Gå till innehållet
FDUV - startsida
FDUV - startsida
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • START
  • OM FDUV
  • NYHETER
  • KALENDER
  • VÅR TIDNING
  • LÄGER
  • VUXENLIV
  • TA KONTAKT
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • START
  • OM FDUV
  • NYHETER
  • KALENDER
  • VÅR TIDNING
  • LÄGER
  • VUXENLIV
  • TA KONTAKT

 

Bli medlem

Beställ nyhetsbrev

FDUV

Helsingfors
Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
Finland
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi

Vasa
Storalånggatan 60
65100 Vasa
Finland
+358 (0)6 319 56 52

Tillbaka
tre personer och illustyrationer av coronaviruset

Så här har coronaviruset påverkat min vardag

158943474014.05.2020 kl. 08:39
Coronaviruset har påverkat personer med intellektuell funktionsnedsättning väldigt olika.

Vi har talat med John Pelkonen, Pia Björklund och Jonas Bergholm om hur coronaviruset påverkat deras vardag.

 

Jonas Bergholm

Jonas Bergholm bor i Sibbo i egen lägenhet. Lägenheten hör till Kårkulla.

– Det finns lägenhetsboende och gruppboende i samma våning, men i olika korridorer, berättar Jonas.

Coronaviruset har påverkat Jonas vardag mycket.

– Jag får inte gå på jobb eftersom min dagverksamhet är stängd.

 

Vanligen brukar Jonas ha fysioterapi en gång i veckan. Men nu har han inte fått gå på sina terapier.

Han kunde bli smittad av coronaviruset på terapin eller i taxin och ta det till boendet.

– Här finns äldre personer som man måste ta hänsyn till i sådana här situationer, berättar Jonas.

För äldre och personer som har någon sjukdom kan coronaviruset vara mycket farligt.

 

Personalen på boendet vill inte heller att Jonas ska gå till butiken. Personalen handlar åt honom i stället.

– Det drabbar mig nog hårt det här coronaviruset, säger Jonas.

 

Vad är det tråkigaste med coronaviruset?

– Att jag inte kan fara till Helsingfors och butiker eller ha andra tidsfördriv.

Även om reglerna är otrevliga förstår Jonas att man måste vara försiktig.

– Coronaviruset är osynligt och smittar så lätt.



Jonas har ändå inte bara varit hemma.

– Jag har motionerat. Jag brukar fara ut och cykla med min trehjuling och så åker jag ibland med min elrullstol. Jag är ute nästan varje dag.

 

Också hemma har Jonas haft saker att göra.

– Jag sysslar med datorer, det är min största hobby. Så därför har jag fått tiden att gå.

 

Jonas har också deltagit i Steg för Stegs nätcaféer. Nätcaféerna är träffar på internet.

Jonas har tyckt om träffarna.

Vad har varit bra med nätcaféerna?

– Att man kan umgås fast man inte är på samma plats, säger Jonas.

 

Pia Björklund

Pia Björklund bor vanligen i Vasa, men nu bor hon på grund av coronaviruset tillfälligt i Jakobstad hos sina föräldrar.

– Jag vet inte när jag åker tillbaka till boendet, det beror på vad mamma säger, berättar Pia.

 

Pia jobbar i en matbutik,men har inte kunnat gå till jobbet nu.

Dessutom skulle Pia börja på ett nytt jobb på tisdagar.

– Men på grund av coronaviruset så kunde jag inte börja.

 

Pia har även nu under coronatiden farit och handla med sina föräldrar, men för att undvika att träffa andra människor har hon inte gått in i butiken.

– Jag har stått utanför och väntat.

Enligt Pia är det tråkigaste med coronaviruset att inte få gå till jobbet.

En annan sak som känns svår är att inte veta hur länge det pågår.

– Kanske det går över snart, funderar Pia.

 

Pia brukar ha mycket program på sin fritid.

Hon har bland annat brukat delta i Steg för Stegs träffar. Men nu är allt sådant program på paus.

Hon har inte heller deltagit i Steg för Stegs nätcaféer.

När hon får höra att man kan träffas på internet blir hon nyfiken. Hon ska be hjälp av sin mamma för att delta.

 

Trots att Pias vardag har sett annorlunda ut på grund av coronaviruset har tiden ändå inte blivit lång.

– Jag har promenerat mycket, städat och tvättat kläder, säger Pia.

 

John Pelkonen

John Pelkonen bor i Borgå i en egen lägenhet.

Han får stöd från Kårkulla tre gånger i veckan.

Coronaviruset har inte påverkat John så mycket.

– Jag är på jobb alla dagar, berättar John.

Han jobbar i en matbutik med att rada varor på hyllorna.

 

I butiken försöker John hålla avstånd till kunderna, men det är ibland omöjligt.

– Om de frågar var produkter finns så måste jag visa.

 

I början när coronaviruset började sprida sig var det många människor som hamstrade varor i butikerna, alltså köpte väldigt mycket av vissa varor.

I butiken där John jobbar hamstrade kunderna bland annat toapapper och ärtsoppa.

– Då var de hyllorna tomma, säger John.

 

Vanligen brukar John ha mycket program på sin fritid.

Han deltar i olika möten och går på ishockeymatcher, men nu då man inte kunnat göra sådant har han tagit det mera lugnt.

Det tycker han ibland är tråkigt, men ibland tycker han det är riktigt skönt att ta det lugnt.

 

När personalen besöker John måste de nu ha munskydd.

Det tycker John är det allra jobbigaste med corona.

– Det är äckligt när personalen har munskydd. Jag har obehag för munskydd.

 

En annan sak som John tycker är jobbig är att man inte vet om man är smittad av coronaviruset eller inte.

Han kände sig lite sjuk ett tag, men det kan också ha varit en vanlig flunssa.

– Det är svårt att veta då de inte testar alla.

 

Då John inte har kunnat delta i Steg för Stegs träffar har han istället deltagit i nätcaféerna.

Han tycker det varit bra att kunna hålla kontakt på det sättet.

– Då får man höra hur andra har det, nu när allting är stilla och lugnt, säger John.

 

Text: Matilda Hemnell
Foto: Sofia Jernström
Bild: Papunet ARASAAC

 

Artikeln ingår i vår tidning Gemenskap och påverkan GP 2/2020.

 

FDUV-logotyp.

Helsingfors

Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
FINLAND
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi
 

Vasa

Storalånggatan 60
65100 Vasa
FINLAND
+358 (0)6 319 56 52
fduv@fduv.fi

 

KONTAKT

 

DUVNÄT

 

Om webbplatsen