Vi har tidigare berättat att Finland ska få en ny funktionshinderlag.
Planen var att lagen skulle träda i kraft i början av det här året.
Men riksdagen har inte ännu hunnit godkänna lagen.
När vi skriver detta är det oklart om lagen alls hinner godkännas före riksdagsvalet i april.
Om den inte godkänns blir det ingen ny lag nu.
Den nya lagen ska ersätta två gamla lagar: specialomsorgslagen och handikappservicelagen.
Det är de här lagarna som långt styr vilken service man får då man har en funktionsnedsättning.
FDUV hoppas att riksdagen hinner godkänna den nya funktionshinderlagen. Vi har jobbat för den i många år.
Om lagen inte godkänns nu vill FDUV att den godkänns av nästa riksdag.
Våra viktiga frågor inför riksdagsvalet
I april är det alltså riksdagsval.
Inför valet har FDUV tagit fram viktiga frågor som vi tycker att nästa riksdag måste jobba för.
Det här vill vi att riksdagen ska göra:
-
Godkänna en ny funktionshinderlag, om den inte godkänts tidigare.
-
Jobba för att det finns tillräckligt med personal.
-
Stärka rätten till självbestämmande, man ska till exempel få välja var, hur och med vem man bor.
-
Jobba för att alla barn och unga ska få rätt stöd för att kunna gå i skola och få en utbildning.
-
Stärka rätten till arbete och meningsfull sysselsättning. Fler ska få lön för sitt arbete.
-
Jobba för att alla ska ha tillräckligt med pengar.
Här kan du läsa vad vi skrivit om funktionshinderlagen tidigare
Här kan du läsa mera om våra viktiga valfrågor. Den här webbsidan är inte på lätt svenska.
Foto iStock

