Mats Nordström från Pargas vann FDUV:s fototävling för personer med intellektuell eller liknande funktionsnedsättning.
Av de sex finalisterna fick Mats foto flest röster. Över 200 personer röstade på sitt favoritfoto i tävlingen.
Grattis Mats, du har vunnit FDUV:s fototävling! Hur känns det?
– Jag känner mig överraskad. Det här hade jag inte väntat mig. Det känns bra att vinna en så här stor tävling.
Ditt foto föreställer en del av en vävstol och har fina varma färger. Kan du berätta lite mer om ditt foto?
– Jag satt och vävde och frågade min handledare Andreas Ek vad jag kunde fota för fototävlingen.
Jag gillar att väva så vi tyckte det skulle vara ett bra bildmotiv. Andreas hjälpte mig.
Temat för fototävlingen var min vardag. Brukar du väva ofta?
– Att väva är en av mina favoritsysslor på dagverksamheten. Jag har vävt mattor och dynor.
Vi använder ofta gamla tyger för att väva, men vi har också vävt med videokasettband.
Varför valde du att delta i fototävlingen?
– Det är alltid roligt att prova på något nytt.
Brukar du fota mycket?
– Nej, jag brukar inte fota så mycket, men det här inspirerar mig att fota mera.
Text och foto: Matilda Hemnell
Artikeln ingår i FDUV:s tidning Gemenskap & påverkan GP 4/2021

