Europeiska unionen är ett förbund mellan olika medlemsländer i Europa. Europeiska unionen förkortas EU.
Till exempel Finland och Sverige är medlemmar i EU.
I maj 2019 väljer vi nya medlemmar till Europaparlamentet, alltså europaparlamentariker.
Varför är Europaparlamentsvalet viktigt?
Europaparlamentet fattar beslut som påverkar alla EU-medborgares liv.
Europaparlamentet bestämmer om lagar, till exempel om hur tillgängliga produkter och tjänster ska vara, eller om rätten att resa, bo och arbeta inom EU.
Europaparlamentet bestämmer också om EU:s budget.
När är Europaparlamentsvalet?
I Finland ordnas Europaparlamentsvalet den 26 maj.
Man kan också rösta på förhand i det här valet. Förhandsröstningen är 15–21 maj.
Vem kan du rösta på?
Finland väljer 13 representanter till Europaparlamentet.
Varje kandidat har ett eget kandidatnummer.
Du kan rösta på vilken kandidat som helst som är uppställd i Finland.
Läs mera
Du kan läsa mer om Europaparlamentsvalet och hur du röstar i det i Justitieministeriets broschyr.
Broschyren är lättläst.
Gå till broschyren om Europaparlamentsvalet 2019 (pdf)

