Vi träffade Steg för Steg-medlemmarna Wilfred Lill-Smeds, Daniel Holmström och Måns Backman.
Vi ställde dem några frågor om läsning.

Måns Backman
Brukar du läsa?
Jo jag brukar läsa GP och Kalla Anka-pocketböcker, men inte vanliga böcker.
Vad gör en text svår att läsa?
Om bokstäverna är små är det svårt att läsa.
Jag behöver glasögon när jag läser.
Har ni högläsning på din dagverksamhet?
Nej, vi brukar inte ha högläsning.
Vilken är din favoritbok?
Jag tycker om att läsa Kalle Anka-pocketböcker. De är spännande.

Wilfred Lill-Smeds
Brukar du läsa?
Jo jag brukar läsa ganska mycket nyheter, om vad som händer i Finland och i andra länder.
Jag läser både papperstidningar och nyheter på nätet.
Jag brukar läsa Hufvudstadsbladet, tidningen Östnyland och Svenska Yles nyheter.
Jag läser också böcker. Jag läser både skönlitteratur och faktaböcker, men jag läser mer om sådant som har hänt på riktigt.
Jag läser mindre påhittade berättelser.
Helst läser jag historiska böcker.
Vad gör en text svår att läsa?
Långa texter på finska är svåra för mig att läsa.
Men jag kan läsa på svenska och engelska.
Jag har tittat mycket på filmer och lyssnat på musik som är på engelska. Därför kan jag engelska.
Det är lätt för mig att förstå svenska texter.
Jag kan också läsa tjocka böcker, beroende på vad de handlar om.
Har ni högläsning på din dagverksamhet?
Jo, senast läste vi om Finlands historia.
Jag läser gärna själv, men tycker också om att lyssna när andra läser.
Vilken är din favoritbok?
Jag tycker bäst om böcker som handlar om filmhistoria eller musikhistoria.

Daniel Holmström
Brukar du läsa?
Jag kan läsa men är dålig på det.
Jag läser inte så mycket. Jag borde läsa böcker oftare.
Vad brukar du läsa?
Jag har läst mycket Alfons Åberg och lyssnat på Alfons Åberg från Youtube.
Barnböcker är bra, men de ger inte mera så mycket. De är för enkla för vuxna.
Jag kunde låna lättlästa böcker för vuxna från biblioteket.
Har högläsning på din dagverksamhet?
Jo, och det är bra med högläsning.
Förra veckan hade vi fransk vecka, då läste vi om Frankrike.
Vi brukar också lyssna på nyheter, men jag läser inte själv så mycket nyheter.
Det händer så mycket jobbiga saker i världen.
Vilken är din favoritbok?
Förutom Alfons Åberg har jag läst Nicke Nyfiken.
De böckerna handlar om en apa som är jättesnäll, men som gör en massa bus.
Jag kan läsa olika böcker, Harry Potter till exempel.
Text och foto: Matilda Hemnell
Artikeln ingår i FDUV:s tidning Gemenskap och påverkan GP 4/2023 med temat läsning.

