Vi träffade Toni Sparv och Mats Norrgård i Vasa för att tala om minnen.
Vad har de för minnen från barndomen och FDUV?
Hur minns de saker i vardagen?

Toni Sparv
Toni Sparv tycker om att vara med i föreningar.
Toni är med i DUV i Vasanejden. Han är dessutom aktiv i finska föreningar.
Toni tycker också om att spela fotboll. Han är målvakt i ett fotbollslag.
Vad minns du om din barndom? Berätta något barndomsminne!
När jag var liten brukade min mormor och morfar låta mig hjälpa till med skogsarbete, klyva ved och räfsa.
Min morfar brukade ge mig älg och fisk att äta.
Nu lever inte min mormor och morfar längre.
Vad har du för FDUV-minnen? Berätta om något du varit med om inom FDUV
Jag har dansat mycket på DUV och FDUV-evenemang. Jag tycker om dansgalan.
Jag har också varit på många läger.
IT-lägret var det bästa lägret! Där fick vi lära oss grunderna i hur man använder en dator.
Hur minns du saker i vardagen, till exempel var du ska vara och vad du ska göra?
Jag har min kalender här uppe, säger Toni och pekar mot sitt huvud.
Jag har bra minne och ett eget system så jag vet vad jag ska göra.

Mats Norrgård
Mats Norrgård tycker om att gå på gym
och vara ute på stan.
Han gillar att vara med vänner och bekanta, och att bowla och spela biljard.
Mats tycker också om att hjälpa andra.
Han brukar hjälpa till på DUV i Vasanejdens evenemang.
Vad minns du om din barndom?
Berätta något barndomsminne!
Som barn var jag mycket på Replotfärjan. Min pappa jobbade på färjan.
Efter skolan steg jag av taxin i Replot.
Sedan var jag där på färjan med honom
tills hans arbetsdag tog slut och vi åkte hem tillsammans.
Jag lärde mig till och med att styra och ta i land med färjan.
Jag minns fortfarande hur man skulle göra.
Vad har du för FDUV-minnen? Berätta om något du varit med om inom FDUV
Jag har inte så många FDUV-minnen, men vi var med DUV till Umeå.
Hur minns du saker i vardagen, till exempel var du ska vara och vad du ska göra?
Jag har en kalender där jag skriver upp en del, men personalen på arbetscentralen brukar också påminna mig.
Jag försöker komma ihåg saker själv, men jag minns det en stund och sen glömmer jag det ganska lätt.
Text och foto: Matilda Hemnell
Artikeln ingår i FDUV:s tidning Gemenskap och påverkan GP 2/2024 med temat minnen

