– Jag ser framemot att träffa alla nya och gamla bekanta, vi blir sammanlagt omkring 45 personer. Det ska bli spännande att se hur vi lyckas med konceptet, säger Anna Öhman, certifierad handledare och en av drivkrafterna bakom kursen.
Hon arrangerar kursen tillsammans med Fredrika Abrahamsson i samarbete med FDUV. Fredrika Abrahamsson är också certifierad handledare.
För FDUV var det självklart att vara med och arrangera kursen.
– För omkring tio år sedan bjöd vi in professor Irene Johansson från Sverige första gången för att berätta om språkträning enligt Karlstadmodellen. Johansson är en av dem som utvecklat modellen, berättar Lisbeth Hemgård, verksamhetsledare för FDUV.
Karlstadmodellen stöder barnets språkutveckling i hennes eller hans närmiljö. Alla som tar hand om barnet får utbildning och handledning i hur de kan stöda denna på en sådan nivå, att barnet känner att hon lyckas men ändå samtidigt utvecklar sitt språk och sin kommunikation.
− FDUV fick stöd från en finlandssvensk stiftelse för att ordna kursen. Vi hoppas på ett fortsatt stöd så att vi också nästa år kan erbjuda den här utbildningen, säger Lisbeth Hemgård, verksamhetsledare för FDUV
− Vi hoppas också att Sommarskolan får en fortsättning nästa år så att fler kan få vara med och vi är tacksamma för våra barns nätverk som aktivt och alltid ställer upp, säger Anna Öhman.
Onsdagen 12 juni inleder familjerna sommarskolan med en föreläsning av Iréne Johansson. Hon talar om pragmatik, om språkets användning samt om Karlstadmodellens värdegrund. På torsdag följer lexikon och grammatik och på fredag blir det prosodi och fonologi.
Under sommarskolan ordnas program både för vuxna och för barn. De vuxna får ta del av föreläsningar och workshops där språkträningens delområden behandlas. För barnen ordnas bl.a. sångstunder med tecken som stöd, rörelsestunder och teaterverkstad.
Varje dag får barnen personlig handledning av en certifierad handledare för Karlstadmodellen. Handledaren lägger upp övningar och ger tips om vad nätverket kan tänka på i sin språkträning med barnet. Under handledningen går man igenom vilket material som kunde behövas i språkträningen. Materialet kan man sedan själv tillverka i en verkstad där det finns allt som man behöver.
Vad är Karlstadmodellen?
Karlstadmodellen är en modell i språkträning där barnet tränar enligt olika områden i språkets utveckling. Områdena som är pragmatik, lexikon, grammatik, fonologi och prosodi. Det viktiga är inte att bli bäst, utan att kunna fungera på en nivå som passar en själv och att barnet då får känna sig värdefull och duktig.
Mera information:
Anna Öhman, 044 547 5387, ohmanannalena@gmail.com
Lisbeth Hemgård, verksamhetsledare, FDUV, 040 526 43 69, lisbeth.hemgard@fduv.fi
Mera information om modellen finns på Karlstadmodellens webbplats