Vi bad personer i olika åldrar berätta om sina familjer och vad de tycker om att göra tillsammans.
Kristian Selin

Vem hör till din familj?
Till min familj hör min mamma, min pappa och mina två bröder. Jag har en yngre och en äldre bror.
Hur brukar du hålla kontakt med din familj?
Jag brukar besöka min familj på veckosluten ibland.
Jag pratar också ofta med min mamma i telefon.
Vad brukar du och din familj göra tillsammans?
Vi brukar till exempel vara på vår stuga i Jämsä.
Jag tycker att det är roligt att åka båt och att vara ute i naturen med min familj.
Är familjen viktig för dig?
Jo, för jag tycker om min familj.
Ann-Sofie Holmberg
Vem hör till din familj?
Till min familj hör min man, min dotter och min dotters man.
Jag bor tillsammans med min man.
Hur brukar du hålla kontakt med din familj?
Vi har en gruppchatt på Whatsapp där vi ofta skriver till varandra.
Vi brukar också prata i telefon regelbundet, och träffas ett par gånger i veckan.
Vad brukar du och din familj göra tillsammans?
Vi älskar att spela bordsspel tillsammans.
Vi brukar också gå på bio och på ishockeymatcher.
Ibland spelar vi frisbeegolf.
Är familjen viktig för dig?
Absolut! Genom familjen har man alltid ett nätverk av stöd omkring sig.
Dessutom kan man dela med varandra allt det roliga i livet.
Tom Tamminen

Vem hör till din familj?
Min barndomsfamilj bestod av min mamma, min pappa och min syster.
Nuförtiden är min syster min närmaste familjemedlem.
Hur brukar du hålla kontakt med din familj?
Jag och min syster brukar ringas då och då. Vi träffas ganska sällan.
Vad brukar du och din familj göra tillsammans?
Min familj hade en båt när jag var liten, så vi var ofta ute på sjön. Vi besökte olika holmar.
Är familjen viktig för dig?
Jo, det är den nog. Det känns viktigt att vara nära med dem
som man har vuxit upp med.
Text och foto: Anna Ilmoni
Artikeln ingår i FDUV:s tidning gemenskap och påverkan GP 4/2024 med temat familj.


