Gå till innehållet
FDUV - startsida
FDUV - startsida
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • START
  • OM FDUV
  • NYHETER
  • KALENDER
  • VÅR TIDNING
  • LÄGER
  • VUXENLIV
  • TA KONTAKT
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • START
  • OM FDUV
  • NYHETER
  • KALENDER
  • VÅR TIDNING
  • LÄGER
  • VUXENLIV
  • TA KONTAKT

 

Bli medlem

Beställ nyhetsbrev

FDUV

Helsingfors
Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
Finland
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi

Vasa
Storalånggatan 60
65100 Vasa
Finland
+358 (0)6 319 56 52

Illustration på en person som kramar en kudde samt hjärtan, stjärnor och regnbåge.

Känslor

Olika känslor

Vi människor har olika känslor genom hela livet.

Känslor kan vara sköna eller otrevliga.

Ibland är känslor svåra att förstå sig på.

Vi har olika känslor för familjemedlemmar, för vänner och för mänskor som inte är viktiga för oss.

Ibland blir vi överraskade av våra känslor. Plötsligt kan någon person väcka nya känslor inom oss.
 

Känslor då du blir kär

Att bli kär i någon kan kännas på många olika sätt. Det kan kännas spännande och pirrigt eller lugnt och skönt.

Det kan hända att du blir överraskad av vem du blir kär i.

Det kan vara någon du känner eller någon du inte ens träffat på riktigt.

Det kan också hända att du blir kär i någon av samma kön.

Den som är kär kanske fantiserar mycket om personen den är kär i och glömmer allt annat.

Det känns bra att få vara riktigt nära personen man är kär i. Man kanske tycker om personens utseende, röst eller doft.

Det är vanligt att börja tänka på sex om man är tillsammans med personen man är kär i.

Att ha en funktionsnedsättning är inget hinder för att bli kär eller för att längta efter närhet och sex.
 

Känslor kan kännas svåra

Ibland kan man känna sig nervös eller ledsen när man är kär. En del människor får svårt att äta eller sova när de är kära.

Ett bra råd är att tala om dina känslor med någon som du litar på och som lyssnar på dig.

Man kan också känna svartsjuka när man är kär.

Den som är svartsjuk vill bestämma över och ha den speciella personen för sig själv. Svartsjuka är en besvärlig känsla som ofta kan leda till bråk.

FAKTA

Heterosexuell, hetero

Du bli kär i eller sexuellt intresserad av personer som har ett annat kön än du.

Homosexuell, homo

Du blir kär i eller sexuellt intresserad av personer som har samma kön som du. Om du är kvinna blir du kär i kvinnor och om du är man blir du kär i män.

Bisexuell, bi

Du blir kär i eller sexuellt intresserad av personer oberoende av vilket kön de har.

En person som inte alls har intresse för sex kan kallas asexuell.

En sådan person kan nog bli kär och tycka om att kramas och pussas, men vill inte ha sex.

Gå tillbaka

FDUV-logotyp.

Helsingfors

Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
FINLAND
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi
 

Vasa

Storalånggatan 60
65100 Vasa
FINLAND
+358 (0)6 319 56 52
fduv@fduv.fi

 

KONTAKT

 

DUVNÄT

 

Om webbplatsen