Det blev en annorlunda sommar i år. På grund av coronaviruset kunde vi på FDUV inte ordna vanliga sommarläger.
I stället har vi ordnat dagsutflykter och mindre träffar. Vi har också haft digitala träffar på nätet.
Temat för träffarna var natur. Vi har varit mycket i naturen, använt naturmaterial och besökt natursköna platser.
Så trots coronaviruset blev det en rolig sommar för många.
Vi har talat med några deltagare om sommaren.
Utflykt till Fårholmen
Stefan Tuovinen och Karolina Karanen åkte tillsammans med sommarledarna till Fårholmen i Helsingfors.
De promenerade runt på området, lyssnade på naturljud och spelade naturbingo. De åt också picknickmat i naturen och lyssnade på högläsning.
Vad tänker ni om att lägren inte kunde bli av som vanligt i sommar?
– Först funderade jag hur det blir när inga läger ordnas, men dagsutflykter var ett superbra alternativ, säger Stefan.
– Jag tänkte att då ska jag nog gå på läger sommaren 2021. Jag ser fram emot det lägret, säger Karolina.
Vad har ni tyckt om det program som ni har fått göra i stället?
– Det har varit jättekiva träffar! Vi har haft så tur med vädret, säger Stefan.
Förutom att besöka Fårholmen har han också varit till Sveaborg och Högholmen.
– Jag har deltagit bara på en träff hittills, men jag tycker om att promenera så att besöka Fårholmen har varit kul. Jag ser framemot de andra träffarna, säger Karolina.
Senare i sommar besökte Karolina också Borgbacken och Sea Life.
Temat för träffarna är natur, brukar ni vistas i naturen?
– Jo, jag brukar vistas i naturen vid stugan. Där har jag varit nästan hela sommaren. Jag tycker om att promenera i naturen och att sitta ner och lyssna på naturen. Och picknick ska man ha med sig! säger Stefan.
Han gillar också att simma, grilla och njuta av solnedgången.
– Man blir glad och det piggar upp att röra sig i naturen, säger Stefan.
– Om det är bra väder går jag på promenad till exempel till skogen. Jag tycker om att lyssna på skogens ljud och att sitta på stenar. Jag tycker om fåglar och fiskar. Ibland rider jag, berättar Karolina.
– Det är bra med frisk luft, säger hon.

Fanny Stenroos, Richard Blomqvist, Selina Varrio, Oscar Kakko, Iina Levonen och Petra Pölönen på Café Gamla stan i Ekenäs.
Dagsutfärder i Ekenäs
Fanny Stenroos, Richard Blomqvist och Selina Varrio var med sommarledarna på flera dagsutfärder i Ekenäs.
De besökte bland annat Ramsholmens strand, spelade minigolf och lekte i Lejonparken.
Vad tänker ni om att lägren inte kunde bli av som vanligt i sommar?
– Tråkigt, säger Fanny med en suck.
– Jag tänkte att det är dåligt. Jag har varit på många läger, berättar Selina.
Hon har särskilt saknat besöket till Raseborgs sommarteater.
Rickard hoppades på att det skulle erbjudas något annat i stället för läger. Och det gjorde det ju!
Vad tänker ni om det program som ni fått göra i stället?
– Det har varit bra, säger Fanny.
Richard tycker att det har varit roligt.
– Det har varit som på läger!
Selina har också tyckt om programmet. Hennes favoritgrej har varit att äta pizza.
Temat för träffarna är natur, brukar ni vistas i naturen?
– Jag brukar ta bilder i naturen och jag cyklar mycket i mina hemtrakter, berättar Richard.
– Jag brukar promenera och titta på fåglar och växter, säger Fanny.
– Jag tittar på blommor och plockar blommor. Jag brukar också gå på promenad med Mållgan, berättar Selina. Mållgan är Selinas hundvalp.
– Man blir glad av att vara i naturen.
Intervjuerna är gjorda av sommarledarna Iina Levonen, Petra Pölönen och Oscar Kakko.
Texten är bearbetad till lättläst av Matilda Hemnell.
Foto: Iina Levonen och Petra Pölönen

