Catharina Stude jobbar på en lunchrestaurang i Esbo.
Hon jobbar tre dagar i veckan klockan 9 till 14.
På jobbet gör hon bland annat olika sallader och serverar mat åt kunder.
Catharina trivs bra på jobbet för hon tycker om att laga mat. Hon gör ofta mat också hemma.
– När mamma och pappa är borta brukar jag göra mat till mig och min lillasyster, berättar Catharina.
Först jobbade Catharina i restaurangen som utlokaliserad arbetsverksamhet. Då fick hon arbetsersättning.
Men nu är hon anställd och får lön. Hon får också hjälp av en arbetstränare.
Med sin lön brukar Catharina köpa bland annat något till familjens fredagsmys eller något till sina syskon.
– Till exempel när de fyller år brukar jag köpa något trevligt till dem, säger Catharina.
Catharina klarar bra av jobbet också då de har mycket kunder på restaurangen.
– Man ska hålla sig lugn, koncentrera sig och inte stressa. Då går det bra, säger Catharina.
Catharina har inte funderat på att byta jobb. Hon säger att hon nu får göra det hon älskar.
– Det bästa med jobbet är att få jobba med arbetskamrater och göra kunder på gott humör, säger Catharina.
Text: Matilda Hemnell
Foto: Sofia Jernström

