Gå till innehållet
FDUV - startsida
FDUV - startsida
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • START
  • OM FDUV
  • NYHETER
  • KALENDER
  • VÅR TIDNING
  • LÄGER
  • VUXENLIV
  • TA KONTAKT
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • START
  • OM FDUV
  • NYHETER
  • KALENDER
  • VÅR TIDNING
  • LÄGER
  • VUXENLIV
  • TA KONTAKT

 

Bli medlem

Beställ nyhetsbrev

FDUV

Helsingfors
Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
Finland
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi

Vasa
Storalånggatan 60
65100 Vasa
Finland
+358 (0)6 319 56 52

Tillbaka
Porträtt på Mats och Alecia.

Mats och Alecia vet vad de behöver för att må bra

162244908031.05.2021 kl. 11:18

Vi har talar med Mats Nordström och Alecia Strengell om kriser som de har varit med om. De berättar också om vad som hjälper dem att må bra. 
 

Mats Nordström behöver få prata

Mats Nordström från Pargas berättar att han bara för några veckor sedan förlorade en nära bekant när hans arbetskamrat plötsligt dog.

Det vara ganska tungt.

Han har också tidigare i livet förlorat personer som har varit viktiga för honom.

Det kändes jobbigt när hans mor- och farföräldrar dog.

– Nog grät jag en stund, säger Mats.

Men det hjälpte att få gråta och att prata med någon från personalen.
 

Mats behöver annars också få prata för att må bra. Därför träffar han en psykolog en gång i veckan.

– Jag börjar lätt stressa över saker och får ångest om jag inte får prata med psykologen, berättar Mats.
 

Mats har bott elva år i sin lägenhet. Tidigare bodde han i ett annat höghus, men där var det väldigt oroligt.

Det hördes mycket gråt och skrik i huset. Det gjorde också honom orolig.

Men som tur är kunde han flytta till ett nytt hem där han nu trivs bra.
 

Mats nämner också coronaepidemin som en kris som har påverkat honom.

– Det har varit tråkigt då fotbollen har varit på paus och man inte har fått träffa kompisar eller gå på café som vanligt.

Mats spelar vanligen fotboll en gång i veckan i DUV-föreningens lag.
 

På grund av coronaepidemin gör vi intervjun via videosamtal i stället för att träffas fysiskt.

Det var svårt att få datorn att fungera så det tänkte bli en liten kris.

Det berättar Mats vän och handledare Anders Kjellman som är med för att hjälpa med datorn.

Anders lyfter fram en fin och viktig egenskap hos Mats.

– Mats är väldigt bra på att be om hjälp när han behöver det.

 

Alecia har varit med om många kriser

Alecia Strengell från Nykarleby har varit med om många kriser i sitt liv.

Ibland har hon mått så dåligt att hon inte längre har velat leva.

Efter många år kom det fram att Alecia lider av en sjukdom som heter schizofreni.
 

Om man har schizofreni kan man höra och se saker som inte finns.

Man kan inte bli frisk från schizofreni, men om man får rätt mediciner kan man ha ett bra liv.

Så är det också för Alecia.
 

Efter många år då hon har mått dåligt mår hon nu bra och är hoppfull inför framtiden.

– Det känns som att det går åt rätt håll. Snart ska jag flytta till ett eget hem och det ser jag fram emot, säger Alecia.
 

Alecia vet att hon måste ta sina mediciner och hålla fast vid sina rutiner för att må bra.


Alecia har en hälsning till andra som är i en kris:

– Man måste kämpa sig igenom krisen, prata ut om vad man har på hjärtat och ta emot hjälp och stöd av andra.
 

Text: Matilda Hemnell
Foto: Andreas Ek och Ann-Britt Pada


Artikeln ingår i vår tidning Gemenskap och påverkan GP 2/2021.


Läs också artikeln Så här hanterar du en kris

FDUV-logotyp.

Helsingfors

Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
FINLAND
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi
 

Vasa

Storalånggatan 60
65100 Vasa
FINLAND
+358 (0)6 319 56 52
fduv@fduv.fi

 

KONTAKT

 

DUVNÄT

 

Om webbplatsen