Lättläst it-Lärarhandbok
Lättläst it-Lärarhandbok utgör ett didaktiskt verktyg och stöd för lärare för IKT-undervisning. Den definierar undervisningsmål och viktiga delområden inom IKT och innehåller över 170 undervisningsidéer. Publikationen är en översättning av Tikas opetussuunnitelma (Petri Ilmonen/KVL). Lärarhandboken möjliggör en välplanerad, målinriktad och individuell IKT-undervisning.
Lättläst om internet
Lättläst om internet är en lättläst lärobok om hur man använder internet. Eleven lär sig söka och ta del av information på internet och att använda sig av olika webbtjänster, till exempel internetbank, kartservice och elektroniska blanketter.
I boken finns mångsidig information om såväl underhållning som upphovsrätt, risker och säkerhet på internet. Boken är mycket mångsidig och är uppdelad enligt tre olika nivåer, vilket gör det möjligt för elever i samma klass eller grupp att använda samma bok även om de befinner sig på olika kunskapsnivåer.
Texten är skriven i lättläst form och riktar sig i första hand till personer med stora inlärningssvårigheter. I slutet av boken finns även en ordlista över internetrelaterade ord och begrepp som används i boken med lättlästa förklaringar.
Boken är baserad på Internet selkokielellä (Petri Ilmonen/KVL).
Materialet inom serien Lättläst it översätts och bearbetas inom projektet Lättläst it enligt Tikas. Projektet startade år 2011 i syfte att öka den digitala delaktigheten i samhället. Projektet Lättläst it enligt Tikas genomförs av FDUV och finansieras av RAY. Böckerna kan köpas från Lärum-förlaget från och med januari 2013.
Mera information:
• Carina Frondén, tfn 040 751 46 94, carina.fronden@fduv.fi
• www.larum.fi/lattlast_it
Pedagogisk utveckling vid Lärum har ett unikt specialkunnande om medel och metoder för undervisning av barn och unga inom specialundervisningen. Vi arbetar med att skapa positiva attityder och visa på möjligheter till goda undervisningsarrangemang för elever med behov av stöd. Vi vill även utveckla former för att samarbeta mångprofessionellt. Detta innebär bl.a. att informera och handleda kring aktuella teman, metoder och nytt material i anknytning till specialundervisning.