I skolan får man lära sig och träffa kompisar.
Många har fina minnen från skolan, men den kan också vara svår ibland.
Vi har frågat lägerdeltagare på Solvalla vad de tycker om skolan.

Alina Skog, 15 år
Hur går det i skolan för dig?
– Det går bra i skolan. Jag har bytt skola.
Varför bytte du skola?
– Jag började högstadiet.
Vad är ditt favoritämne?
– Bildkonst. Jag tycker om att rita.
Vilket ämne tycker du inte om?
– Träslöjd.
Vad är roligt i skolan?
– Att laga mat.
Minns du din första skoldag, hur var det?
– Det var pirrigt.

Isabella Nyström, 14 år
Vad är ditt favoritämne?
– Jag tycker om alla ämnen. Mina favoriter är matematik, finska, engelska, musik och bildkonst.
Finns det något ämne du inte tycker om?
– Träslöjd. Jag har en gång fastnat i hyvelbänken!
Vad brukar du göra på rasterna?
– På rasterna har jag ingen att prata med.
Då vi började högstadiet började mina kompisar i en annan skola i en annan byggnad och jag började i lilla klassen. Det var jättejobbigt.
Jag skulle vilja vara mest i stora klassen.
I höst får jag ha musik och bildkonst med mina vänner i stora klassen.

Ida Nummelin, 30 år
Vad var ditt favoritämne då du gick i skola?
– Matematik, modersmål och historia.
Vilket ämne tyckte du inte om?
– Gymnastik. Det är inte min grej.
Vad har du för minnen från skolan?
– Jag har jättegoda kompisar från skoltiden, så jag trivdes i skolan.
Vad gör att man trivs i skolan?
– Att man har vänner, att man får vara med och att man inte blir mobbad.
Minns du din första skoldag, hur var den?
– Jag var lite spänd.
Hur kändes det när skolan började igen efter sommaren?
– Det var roligt att komma tillbaka, och att träffa sina vänner på nytt.

Richard Blomqvist, 29 år
Vad var det bästa med skolan?
– Att man fick fara på utfärd och att man fick äta pizza.
Vad var det sämsta i skolan?
– Matematik.
Vad var ditt favoritämne?
– Modersmål. Jag tycker om att skriva dikter. Jag brukar skicka dikter till radion.
Vad är en trygg och bra skola?
–Toppan, det är skolan där jag har gått.
Text och foto: Tessa Forssell
Artikeln ingår i FDUV:s tidning Gemenskap och påverkan GP 3/2021 med temat skola.

