Riksdagen har godkänt den nya lagen om funktionshinderservice, som vi kallar funktionshinderlagen.
Lagen trädde i kraft den 1 januari 2025.
I funktionshinderlagen står det vem som kan få stöd på grund av sin funktionsnedsättning och hurdant stöd man kan få.
Tidigare fanns det två lagar, specialomsorgslagen och handikappservicelagen.
I den nya lagen har man slagit ihop de gamla lagarna.
Det finns också andra lagar som kan vara viktiga för personer med funktionsnedsättning, till exempel socialvårdslagen.
När du ansöker om eller får din service behöver du inte veta om lagarna.
Socialarbetaren ska hjälpa dig.
Vad tycker FDUV om den nya lagen?
FDUV har länge jobbat för en ny funktionshinderlag.
Därför är vi glada att den nya lagen nu har trätt i kraft.
Men vi är också oroliga. Lagen blev inte så bra som vi hade hoppats och den är otydlig.
Därför är det många frågor vi ännu inte har svar på.
Vi måste vänta och se hur välfärdsområdena börjat använda lagen.
Du får gärna ta kontakt med oss på FDUV om du tycker att lagen tolkas på ett orättvist sätt.
Vi vill att alla ska få det stöd de behöver utan att behöva bråka om det.
Vad är nytt i lagen?
Mycket i lagen är bekant från tidigare. Här finns stödformer som
-
stöd för boende
-
personlig assistans
-
dagverksamhet
-
arbetsverksamhet.
Men här finns också nya stödformer som
-
stöd i att fatta beslut
-
särskilt stöd för delaktighet
-
träning.
En bra sak med den nya lagen är att du som har en funktionsnedsättning nu ännu mer än tidigare ska vara med när man gör upp din klientplan.
Klientplanen är en plan över den service och det stöd som du behöver.
Lagen ska också stöda självbestämmande och att du ska kunna leva ett så självständigt liv som möjligt.
Vad händer nu?
Lagen har en treårig övergångsperiod.
Det betyder att beslut om service och stöd enligt de gamla lagarna kan gälla ännu tre år.
Du behöver alltså inte nu genast få beslut enligt den nya funktionshinderlagen.
Men senast år 2027 behöver du en ny klientplan och nya beslut om service och stöd.
Du kan själv be om att få en ny klientplan och nya beslut, eller så tar socialarbetaren eller annan personal kontakt med dig eller med dina anhöriga.
Text: Matilda Hemnell
Artikeln ingår i FDUV:s tidning Gemenskap och påverkan GP 1/2025

