en uppsjö av tidshjälpmedel. Timglas, time timers, scheman, kalendrar, appar.  

Som pedagog gillar jag speciellt mycket time timern. Med den skruvar du upp det antal minuter du behöver och tiden visas som ett rött område. Vartefter tiden går blir det röda området mindre.  

Vi kan lära känna tiden i hela kroppen.


Det är min peronliga favorit eftersom människan hjärna de facto är gjord för att se bilder. Vi ska klara av att känna igen de ätbara röda bären och vi ska urskilja ett farligt djur som kommer närmare. Och därför kan vi också lätt uppfatta ett rött område i time timern som blir mindre och mindre då tiden går. Vi kan lära känna tiden i hela kroppen. Så där mycket rött – jag vet hur lång den tiden känns – och det klarar jag av. 

Alla klockslag, tidsbegrepp och siffror är påfund för att underlätta den moderna människans kommunikation. Och det krävs en hel del av oss för att processa den informationen. Du ska vara färdig om tio minuter. Vi åker på fredag. Abstrakta begrepp. Det är något helt annat än att se det röda området. Eller att åka om två färger, på den gula dagen.  

Jag rekommenderar varmt användning av visuella redskap. Förhoppningsvis får det er att bråka lite mindre. 


Skribenten är pedagogisk utvecklare på Lärum, som är en del av FDUV. Lärum erbjuder material och verktyg för specialundervisningen och handleder kring användningen av dem. 

Fredrika Nyqvist
65861_t.jpg

En liten gest-insamlingen pågår trots att lanskapsvalet skjutits fram

Insamlingen är till förmån för det inhemska funktionshinder- och hälsoarbetet.Läs mera »
65838_t.jpg

Blogg: Detta är empowerment!

Vår informatör Matilda Hemnell har varit på ett tidningsuppdrag och fått sig en tankeställare. Läs mera »
65764_t.jpg

Bli vår pedagogiska IKT-utvecklare – ansök senast 4.11

Vill du jobba för dem som behöver mer för att få lika mycket?Läs mera »
65221_t.jpg

Möten som ger familjerna kraft

Att få ett barn med funktionsnedsättning anstränger ofta hela familjen och ställer den i en särskild position jämfört med andra familjer. Behovet av stöd är enormt och det behovet vill FDUV möta med projektet Familjen i centrum. Artikeln ingår i GP 3/2018.Läs mera »
65653_t.jpg

LL-Bladet nu med symbolstöd

Nyheter i den lättlästa tidningen presenteras nu också med symboler som stöd.Läs mera »
64724_t.jpg

Blogg: ”Jag vill förstå vad ni alla säger!”

Hur gör man föreläsningar, seminarier och diskussioner tillgängliga för alla? Fredrika Nyqvist, pedagogisk utvecklare på Lärum, besökte Inclusion Internationals världskongress och iakttog bildstödet som producerades i realtid. Läs hennes blogginlägg om detta.Läs mera »
65493_t.jpg

Blogg: Förstår vi varandra?

Veckan för personer med talhandikapp 1–7.10 uppmärksammar de 65 000 finländare som har tal- och kommunikationssvårigheter. Sakkunniga Susanne Tuure reflekterar i vår blogg kring hur vi kan jobba för delaktighet och god kommunikation också med dem som inte kan tala.Läs mera »
65223_t.jpg

Trygga möten på internet

Att kunna röra sig på internet är både viktigt och roligt i dagens samhälle, men innebär också en del risker. Lärums Carina Frondén ger tips på vad det är bra att tänka på om ens barn med intellektuell funktionsnedsättning vill vara på sociala medier. Artikeln ingår i GP 3/2018.Läs mera »
65446_t.jpg

Utredning om specialomsorgsdistriktens framtid lämnar många frågor obesvarade

FDUV har gett sitt utlåtande om rapporten om specialomsorgsdistriktens ställning i vårdreformen. Rapporten har sina styrkor, men många frågor gällande Kårkulla och servicen för svenskspråkiga personer med intellektuell funktionsnedsättning förblir obesvarade.Läs mera »