På sommaren ordnade FDUV flera läger. Ett av lägren var ett Må bra-läger på semestergården Lehmiranta i Salo.
GP besökte lägret och talade med deltagare om vad som får dem att må bra.
När vi besöker lägret på Lehmiranta ska de just börja med allsång.
Det blir flera favoritsånger av Astrid Lindgren: Lille katt, Sjörövar-Fabbe och Pippi Långstrump.
Tommy Sjöberg visar att han tycker om många av Astrid Lindgrens låtar.
Merja Ullner önskar få sjunga något av Elvis Presley och då blir det låten Love me tender.
Efter allsången är det dags för pyssel och sedan blir det skogspromenad.
Många ser också fram emot eftermiddagens bastubad och simning.
När deltagarna får höra att det sedan blir korvgrillning
är det flera som visar tummen upp.
Vad får dig att må bra?
För att må bra behöver vi få göra sådant vi tycker om.
Martin Forssten gillar att titta på fotboll. Hans favoritlag är Ekenäslaget EIF.
Martin brukar gå på EIF:s alla hemmamatcher. Bortamatcherna ser han på tv.
Martin är på sitt första läger på många år.
Han tycker lägret på Lehmiranta är bra, men annorlunda.
Tidigare har han varit på läger på Högsand.
Merja har också varit flera gånger på Högsand, men tycker det funkar lika bra med Lehmiranta.
– Här är roligt. Här finns ju sjön, skogen, naturen och blommorna. Det är nästan som på Högsand, men på hotell.
Hon tycker Lehmiranta är ett härligt ställe med god mat.
– Allting är så sjuttons bra. Jag njuter som ett barn, säger Merja nöjd.
Här får hon göra sådant som får henne att må bra: sjunga, vara ute, promenera och vara tillsammans med andra.
För att sköta om sin hälsa och må bra brukar Merja lyssna på musik och läsa böcker och gå ut och gå med sina vänner.
– Och så brukar jag pyssla med mina dockor. Det är Barbie och Bratz-dockor, berättar Merja.
I dockornas värld får man vara vad som helst, där finns inga gränser. Det tycker Merja om.
Dessutom får hon jumpa fingrarna när hon byter kläder på dockorna.
– Mina fingrar är lite styva ibland. Sådant kommer med åren. Men det är bara kroppen som blir gammal, till sinnet är jag som en 16-åring, säger Merja.
Motion och mat är viktigt för hälsan
Katarina Sjöman har varit på många läger och stortrivs också den här gången.
– Här finns mycket att göra, till exempel att bada bastu. Bastu är bra för min blodcirkulation, berättar Katarina och tillägger att hon behöver rörelse för att må bra.
– Om man sjunger sånger så får jag i gång rörelser.
Det vi äter påverkar också hur vi mår. Katarinas favoritmat är fisk.
Fisk innehåller mycket som är bra för hälsan.
För hälsan är det också viktigt att ta sina mediciner och att inte äta för mycket onyttigheter.
Ändå ska man unna sig det goda ibland.
– Man ska inte äta så mycket sött. Man kan nog äta lite sötsaker, men inte för mycket, säger Katarina.
Fazers blå-choklad är hennes favorit.
Det syns att deltagarna har det bra på sitt läger på Lehmiranta.
– Jag har det så bra hemma och här på lägret så jag har inget att klaga på, säger Merja.
Text och foto: Matilda Hemnell
Artikeln ingår i FDUV:s tidning Gemenskap och påverkan 3/2023.

