FDUV och Steg för Steg har deltagit i flera Prideparader
Många DUV-föreningar har också deltagit i Pride, bland annat i Raseborg och på Åland.
Sexuella minoriteter
Prideparader ordnas för att främja sexuella minoriteters rättigheter.
Det vanliga är att män blir kära i kvinnor och att kvinnor blir kära i män.
Men det är inte heller ovanligt att till exempel män blir kära i män. Då är man homosexuell.
Om man blir kär i både kvinnor och män är man bisexuell.
Det finns också andra sexuella minoriteter än homosexuella och bisexuella.
Alla har rätt att älska vem man vill oberoende av kön, alltså om det är en man eller kvinna.
Könsminoriteter
Prideparader ordnas också för att främja könsminoriteters rättigheter.
De flesta människor är antingen män eller kvinnor.
De föds som män eller kvinnor och de känner sig som män eller kvinnor.
Men en del människor har till exempel en kvinnokropp, men känner sig som en man. De kallas transpersoner.
Transpersoner kan få mediciner och annan hjälp för att få en kropp som känns som deras egen.
Alla transpersoner vill inte ha sådan hjälp. För dem räcker det att de byter namn och börjar klä sig annorlunda.
Det finns också många andra könsminoriteter.
Till exempel finns det människor som varken känner sig som män eller kvinnor.
Det är viktigt att respektera allas egen uppfattning om vem de är.
Olika är bra
Många tycker fortfarande att det är något konstigt med dem som är annorlunda, som till exempel hör till en könsminoritet eller en sexuell minoritet.
Med Prideparaden vill man visa att vi alla är olika och att det är bra.
Ingen ska behöva skämmas för den de är eller för den de älskar.
Pride är ett engelskt ord som betyder stolthet.
Regnbågsflaggan
I Prideparaden har många regnbågsflaggor. Regnbågen är en symbol för sexuella minoriteter och deras rättigheter.
Också många könsminoriteter har egna symboler och flaggor.
Text: Matilda Hemnell