Om du har en funktionsnedsättning kan du delta i arbetsverksamhet, eller utlokaliserad arbetsverksamhet på en vanlig arbetsplats.
Du kan också ha ett arbete med lön.
Det är inte alltid lätt att veta skillnaden på arbetsverksamhet och arbete, eller skillnaden på ersättning och lön.
I den här texten förklarar vi skillnaderna.
Vad är arbetsverksamhet?
Om du deltar i arbetsverksamhet gör du uppgifter på ett arbetscenter.
Du kan till exempel sticka, bygga möbler eller göra olika underleverantörsjobb som att packa saker i lådor eller påsar.
På arbetscentret finns personal som kan hjälpa dig med uppgifterna.
Du gör uppgifterna ensam eller i grupp.
Du får en arbetsersättning som är mellan 0 och 12 euro per dag.
Arbetsverksamheten ordnas av kommunen eller till exempel av Kårkulla.
Vad är utlokaliserad arbetsverksamhet?
Om du är inom utlokaliserad arbetsverksamhet deltar du i arbetsverksamhet, men gör uppgifterna på en vanlig arbetsplats.
På det sättet får du öva på att ha ett arbete.
Du har en person som kan stödja dig på arbetsplatsen.
Hen kallas arbetstränare, arbetslivstränare eller jobbcoach.
Du och arbetstränaren kan till exempel öva hur du tar dig till jobbet och göra upp ett arbetsschema.
Du är inte anställd av arbetsplatsen. Därför får du inte lön utan en arbetsersättning som är mellan 0 och 12 euro per dag.
Arbetsersättningen betalas av kommunen eller till exempel av Kårkulla.
Vad är arbete med lön?
Om du har ett arbete med lön är du anställd på en arbetsplats.
Du gör vanliga arbetsuppgifter.
Om du vill och kan jobba på en vanlig arbetsplats kan du få hjälp av en arbetstränare.
Det kallas arbete med stöd.
Arbetstränaren kan hjälpa dig att söka jobb och ni kan till exempel öva hur du tar dig till jobbet.
Som anställd får du lön för ditt arbete.
Du har ett arbetsavtal där det står hur mycket du ska jobba och hur mycket lön du ska få.
Lönen betalas av arbetsplatsen.
Som anställd får du också till exempel betald semester.
Visste du att?
Du kan både delta i arbetsverksamhet och ha ett arbete med lön.
Du kan till exempel vara tre dagar på en arbetscentral och två dagar på ett arbete med lön.
Om du har sjukpension kan du tjäna över 800 euro per månad och ändå behålla din pension.
Text: Erika Backman
Bild: i Stock
Artikeln ingår i vår tidning Gemenskap & påverkan GP 4/2020.

