Gå till innehållet
FDUV - startsida
FDUV - startsida
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • START
  • OM FDUV
  • NYHETER
  • KALENDER
  • VÅR TIDNING
  • LÄGER
  • VUXENLIV
  • TA KONTAKT
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • START
  • OM FDUV
  • NYHETER
  • KALENDER
  • VÅR TIDNING
  • LÄGER
  • VUXENLIV
  • TA KONTAKT

 

Bli medlem

Beställ nyhetsbrev

FDUV

Helsingfors
Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
Finland
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi

Vasa
Storalånggatan 60
65100 Vasa
Finland
+358 (0)6 319 56 52

Tillbaka
Ett äldre par går armkrok längs en väg

När man blir gammal förändras mycket

155729772008.05.2019 kl. 09:42


När man blir äldre är det mycket som förändras. Det sker förändringar i kroppen.

Också var man bor och vad man gör om dagarna kan ändra.

Det är bra att känna till vad som händer då man blir gammal och att ha någon att prata med också om svåra saker som förlust och sorg.
 

Om att åldras

När du blir gammal förändras kroppen både på utsidan och på insidan.

Du kan till exempel få rynkor och grått hår. Du kan få ont på olika ställen i kroppen, bli stelare och tröttare. Du kan också börja se och höra sämre.

Det är ändå bra att komma ihåg att vi åldras olika snabbt och olika mycket så hur det är att bli gammal kan variera.

Det är viktigt att komma ihåg att det också finns många bra saker med att bli äldre. Som äldre får vi sova längre på morgonen och bestämma mer över vår egen tid.

 

Ett par glasögn, piller, ett stetoskop och en EKG-utskrift

När man blir äldre är det bra att kolla upp sin hälsa årligen. Kanske behöver man glasögon eller ändra vilka mediciner man äter. Foto: Pixabay

Hälsa

Det finns också många saker vi kan göra för att hållas friska och må bra när vi blir äldre. Vi kan till exempel röra på oss och äta mat som är bra för kroppen.

Det är bra att kolla upp sin hälsa årligen. I synnerhet om man har mycket ont ska man besöka en läkare.

Det är också viktigt att kolla synen och hörseln. Vid behov kan man få glasögon, hörapparat eller andra hjälpmedel.
 

Klimakteriet

När en kvinna blir äldre slutar hon att få sin mens.

Det brukar vara när hon är ungefär 50 år. Det kallas för klimakteriet.

När mensen upphör kan det ske förändringar i kroppen. Man kanske får värmevallningar, alltså att man plötsligt blir svettig.

Man kan också få humörsvängningar, alltså att man i ena stunden är glad och nästa ledsen.

Om man har svåra besvär kan man få medicin.

När män blir äldre är det vanligt att de behöver gå oftare på toaletten för att kissa. Om det blir besvärligt kan man gå till en läkare och få hjälp.
 

Depression

Det är inte bara i kroppen det märks att man blir äldre. Vi kan också känna oss ensamma eller ledsna.

Om allt känns svårt eller tråkigt kan det vara fråga om en sjukdom som heter depression.

Om du får en depression behöver du hjälp av till exempel en läkare för att bli frisk.
 

Minnessjukdomar

När man blir äldre kan man få sämre minne. Det kan bero på en minnessjukdom.

Personer med en minnessjukdom kan ha svårt att:

  • komma ihåg vad som hände nyss

  • hitta ord

  • hitta till olika platser

  • komma ihåg dagar och tider

  • komma ihåg var saker ligger

  • göra vardagliga saker som att handla, laga mat och klä på sig.


Personer med en minnessjukdom kan också börja bete sig annorlunda, till exempel bli lättare arga.

Minnessjukdomar går inte att bota, men det finns mediciner som gör att minnet inte blir sämre lika snabbt.

Alla som är gamla får inte en minnessjukdom.

 

Äldre man och kvinna i förgrunden, kvinnan tittar i ett sånghäfte. I bagrunden spelar man på gitarr.

Som gammal är det vanligt att man slutar jobba. Då kan det vara roligt att börja en ny hobby, till exempel måla eller delta i allsång. Foto: Eleonore Nordgren

Arbete och fritid

När man blir äldre brukar man sluta jobba. Det kallas att gå i pension eller att bli pensionär.

Man behöver inte alltid sluta jobba helt. Man kan också jobba mindre, till exempel kortare eller färre arbetsdagar, beroende på vad man orkar och vill.

Vissa går i pension när de är unga, men det vanliga är att man går i pension vid 6o- eller 65-års ålder.

Vissa tycker det är skönt att få gå i pension andra tycker det är tråkigt. Man kanske saknar sina arbetskamrater.

Som pensionär har man mera fritid. Det är bra att fundera vad man ska göra om dagarna så man inte får tråkigt. Man kan till exempel börja en ny hobby.

När man blir äldre kan man få flytta till ett seniorboende, alltså ett boende för äldre personer.

På ett seniorboende finns det personal också på dagarna.

 

Blommor och en lykta vid en grav på en gravgård.Efter att någon dött begraver man personen. Om någon man känner dör är det vanligt att känna sorg. Det kan också kännas bra att få minnas personen, till exempel genom att besöka hans eller hennes grav. Foto: Pixabay

Sorg och förlust

Att förlora någon eller något som betyder mycket för dig är svårt. Du får sorg.

Då kan du känna dig till exempel ledsen, arg, tom eller besviken.

Du kan känna sorg

  • för att du förlorar någon sak

  • över en förlorad kroppsfunktion, alltså att du inte längre kan göra något som du tycker om att göra

  • eller för att någon du tycker om dör


Allt som lever dör någon gång.

Vissa dör tidigt, kanske av en sjukdom eller en olycka. Andra lever länge och dör gamla.

Efter att någon dött begraver man personen.
Begravningen har man för att de som är kvar ska få samlas och ta farväl av den som har dött.

När det gått en lång tid efter att någon dött så brukar sorgen lätta. Man är inte lika ledsen hela tiden.

Det kan också kännas bra att få minnas personen som dött, till exempel genom att titta på gamla fotografier eller genom att besöka hans eller hennes grav.

Sorg är naturligt och det är naturligt att visa sin sorg, till exempel genom att gråta.

 

Text Matilda Hemnell
Källa: webbutbildningen Åldern har sin rätt


Artikeln har publicerats i FDUV:s tidning Gemenskap & påverkan GP 2/2019 med temat att åldras.

FDUV-logotyp.

Helsingfors

Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
FINLAND
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi
 

Vasa

Storalånggatan 60
65100 Vasa
FINLAND
+358 (0)6 319 56 52
fduv@fduv.fi

 

KONTAKT

 

DUVNÄT

 

Om webbplatsen