Den här texten handlar om kvalitetskriterier för verksamhet som främjar delaktighet och sysselsättning, alltså om hur dagverksamhet eller arbetsverksamhet ska ordnas på ett bra sätt.
Det handlar om vad du har rätt att få stöd och hjälp med. Det handlar också om hur du själv kan vara med och påverka din vardag.
Därför är det bra att du känner till de olika kvalitetskriterierna.
Du kan läsa dem själv eller tillsammans med en handledare.
Du kan också föreslå att ni läser dem tillsammans i en grupp på din arbetsverksamhet.
Du kan också välja att bara läsa de kvalitetskriterier som känns viktiga för dig själv.
Texten är en översättning från finska.
Samma text finns på finska i en broschyr som heter Tukea arjen tarpeisiin.
Översättningen till lätt svenska har gjorts av FDUV.
Gå till
Den här texten handlar om kvalitetskriterier för verksamhet som främjar delaktighet och sysselsättning.
Verksamhet som främjar delaktighet och sysselsättning är samma sak som dagverksamhet och arbetsverksamhet.
Kriterier används för att man ska kunna bedöma en verksamhet.
Med hjälp av kvalitetskriterierna ska det vara tydligt vad dagverksamheten och arbetsverksamheten ska innehålla för service.
Det ska också gå att bedöma om verksamheten når sina mål.
Kvalitetskriterierna beskriver också hur handledarna ska göra för att hjälpa och stöda personer med intellektuell funktionsnedsättning.
Kvalitetskriterierna är utarbetade av en arbetsgrupp som heter KVANK.
KVANK-gruppen arbetar med frågor som gäller arbets- och dagverksamhet, men också boendeverksamhet.
Du är en servicetagare om du deltar i dagverksamhet eller arbetsverksamhet.
Handledarna ska känna till kvalitetskriterierna för att kunna stöda och hjälpa dig på bästa sätt.
I kvalitetskriterierna står det att beslut som handlar om dig ska göras tillsammans med dig.
Det är viktigt att du själv känner till kvalitetskriterierna.
När du känner till kvalitetskriterierna kan du vara med och påverka att de beaktas när du planerar ditt eget liv.
I den här texten kan du först läsa om varför kvalitetskriterierna är viktiga.
Sedan kan du läsa om de olika kvalitetskriterierna och vad de innehåller.
Till slut kan du läsa om hur vi har arbetat med kvalitetskriterierna.
Målet med kvalitetskriterierna är att servicetagaren är med och planerar sin service.
Finland följer FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättningar.
I konventionen står det att personer med funktionsnedsättning har samma rättigheter som alla andra har.
En person med funktionsnedsättning får inte diskrimineras.
Det betyder att personer med funktionsnedsättning ska bli behandlade lika bra som alla andra.
Personer med funktionsnedsättningar har rätt att leva ett självständigt liv.
De har rätt att studera och att arbeta.
I Finland finns det också andra lagar som påverkar personer med funktionsnedsättning.
Socialvårdslagen är en lag som används för personer med funktionsnedsättning.
Socialvårdslagen är personcentrerad. Det betyder att den person som får service är den viktigaste personen i sammanhanget.
Den personens önskemål ska bli hörda. Och personens behov ska beaktas.
En personcentrerad verksamhet betyder att den som använder servicen själv ska vara med och planera servicen.
Service kan se olika ut.
Service kan vara boendeservice eller dagverksamhet eller arbetsverksamhet.
De som ordnar service ska diskutera och komma överens med den person som använder servicen.
Det betyder att man tillsammans diskuterar och kommer överens om servicen.
Service och stöd ska ordnas så att servicetagaren är nöjd.
Du ska själv vara med och besluta om ärenden som berör ditt liv.
Kvalitetskriterierna är viktiga för dig om du deltar i dagverksamhet eller arbetsverksamhet.
Du kan läsa om kvalitetskriterierna själv, eller tillsammans med en handledare.
Du ska fundera på hur kvalitetskriterierna förverkligas i ditt liv.
Det är meningen att kvalitetskriterierna ska hjälpa handledarna och dig själv att granska dagverksamhet och arbetsverksamhet på ett nytt sätt.
Din åsikt är ännu viktigare än tidigare. Du har rätt att bestämma om fler saker som berör ditt liv.
Du ska få stöd av handledarna när du fattar beslut.
Handledarna hjälper dig också då du vill lära känna nya människor eller vara tillsammans med vänner.
Du ska få hjälp när du vill delta i verksamhet eller i aktiviteter.
Du får också hjälp med att hitta aktiviteter som kanske inte finns på din egen enhet, men som kan finnas någon annanstans.
Handledarna hjälper dig att lära dig nya saker.
På dag- och arbetsverksamheten kan du använda dina kunskaper.
Du ska också få hjälp med att få ett lönearbete, om du vill det.
Du ska få information om vad du kan besluta om och vad du har rätt till.
Informationen ska vara sådan att du förstår den. Handledarna ska prata med dig så att du förstår.
Kvalitetskriterierna ska tas i bruk på dagverksamheter och arbetsverksamheter.
Du kan fråga handledarna om hur kvalitetskriterierna används på din egen enhet.
Det är viktigt att du får tillräckligt med information om hurdana alternativ det finns att välja mellan.
Målet med det första kvalitetskriteriet är att du får stöd och hjälp av handledare när du gör val och planer.
Målet är att du själv kan välja vad du vill göra och hur du vill göra när det gäller ditt eget liv.
Handledarna hjälper och stöder dig när du gör upp planer.
Handledarna ger dig sådan information som du förstår. Informationen ska vara tydlig och lätt att förstå.
Om orden är svåra att förstå ska handledarna använda lätt svenska.
Om det behövs ska de använda stödtecken, bilder eller andra hjälpmedel.
Det kan också hända att det behövs en tolk.
Det är viktigt att du får tillräckligt med information om olika alternativ.
Du kan till exempel få hjälp med att bekanta dig med olika arbetsplatser.
Du kan praktisera på en arbetsplats eller delta i en arbetsprövning.
Du kan prova olika fritidsintressen eller bekanta dig med olika hobbygrupper.
Handledarna hjälper dig när du funderar på hurdana val du kan göra.
Handledarna stöder dig i att förstå följderna av dina val.
Handledarna hjälper dig också att se de risker som finns med din plan.
Handledarna funderar tillsammans med dig kring olika frågor i din plan.
Kanske du funderar på hur mycket tid det går åt till att studera.
Har du tillräckligt med tid för att hinna och orka studera?
Handledarna ska hjälpa dig att förstå vad du behöver göra för att nå ditt mål.
Om ditt mål är att få ett arbete, ska du få handledning i hur man kan göra för att hitta ett arbete.
Handledarna hjälper också de personer som är dina närstående så att de också kan hjälpa och stöda dig.
Du bestämmer själv vilka personer som är viktiga i ditt liv.
Handledarna kan ordna möten med dina närstående.
På möten kan de få mera information och prata om det som du vill ta upp till diskussion.
Du har rätt att få information om förändringar och nya händelser.
Målet med det andra kvalitetskriteriet är att du får stöd om något förändras i ditt liv.
Det sker förändringar i alla människors liv.
Du skall få stöd om det sker förändringar i ditt liv.
Då någonting förändras ska du få hjälp med att förbereda dig på förändringen.
Du kan få hjälp med att pröva hur det känns med förändringen.
Om du till exempel vill ha ett arbete kan du först göra en arbetsprövning så att du vet om det fungerar för dig.
Förändringen kan till exempel handla om att du ska börja på ett nytt arbetscenter eller på ett nytt lönearbete.
Kanske du ska börja med en ny hobby eller spela ett instrument eller måla tavlor?
När du börjar med något nytt påverkar det också din fritid.
Då hjälper handledarna dig att planera förändringen.
Ni kan göra upp en plan tillsammans.
Det ska vara tydligt för dig hur du kan göra om det händer något oväntat eller du kommer i situationer som är svåra för dig.
När du planerar är det också viktigt att förstå hur lång tid det nya kan kännas ovant och hur det påverkar din vardag och de personer du umgås med.
Du har rätt att få information om nya händelser och förändringar.
Du kan också själv få prova på nya aktiviteter eller nya situationer.
Kanske du vill se på när någon annan gör ett jobb du tycker är intressant?
När det sker förändringar i ditt liv ska du ha möjlighet att diskutera det med handledarna.
Ni kan komma överens på förhand om hur ofta ni träffas och pratar om de nya händelserna.
Ni kan prata om hur det går för dig och vilka känslor det väcker hos dig.
Handledarna finns till för dig också när något trevligt inträffar.
Det kan handla om att få hjälp med att ordna en fest när något har tagit slut och något nytt väntar.
Det kanske handlar om att du blivit färdig med din utbildning och ska börja på ett nytt arbete.
Handledarna kan hjälpa dig att få kontakt med nya människor och ge information till dem som ska jobba med dig.
Handledarna kan hjälpa dig att berätta om det som är viktigt för dig i nya situationer.
Det är bra att de som du arbetar och umgås med vet vad som är viktigt för dig.
Handledarna ska berätta för dig om olika möjligheter till aktiviteter och service i din närmiljö.
Målet med det tredje kvalitetskriteriet är att du ska kunna använda samma service och tjänster i din närmiljö som andra använder.
Målet är att du ska kunna bekanta dig med nya människor i området där du bor.
Målet är också att du ska kunna delta i andra aktiviteter än de som ordnas på en arbetsverksamhet eller på ett boende.
Sådana aktiviteter kan till exempel ordnas på ett medborgarinstitut eller av ett idrottsförening eller någon annan förening.
Handledarna ger dig information om service och fritidsverksamhet som finns i din närmiljö.
Handledarna ska hjälpa dig att hitta i området där du bor.
Det kan handla om att vara med i en förening eller
känna sig bekväm med att röra sig i sin närmiljö.
Du kan till exempel få hjälp med att hitta rätt buss så att du kan åka till en ny hobby.
Handledarna hjälper dig att söka information på internet eller i tidningar om aktiviteter och evenemang som ordnas.
På det sättet kan du få tips om hurdant program det ordnas och om du vill delta i något.
Handledaren ska hjälpa dig att fungera självständigt.
Handledarna kan hjälpa dig hitta en fritidsverksamhet som du själv vill prova på.
Men handledaren går inte på fritidsverksamheten för sin egen skull utan finns till för att du ska kunna få hjälp med att delta.
Handledarna kan också tillsammans med dina närstående hjälpa dig att hitta aktiviteter som du vill prova på.
Handledarna behöver ordna sina arbetsturer så att du har möjlighet att få hjälp då du vill delta i evenemang eller hobbygrupper.
Även om ditt program skulle vara på kvällen och handledarens arbetstid har tagit slut för dagen, ska du ha möjlighet att delta.
Handledarnas arbetstider behöver vara flexibla så att du får den hjälp du behöver.
Det finns olika sätt för hur handledarna kan ordna så du får den hjälp du behöver då du vill delta i en aktivitet eller i ett evenemang.
Handledarna kan också hjälpa dig att ansöka om att du får en stödperson eller assistent för att du ska kunna delta i program som du tycker om.
Du ska få stöd då du funderar på hurdana studier som passar dig.
Det fjärde kvalitetskriteriets mål är att du ska få möjlighet att studera sådant du är intresserad av och sådant som du har nytta av.
Handledarna stöder dig då du vill ta reda på hurdana studier som är lämpliga för dig.
Handledarna ska hjälpa dig att hitta information om olika studiemöjligheter.
Du kan få hjälp med att besöka en evenemang som presenterar olika utbildningar eller bekanta dig med olika skolor.
Du kan också få hjälp med att ordna så att du kan göra en studieprövning.
Att studera och utbilda sig kan leda till en yrkesexamen.
Men det finns också sådana studier som inte leder till en examen.
Sådana studier kan till exempel vara en kurs i första hjälpen eller en kurs i att lära sig använda dator.
Kurser och utbildning kan på olika sätt vara viktiga och användbara.
Medborgarinstitut, folkhögskolor och föreningar kan ordna olika kurser.
Det finns olika kurser där man kan lära sig nya saker.
Det kan till exempel vara kurser i språk, hantverk, matlagning eller musik.
Handledarna kan hjälpa dig att hitta kurser som ordnas av institut eller skolor.
Till exempel musiklektioner i en musikskola eller en handarbetskurs på ett medborgarinstitut.
När handledarna hjälper dig att hitta kurser och utbildningar letar de i första hand bland alla olika sorters skolor och institut som finns i området där du bor.
Om ni inte hittar något som passar dig ska handledaren hjälpa dig hitta kurser för specialgrupper.
När du har vardagsfärdigheter klarar du dig mera självständigt.
Det femte kvalitetskriteriets mål är att du ska vara så självständig i ditt liv som möjligt.
Handledarna hjälper dig att lära dig vardagsfärdigheter.
Det kan till exempel betyda att du får hjälp med att veta hur man äter hälsosamt, eller använder dina pengar så att de räcker till.
Det kan också handla om att städa, resa, motionera och se till att du mår bra.
Till vardagsfärdigheterna hör också sociala färdigheter.
Det betyder att man vet hur man kan vara tillsammans med andra människor så att det känns bra.
Handledarna hjälper dig att följa med olika sorters media och använda olika kommunikationsverktyg.
Det betyder att du får hjälp med att följa vad det skrivs i tidningar, på sociala medier, diskuteras i radio eller visas på tv.
Du får hjälp med att lära dig medie-läskunnighet.
Det betyder att du bättre kan känna igen information som är pålitlig och trovärdig.
Du ska också få hjälp med att använda sociala medier. Det kan till exempel vara Facebook eller Instagram.
Att förstå främmande språk, eller kunna räkna och läsa hjälper dig att öka din självständighet.
Handledarna hjälper dig att bli mera självständig eller hjälper dig att hitta kurser där du kan lära dig sådana färdigheter som du har nytta av i vardagslivet.
På dagcentret eller på arbetscentret ska det finnas möjlighet till arbetshälsovård.
Det sjätte kvalitetskriteriets mål är att du får hjälp med att göra hälsosamma val.
Målet är också att du ska ha möjlighet att lära känna nya människor och ha vänner.
Handledarna hjälper dig att sköta din hälsa. Men du gör alltid dina egna val.
Handledaren kan berätta för dig om hälsosamma vanor.
Handledarna kan samarbeta med personal på hälsostationen.
Du kan till exempel få råd av en näringsterapeut om hur du ska äta hälsosamt.
Du kan få råd av en tandhygienist hur du ska sköta dina tänder och munhygien.
Handledarna hjälper dig att använda hälsovårdstjänster.
Du kan få hjälp med att beställa läkartid.
Men du kan också få hjälp med att komma igång med motion eller få tips om kulturevenemang som ordnas i området där du bor.
Eller kanske du vill pröva på gym eller gå på teater?
På dag- och arbetscentralen ska det finnas arbetshälsovård.
Arbetshälsovården följer upp att du mår bra i arbetet.
Det är viktigt att följa med att ditt arbete inte försämrar eller skadar din hälsa.
Om du till exempel får ont i ryggen av ditt arbete kan du behöva få råd och hjälp med att jobba så att du inte får ont.
Till en början får du hjälp av handledarna med att börja med nya aktiviteter eller när du vill besöka vänner.
Du kanske vill komma överens om att träffa en vän eller delta i en fritidsklubb?
När du får hjälp i början kan du senare själv ordna ditt program.
Du kan själv bestämma när och var du träffar dina vänner.
Handledarna hjälper dig att lära dig sådana färdigheter som du behöver för att få och behålla ett arbete.
Det sjunde kvalitetskriteriets mål är att du får möjlighet att studera och att du får möjlighet att arbeta.
Handledarna kan hjälpa dig lära dig sådana färdigheter som behövs i ett arbete eller för studier.
Handledarna söker tillsammans med dig information om studier och arbete.
Handledarna kan också hjälpa dig att hitta praktikplatser eller hjälpa dig att ansöka om en studieprövning.
Genom att prova känner du efter om studierna eller arbetet passar dig.
Du kan få hjälp av en yrkesvägledare eller en studiehandledare.
Du kan också lära dig genom att titta på när någon annan jobbar.
Du får hjälp av handledarna med att lära dig sådant som du behöver när du studerar eller arbetar.
Det kan till exempel vara att få hjälp med att fungera tillsammans med jobbkompisar eller att du behöver kunna använda en dator.
Handledarna kan hjälpa dig att lära dig eller hjälpa dig hitta en kurs där du lär dig mera.
Du ska kunna se till att du är i tid till skolan eller arbetet.
Du kan få hjälp med att hantera pengar.
Handledarna kan hjälpa dig med att hitta rätt väg till skolan eller jobbet.
Du kan få hjälp med att lära dig vägen till jobbet.
Du ska själv välja vad du vill studera.
Du ska också själv fundera på hurdant jobb du vill göra.
Man kan ha ett lönearbete eller så kan man arbeta som företagare.
Arbete kan också vara frivilligarbete.
Du har rätt att få handledning i arbetsfrågor och hjälp med att hitta ett arbete.
Du kan få hjälp av en arbetslivstränare om du vill ha ett lönearbete eller vill bli företagare.
Arbetslivstränaren hjälper dig också att lära dig arbetsuppgifterna på en arbetsplats.
Du har möjlighet att vara kreativ och uttrycka dig själv.
Det åttonde kriteriets mål är att du får använda din egen kreativitet.
Målet är också att du ska hitta olika sätt att uttrycka din kreativitet på.
Att uttrycka sig själv kreativt kan göras genom olika konstformer.
Det kan till exempel vara genom musik, drama eller dans.
Eller genom att skriva, måla eller videofilma.
Det kan också vara genom hantverk, fotografering eller bildkonst.
Handledarna uppmuntrar dig att prova på olika sätt att vara kreativ.
Genom att prova kan du hitta ett sätt som känns intressant för dig.
Du kan uttrycka dig själv genom skapande verksamhet.
Alla människor kan vara aktiva.
Det nionde kvalitetskriteriets mål är att du har möjlighet att vara aktiv i olika situationer och att du har olika uppgifter.
I olika situationer har du olika roller.
Ibland har man rollen som studerande eller rollen som arbetstagare.
I vissa situationer är man vän, kund eller leder en grupp.
Man kan också ha rollen som arbetsgivare eller vara den som ger kamratstöd.
Man kan också vara aktiv genom att rösta i val.
Handledarna hjälper dig att förstå hurdan din roll kan vara i olika situationer.
Det hjälper dig att förstå hur du kan agera i olika situationer.
Det är viktigt att alla har möjlighet att vara aktiva och delaktiga.
Du kan till exempel sköta dina egna ärenden.
Du kan beställa mat, betala inköp eller reda ut situationer som är oklara.
Du får hjälp av handledarna då du behöver det.
Handledarna stöder också dina närstående så att de kan hjälpa och stöda dig att vara aktiv.
Handledarna kan ordna möten med dina närstående.
Du är en samarbetspartner för handledaren för att du är expert på ditt eget liv.
Det tionde kvalitetskriteriets mål är att du kan påverka din dagverksamhet eller arbetsverksamhet.
Du ska vara med och planera verksamheten.
Du kan också komma med förslag och idéer hur verksamheten kan utvecklas.
Du kan vara med och prova verksamhet och sedan utvärdera hur det fungerar.
Du kan vara med och besluta om vilken ny personal som ska börja jobba på dagverksamheten eller arbetsverksamheten.
Du är den som använder service och därför är det viktigt att du är med och samarbetar.
Du är en viktig samarbetspartner för handledaren för du är den som är expert på ditt eget liv.
Det är viktigt att det hålls gemensamma möten och diskussioner om verksamheten.
Det är viktigt att du är med och planerar, utvärderar och följer med utvecklingen av verksamheten.
Du behöver få information om hur du kan påverka verksamheten.
Vet du hur du kan föra fram vad du tycker och tänker om verksamheten som du är med om?
Du behöver också få veta hur du kan göra klagomål om något inte fungerar som det ska.
Du kan vara med och intervjua ny personal.
Och du kan ge råd om hurdana färdigheter en bra handledare behöver.
Möten som hålls på din enhet behöver vara tillgängliga.
Det betyder att det är lätt att delta i dem och att du förstår vad som sägs och diskuteras.
På möten är det viktigt att prata så att alla förstår vad som sägs.
Anteckningar om mötet behöver vara skrivna på lätt svenska.
Det är viktigt att du förstå det ni kommit överens om på mötet.
Du kan också använda bilder eller låta någon annan förklara innehållet för dig.
Du kan också ha en stödperson med på möten för att hjälpa dig att delta och förstå.
Kvalitetskriterierna är gjorda genom samarbete.
Delegationen för dag- och arbetsverksamheten heter KVANK.
KVANK gjorde år 2011 kvalitetskriterier som gäller boende.
På många boendeenheter har man redan börjat använda kvalitetskriterier för boende.
Efter det har KVANK också utarbetat kvalitetskriterier för dagverksamhet och arbetsverksamhet.
År 2012 grundade KVANK en egen arbetsgrupp för att jobba med kvalitetskriterierna för dag- och arbetsverksamhet.
Åren mellan 2013-2015 jobbade många i arbetsgruppen för att utveckla kvalitetskriterierna för dag- och arbetsverksamheten.
De som deltog i arbetet var:
Vi som arbetade med kvalitetskriterierna vill att personer med intellektuell funktionsnedsättning ska kunna vara delaktiga i samhället och ska kunna ha arbete.
Därför heter det Kvalitetskriterier för verksamhet som främjar delaktighet och sysselsättning.