Gå till innehållet
FDUV - startsida
FDUV - startsida
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • START
  • OM FDUV
  • NYHETER
  • KALENDER
  • VÅR TIDNING
  • LÄGER
  • VUXENLIV
  • TA KONTAKT
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • START
  • OM FDUV
  • NYHETER
  • KALENDER
  • VÅR TIDNING
  • LÄGER
  • VUXENLIV
  • TA KONTAKT

 

Bli medlem

Beställ nyhetsbrev

FDUV

Helsingfors
Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
Finland
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi

Vasa
Storalånggatan 60
65100 Vasa
Finland
+358 (0)6 319 56 52

Tillbaka
Fotocollage med en bild på två vuxna syskon, en bild på man med baby i famnen och en bild på medelålderskvinna som ritar.

Det är roligt att ha syskon och syskonbarn

161510868007.03.2021 kl. 11:18

Det är värdefullt att ha en syster eller bror.

Har man syskon har man ofta också många gemensamma minnen.

Vi har talat med Henrik Ström och Pia Tallgren om deras syskon och syskonbarn.
 

Henrik Ström i Närpes har en yngre syster som heter Ida.

– Jag är storabror och hon är lillasyster, säger Henrik.

Han tycker det skulle vara tråkigt att inte ha ett syskon.

– Det är roligt att ha en syster, säger Henrik.
 

Fina barndomsminnen

Henrik minns när han och Ida var små och deras katt kom in med en mus i munnen.

Deras föräldrar var bönder så de bodde på en bondgård.

– Jag och Ida brukade vara med vår pappa i traktorn och skördetröskan. Ibland somnade jag i traktorn så att pappa fick väcka mig, berättar Henrik.

På gården fanns det förr också kor, hästar och grisar.

– Ida och jag brukade vara med och mata grisarna. Det minns jag, säger Henrik.
 

Ett annat roligt minne är när de städade tillsammans.

– Då plockade vi upp alla saker på sängen och tyckte det var att städa, skrattar Henrik.

Han minns det bra för deras föräldrar tog foto på hur tokigt de hade städat.

 

Dubbelmorbror

Nu är både Henrik och Ida vuxna och Ida har två barn, Tilde och Lycke.

– Så jag är dubbelmorbror, berättar Henrik stolt.

Henrik brukar leka med syskonbarnen. Främst leker han med Tilde för Lycke är ännu så liten.

Tillsammans brukar de bland annat bygga lego.
 

På grund av coronan träffar Henrik inte sin syster med familj så ofta, men nog ibland. Då träffas de främst utomhus.
 

Snart ska Lycke döpas.

Då Tilde döptes uppträdde Henrik med en sång.

– Jag sjöng Lilla Tilde i stället för Lille katt och spelade gitarr, berättar Henrik.

 

Äldst av fyra syskon

Pia Tallgren i Nykarleby är äldst av fyra syskon.

Hon har en lillasyster som heter Åsa.

Dessutom har hon en halvbror som heter Johan och en halvsyster som heter Johanna.


– Jag brukar gå ut och gå med Åsa på söndagar. Hon har en hund, en labrador som heter Molly. Jag tycker hundar är gulliga, säger Pia.


En gång när Åsa och Pia var småsatte de ihop sina sparkstöttingar och åkte med dem som ett tåg.

Det var roligt och lyckligtvis skedde inga olyckor.

– Jag tycker det är riktigt bra att ha syskon. Det skulle vara tråkigt att vara utan, säger Pia.
 

Svårare att träffas på grund av coronan

Pia träffar inte sin halvsyster Johanna så ofta, men hon brukar bjuda henne på sitt kalas.

– Men nu i och med coronan så var kalaset bara för de andra på boendet där jag bor.
 

Halvbrodern Johan bor i Helsingfors så honom träffar Pia inte heller så mycket.

– Han var hemma vid jul, men då kunde vi inte träffas på grund av coronan, men jag hann se Freja före coronan bröt ut, berättar Pia.

Freja är Johans ettåriga dotter.
 

Pia var också med då Johan gifte sig på Svartå slott.

Då åkte hon till bröllopet med Åsa och bodde på hotell.

 

Två syskonbarn

Pia har två syskonbarn. Hon är faster till Freja och moster till Joel.

– Joel är Åsas pojke, berättar Pia.

Joel är snart 15 år och har fått sitt namn efter Pias morfar.

– Jag kommer ihåg när Joel föddes och jag var och hälsade på honom till BB. Han var så liten och söt.

 

Text: Matilda Hemnell

Foto: Privat och Eleonore Nordgren
 

Artikeln ingår i vår tidning Gemenskap & påverkan GP 1/2021.

FDUV-logotyp.

Helsingfors

Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
FINLAND
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi
 

Vasa

Storalånggatan 60
65100 Vasa
FINLAND
+358 (0)6 319 56 52
fduv@fduv.fi

 

KONTAKT

 

DUVNÄT

 

Om webbplatsen