Gå till innehållet
FDUV - startsida
FDUV - startsida
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • START
  • OM FDUV
  • NYHETER
  • KALENDER
  • VÅR TIDNING
  • LÄGER
  • VUXENLIV
  • TA KONTAKT
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • START
  • OM FDUV
  • NYHETER
  • KALENDER
  • VÅR TIDNING
  • LÄGER
  • VUXENLIV
  • TA KONTAKT

 

Bli medlem

Beställ nyhetsbrev

FDUV

Helsingfors
Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
Finland
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi

Vasa
Storalånggatan 60
65100 Vasa
Finland
+358 (0)6 319 56 52

Tillbaka

Steg för Stegs uttalande inför temaveckan: Sköt om dig! Du har rätt att må bra

176277906010.11.2025 kl. 14:51

Det här är Steg för Stegs uttalande inför temaveckan för personer med intellektuell funktionsnedsättning.

Årets temavecka handlar om välbefinnande, alltså om att må bra.

Temaveckan firas den 1–7 december. 
 

Sköt om dig! Du har rätt att må bra

Vad är välbefinnande?

Välbefinnande handlar om att må bra.

Välbefinnande börjar hos dig själv och genom att du bryr dig om andra.

En person mår bra då hen får leva sitt eget liv.


Det är viktigt att du får bestämma om dina egna ärenden.

När du kan påverka ditt eget liv känner du dig värdefull.

 

Fysisk och psykisk hälsa

Välbefinnande handlar också om att hållas frisk.

Det är bra att röra på sig regelbundet, att äta hälsosamt och att vila.

Till välbefinnande hör att vi tar hand om vår egen hälsa. Vi ska röra på oss!


Välbefinnande handlar ändå inte bara om kroppen utan också om hur vi känner oss.

Hur tar du hand om din psykiska hälsa?

 

Meningsfull fritid

Kultur och en meningsfull fritid är viktigt.

Om det känns svårt eller skrämmande att delta på ett evenemang ska du inte behöva gå ensam.

Du kan fråga med en stödperson eller en vän.

Det viktiga är att du mår bra och har en positiv inställning.


En del tycker om djur.

Ett husdjur, ditt eller någon annans, kan få dig att må bra.

Du kan till exempel gå ut med husdjur och då har du också sällskap.

Också små saker kan ge stor glädje!

 

Tillsammans mår vi bättre

Mänskliga relationer är viktiga för att vi ska må bra.

Du mår bättre när du ibland är tillsammans med andra, till exempel din partner, din familj eller dina vänner.


Känner du någon som är ensam?

Vänner och familj är viktiga och vi ska se till att ingen lämnas ensam.

Håll om din vän och ta hand om dina nära och kära!

 

Kom med i Steg för Steg

Är du med i Steg för Steg?

När vi träffas tillsammans i våra lokala grupper känner vi oss piggare och gladare.

På våra träffar kan du prata med andra.

Du får stöd av andra som har liknande erfarenheter och du är en del av en gemenskap.

Det är viktigt med gemenskap för att må bra.

Det är också viktigt att vi respekterar varandra i gruppen, och behandlar varandra så som vi själva vill bli behandlade.

Ingen ska känna sig otrygg eller dåligt behandlad.

 

Välbefinnande handlar om balans

För att må bra behövs balans, det vill säga att den fysiska hälsan, det psykiska välbefinnandet, de sociala relationerna
och självbestämmandet är i balans.

Läs mer om temaveckan (inte på lätt svenska)

 

FDUV-logotyp.

Helsingfors

Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
FINLAND
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi
 

Vasa

Storalånggatan 60
65100 Vasa
FINLAND
+358 (0)6 319 56 52
fduv@fduv.fi

 

KONTAKT

 

DUVNÄT

 

Om webbplatsen