Elin Tuomela jobbar i en butik i Kimito.
På jobbet radar hon varor i hyllor och tar bort pappförpackningar.
Sedan för hon förpackningarna till en maskin som klämmer ihop dem.
– Jag brukar ordna och fixa så att det ser snyggare ut på hyllorna, berättar Elin.
Hon brukar få beröm för att hon radar varorna så snyggt, och det gör henne glad.
Elin jobbar från klockan 8 på morgonen till 11 på förmiddagen.
Elin får inte lön för sitt arbete, men hon får en arbetsersättning som är 12 euro om dagen.
Det betyder att jobbet är en del av arbetsverksamheten.
Med pengarna brukar hon köpa något åt sig själv.
– De far nog lite till godis och sådant, säger Elin.
Elin tycker jättemycket om att jobba i butiken. Hon tycker om att få röra på sig och slippa sitta så mycket.
Dessutom tycker hon om att träffa människor.
– Jag ser ganska mycket bekanta som kommer och handlar, säger Elin.
Det bästa med jobbet är ändå att prata med arbetskamraterna.
Elin klarar av arbetsuppgifterna själv.
– Jag gör i min egen takt så att jag inte behöver stressa. Ingen behöver säga till mig att nu ska du göra det här eller det där.
Elin hoppas få jobba i butiken ännu länge.
– Dom behöver mig där. Jag har fått så mycket beröm så jag vill inte sluta jobba där, säger Elin.
Efter arbetsdagen längtar hon efter att få fara tillbaka till jobbet.
Men om Elin riktigt får drömma skulle hon gärna jobba med musik.
– Mitt drömjobb är att skriva låtar och sjunga för andra, säger Elin.
Text: Nina Normann och Matilda Hemnell
Foto: Privat

