Gå till innehållet
FDUV - startsida
FDUV - startsida
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • START
  • OM FDUV
  • NYHETER
  • KALENDER
  • VÅR TIDNING
  • LÄGER
  • VUXENLIV
  • TA KONTAKT
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • START
  • OM FDUV
  • NYHETER
  • KALENDER
  • VÅR TIDNING
  • LÄGER
  • VUXENLIV
  • TA KONTAKT

 

Bli medlem

Beställ nyhetsbrev

FDUV

Helsingfors
Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
Finland
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi

Vasa
Storalånggatan 60
65100 Vasa
Finland
+358 (0)6 319 56 52

Illustrationer över två personer på varandra, en mobiltelefon som visar en lättklädd kvinna på skrämen och två nakna personer som sitt omslingrade i varandra.

Sex

Sex är när två människor är nära varandras kroppar, och berör varandra på ett sätt så att båda njuter.

Sex är också att njuta av sin egen kropp.

När man vill ha sex kallas det att vara kåt. Det brukar leda till att man är fuktig i snippan och att snoppen blir hård.
 

Solosex

Man kan ha sex med sig själv. Det kallas solosex. Det kallas också att onanera eller masturbera.

Det finns ställen på din kropp som känns speciellt sköna att röra. Du kan med händerna leta fram sådana ställen på kroppen.

Att ha sex med sig själv kan vara att smeka snippan eller snoppen. Det kan också vara skönt att beröra brösten eller insidan av låren.

Det kan kännas skönt, avslappnande eller upphetsande. De flesta använder handen, men man kan också trycka eller gnida sig mot något. Det är också möjligt att använda duschens vattenstråle.

När man har solosex kan man använda sexhjälpmedel. Man kan titta på filmer eller bilder. Man kan också ta hjälp av sina tankar och fantasier.

Man ska se till att man inte stör andra när man har solosex. Det är bäst att vara ensam i ett eget rum när man gör det.

Det är också viktigt att tvätta händerna efteråt.
 

Sex med en annan

Det är inte bråttom att ha sex med någon. Man behöver förbereda sig lite före man har sex första gången med någon. Man ska våga prata med varandra och fråga om till exempel preventivmedel.

Preventivmedel är skydd som gör att man inte börjar vänta barn. Kondom, p-piller, spiral och p-stav är några vanliga preventivmedel. Man kan köpa preventivmedel bland annat i apotek , matbutiker och på webben.

Man ska bara ha sex med någon annan om man själv vill det. Man ska inte ha sex om man känner sig tvingad eller övertalad.

Det är också viktigt att den andra personen vill ha sex med dig.

Man kan ha skönt tillsammans på många olika sätt, en del vill ha samlag, andra gillar mera andra saker.

Det kan kännas skönt att bara ligga nära, smeka och pussa på kroppen eller röra vid snippan eller snoppen.

Man kan också ha skönt tillsammans fast man har kläderna på. Man kan smeka varandra utanpå kläderna.
 

Det finns flera saker att tänka på när man ska ha sex med någon annan:

  • Man får inte ha sex med barn

  • Man får inte ha sex med någon som sover

  • Den man tänker ha sex med måste tydligt visa eller säga att den vill ha sex med dig. Man har även rätt att ändra sig under sexets gång.

  • Det är inte bra att ha sex med någon när man är berusad

  • Man ska akta sig för könssjukdomar. Preventivmedlet kondom skyddar också mot könssjukdomar

FAKTA

Sexhjälpmedel är redskap som kan göra sex skönare, lättare och mer spännande.

Du kan köpa sexhjälpmedel på apotek, i sexbutiker eller på webben.

Det är viktigt att rengöra sexhjälpmedlen efter att man använt dem.

Glidmedel

Glidmedel är en gelé i tub eller flaska. Man kan stryka glidmedlet på och runt könsorganen. Glidmedlet kan göra att sex känns skönare.

Dildo

En stav som liknar en penis och kan föras in i slidan, anus eller munnen då man har sex.

Vibrator

Ett hjälpmedel som vibrerar för att göra det extra skönt vid sex. Det finns olika modeller för både kvinnor och män.

Penispump och penisring

Hjälper till att skapa och behålla stånd hos mannen.

Samlag

Samlag betyder att en snopp är inne i slidan eller stjärtöppningen, som också kallas anus.

En trygg stämning är viktig för att sexet ska bli bra. Det är viktigt att bara göra sådant som båda vill.

Det är bra att ta tid på sig och värma upp varandras kroppar om man ska ha samlag. Man kan kramas och kyssas. Man kan också dansa och smeka varandra.

En del människor tycker om hårt och snabbt sex, andra om mjukt och ömt. Du har rätt att säga nej till sådant du inte vill eller sådant som inte känns bra för dig eller din kropp.

Berätta för den andra personen vad du tycker att känns skönt. Om du har funktionsnedsättningar i din kropp kan du vara känslig för beröring eller ha smärtor.

Du kan behöva hjälp för att hitta ett bra sätt att ha sex med dig själv eller någon annan. Du kan fråga råd av någon du litar på.

Det är viktigt att veta att det är OK fast man inte alls vill ha sex, eller kanske vill ha sex med kläderna på.
 

Orgasm, vad är det?

Både när man har sex med sig själv och med någon annan kan man få orgasm. Det är en varm känsla eller pirr i snoppen eller snippan. Känslan växer och blir till slut en slags våg som sprider sig i hela kroppen.

När en man får orgasm kan det komma vätska från snoppen. Vätskan kallas sperma. En kvinna kan också känna att det kommer vätska från snippan när hon får orgasm.

En orgasm kan kännas på många olika sätt. Man kan njuta av sex fast man inte får orgasm.

FAKTA

Könssjukdom

En könssjukdom är en sjukdom som kan smitta när man har sex med någon annan.

De vanligaste könssjukdomarna heter klamydia, kondylom och genital herpes.

Ibland känner man inget alls fast man har en könssjukdom. Ibland kan det klia och svida. Man kan gå till en läkare och testa om man fått en könssjukdom. Då får man rätt medicin.

Om man anväder kondom då man har sex med varandra är risken för att få en könssjukdom väldigt liten.

Internetsex

Man kan ha sex med någon annan via webbkamera eller sin mobiltelefon. Kanske din pojkvän eller flickvän bor långt borta och ni träffas mest på webben.

Internetsex kan vara att klä av sig inför varandra, röra vid sina könsorgan eller berätta om sina sexuella fantasier, medan man ser varandra på skärmen.

Man ska inte ha sex med vem som helst via internet. Det är viktigt att veta vem man har sex med, också på internet. Det är förbjudet att tvinga någon att ha sex via internet.
 

Porr

Porr är bilder, filmer eller berättelser om sex. De är gjorda för att den som läser eller tittar ska bli upphetsad.

Porr är gjord för vuxna.

Att titta på porr kan kännas både bra och dåligt. Det kan kännas både upphetsande och obehagligt.

Porr är inspelat med skådespelare, det är fantasi och inte verklighet. Därför behöver man inte försöka se likadan ut eller göra likadant när man själv har sex.

Ibland kan någon titta så mycket på porr att det blir ett problem. Personen kanske glömmer bort att träffa människor, äta eller sköta sin hälsa. Om det blir så ska man tala om det med någon man litar på.

FAKTA

Skyddsålder

Skyddsåldern för sexuellt umgänge är 16 år i Finland. Det betyder att enligt lagen får två personer som fyllt 16 år ha sex tillsammans om båda vill.

En person som fyllt 16 år får inte ha sex med någon som är yngre än 16 år.

Vi är alla olika.

Hitta ditt eget sätt att njuta av din kropp och av livet.

Gå tillbaka

FDUV-logotyp.

Helsingfors

Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
FINLAND
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi
 

Vasa

Storalånggatan 60
65100 Vasa
FINLAND
+358 (0)6 319 56 52
fduv@fduv.fi

 

KONTAKT

 

DUVNÄT

 

Om webbplatsen