Det är viktigt att ta hand om sig själv för att må bra.
Men det är inte alltid lätt att veta hur man ska göra.
Här berättar vi kort om vad som är bra att tänka på för att må bra.
Det här är inga exakta regler utan råd.
Att ta hand om sin hälsa ska inte ske med tvång, utan det ska kännas trevligt.
Det ska vara gott att äta, roligt att röra på sig och skönt att vila.
Det handlar om balans
För att må bra behöver vi en balans av olika saker.
För att vi ska känna oss friska och glada behöver både kroppen och själen må bra.
Vi behöver både träna och vila oss.
Vi behöver både vara med vänner och vara ensamma.
Det är också bra att minnas att kroppen förändras med åren.
Vad vi behöver och tycker om kan ändra när vi blir äldre. Allt det påverkar hur vi mår.
Ät regelbundet och hälsosamt
Din kropp behöver energi det vill säga mat för att fungera. Därför är det viktigt att äta regelbundet.
Det gäller att äta mångsidigt så att kroppen får alla de olika ämnen som den behöver för att fungera.
Kom också ihåg att dricka tillräckligt.
Vatten är den bästa drycken mot törst.
Rör på dig
Kroppen behöver också rörelse för att må bra.
Du kan till exempel promenera till jobbet, vara ute i naturen, dansa eller styrketräna.
Det finns många sätt att röra på sig så det gäller att hitta det som passar just dig.
Det är bra att röra på sig regelbundet, helst varje dag.
Men du ska inte träna när du är sjuk.
Rörelse och motion är bra för kroppen, men också för knoppen, alltså hjärnan.
Motion hjälper mot stress och gör att vi känner oss gladare.
Gör sådant du tycker om
Att ha roligt och trivas med livet har stor betydelse för hur vi mår.
Du kanske tycker om att vara med vänner, sjunga i kör, delta i någon klubb, lägga pussel eller ta hand om ett djur.
Det kan också vara roligt att testa på något helt nytt.
Ibland är det bästa att vara aktiv och röra på sig, men det kan också vara bra att inte göra något speciellt.
Just vid sådana lugna tillfällen brukar egna nya idéer komma fram.
Sov tillräckligt och kom ihåg att vila
Sömn och vila är lika viktigt som mat och rörelse för att må bra.
När du sover vilar kroppen och hjärnan bearbetar sådant som har hänt under dagen.
De flesta av oss behöver sova 6 till 8 timmar per natt.
För att sova gott behöver du en skön säng och lagom temperatur i rummet.
Många sover bättre om det är riktigt mörkt i rummet.
Det kan också vara skönt att ta en paus eller att vila under dagen.
Det hjälper dig att tänka klart och att orka göra det du ska göra resten av dagen.
Text: Matilda Hemnell
Foto: Pixabay
Källa: Böckerna Konsten att må bra i Kropp och själ av Anki Tarulinna Johansson och Må så gott av Merstin Lindblad och Marzena Langsdale.

