Kommunikation är olika sätt att berätta saker för varandra, till exempel vad vi tänker och tycker.
Vi kommunicerar genom tal, gester och miner. Vi kan också skriva till varandra.
Genom att kommunicera försöker vi förstå andra och få andra att förstå oss.
Kommunikation kan vara svårt. Ibland missförstår vi varandra.
Om andra inte förstår vad vi vill säga kan vi bli arga eller ledsna.
Därför är det viktigt att vi kan få stöd att berätta vad vi tänker och tycker.
Det är också viktigt att vi lyssnar på varandra.
Stöd för kommunikation
En del människor kan inte tala, eller har svårt att förstå det andra säger.
De behöver stöd för att kunna kommunicera. Stödtecken och bilder kan hjälpa dem.
En del använder en pekplatta som hjälp.
Ny erfarenhetstalare
Ida Westerlund kan inte tala, men hon kan nog kommunicera.
Ida kommunicerar med miner, gester och ljud.
Dessutom använder hon en pekplatta, där hon kan skriva eller välja bland färdiga bilder och ord.
Pekplattan läser sedan upp det Ida vill säga.
Ida är en av Steg för Stegs erfarenhetstalare.
Erfarenhetstalarna besöker till exempel skolor för att berättar hur det är att ha en funktionsnedsättning.
Ida är Steg för Stegs första erfarenhetstalare som använder en pekplatta för att kommunicera.
Text: Matilda Hemnell
Foto: Sofia Jernström

Ida Westerlund är ny erfarenhetstalare. Hon berättar om sitt liv med hjälp av en pekplatta. Hon får också hjälp av Sven Sjöberg. Sven är Idas assistent.

