Gå till innehållet
FDUV - startsida
FDUV - startsida
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • START
  • OM FDUV
  • NYHETER
  • KALENDER
  • VÅR TIDNING
  • LÄGER
  • VUXENLIV
  • TA KONTAKT
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • START
  • OM FDUV
  • NYHETER
  • KALENDER
  • VÅR TIDNING
  • LÄGER
  • VUXENLIV
  • TA KONTAKT

 

Bli medlem

Beställ nyhetsbrev

FDUV

Helsingfors
Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
Finland
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi

Vasa
Storalånggatan 60
65100 Vasa
Finland
+358 (0)6 319 56 52

Tillbaka
Tre personer som skapar på olika sätt med sina händer.

I KreaMix får man vara kreativ på olika sätt

163838160001.12.2021 kl. 20:00

Borgå folkakademi ordnar det här läsåret en kurs som heter KreaMix. Kursen riktar sig till personer med intellektuell funktionsnedsättning.

Under kursen får deltagarna prova på konst och hantverk i olika former. Tre dagar i veckan jobbar deltagarna med kreativa ämnen som keramik, bildkonst, musik och teater.

Vi har besökt Borgå Folkakademi och talat med några av deltagarna.
 

Ung man som jobbar med lera i en konstklass.

Wilfred Lill-Smeds

Vad har du tyckt om KreaMix?

– Det har varit roligt att testa på nya saker. Jag tycker om att jobba med konst och kultur i alla former.
 

Har du sysslat med konst och kultur förut?

– Jag har varit med i en teatergrupp som leds av Kim Gustafsson sedan 2007.

Som barn och tonåring har jag också deltagit i konstkurser och gått i konstskola, men keramik har jag inte sysslat med förut.
 

Vilket av era ämnen tycker du mest om?

– Jag tycker mycket om musik. Jag tycker om att både spela och lyssna på musik.

Jag gillar olika musikstilar och kan ganska mycket om musik. Jag kan till exempel säga från vilket årtal någon musik är.
 

Hur känner du dig när du gör något kreativt som målar, sjunger eller spelar teater?

– Det gör mig lugn.
 

Ung kvinna som jobbar med lera i en konstklass.

Nicole Gustafsson

Vad har du tyckt om KreaMix?

– Vi har haft jätteroligt. I början tyckte jag inte om att jobba med lera, men nu går det bra.

Vissa uppgifter har känts svåra, men när vår lärare visar hur man ska göra går det bra.
 

Vilket av era ämnen tycker du bäst om?

– Musik är roligast. Keramik kommer på andra plats. Teater känns lite genant.

Jag har aldrig varit så förtjust i drama och jag tycker inte om att stå på scen, men jag gör så gott jag kan.
 

Vad är det bästa med KreaMix?

– Det är trevligt att vi inte bara gör en och samma sak utan att vi får jobba med konst och kultur på många olika sätt.
 

En äldre kvinna som visar upp sina teckningar på djur. I bakgrunden syns färggranna målningar och andra konstverk.

Susanne Tallberg

Vad har du tyckt om KreaMix?

– I början tyckte jag inte alls om det och jag var inte alls intresserad av att jobba med konst, men nu vill jag göra det också hemma.

Jag ska köpa material och göra julkort. Det riktigt kliar i fingrarna att få börja måla och rita.
 

Vad har varit det bästa med KreaMix?

– Det har varit roligt att få lära sig olika saker, till exempel att måla och rita träd och djur. Det har jag inte kunnat tidigare.

På torsdag när kursen är slut för veckan väntar jag riktigt på att det ska bli tisdag då vi får fortsätta igen. Det är så roligt!
 

Varför valde du att delta i KreaMix?

 – Först funderade jag om det här riktigt är något för mig. Sedan talade jag med min bror som uppmuntrade mig att delta.

Jag är nöjd och tacksam över att jag kom hit. Jag har inte ångrat mig en gång!
 

Vilket av era ämnen tycker du mest om?

– Ritandet och målandet är mina favoriter, men jag tycker också om teater.

I början funderade jag mycket på hur jag ska våga prata på scenen, men sedan märkte jag att jag klarar det och efter det har mitt självförtroende vuxit.

Över lag har jag börjat tro mer på mig själv.

Jag har provat på alla uppgifter som vi har fått av lärarna och det har blivit hur bra som helst.


Hur känner du dig när du gör något kreativt som målar, sjunger eller spelar teater?

– Det känns bra. Jag blir stolt över att jag klarar av det.
 

Du verkar ha hittat nytt innehåll i ditt liv tack vara KreaMix, stämmer det?

– Jo, jag har börjat tänka på ett annat sätt.

Jag har också varit på konstutställning och det är så intressant att se hur man kan blanda färger och måla på olika sätt.

Text: Matilda Hemnell
Foto: Sofia Jernström
 

Artikeln ingår i FDUV:s tidning Gemenskap och påverkan GP 4/2021 med temat kreativitet.

FDUV-logotyp.

Helsingfors

Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
FINLAND
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi
 

Vasa

Storalånggatan 60
65100 Vasa
FINLAND
+358 (0)6 319 56 52
fduv@fduv.fi

 

KONTAKT

 

DUVNÄT

 

Om webbplatsen