Har du ett eget hem som du trivs i?
De personer tidningen GP träffade på dagverksamheten Octaven trivs alla bra i sitt hem.

Yvonne Heins
Yvonne Heins bor på Majparken i Arabiastranden i Helsingfors.
Majparken är ett av Kårkullas boenden.
– Vi bor många kaverin där, säger Yvonne. Kaveri är ett annat ord för vän.
Huset där Yvonne bor är ett höghus.
Fem andra personer bor på samma våning som Yvonne.
– Jag trivs så bra, det känns som ett hem, säger Yvonne.
Yvonne har ett eget rum.
– Jag har fågelgardiner, berättar Yvonne. Gardinerna har alltså bilder av domherrar på.
Vad är det bästa med ditt hem?
– Att det finns personal där. Om jag behöver hjälp med något så finns de där, säger Yvonne.

Maria Hasselblatt
Maria Hasselblatt bor också på Majparken.
– Jag trivs mycket bra där. Vi gör all mat tillsammans i ett stort kök, säger Maria.
På det egna rummet har Maria en egen kaffekokare, en tv och en radio.
– Och jag har utsikt mot havet, säger Maria.
Maria berättar att hon åker hem till sin mamma och pappa vartannat veckoslut.
– Där finns också en hund, en brun labrador som heter Bruno.
För Maria känns både Majparken och föräldrarnas hem som hemma.
– Ja, båda är mitt hem, säger Maria.

Johan Blomberg
Johan Blomberg bor på Andelslagsvägens boende i Helsingfors.
Det hör till Kårkulla.
Boendet är anpassat för äldre personer.
– Andelslagsvägens boende är bäst, säger Johan.
Hemma brukar Johan bland annat städa tillsammans med personalen och titta på tv.
Johans favorit tv-program är Salatut elämät, en finskspråkig tv-serie.
På sin fritid rider Johan i Kyrkslätt och tidigare var han med i DuvTeatern.
– Jag har spelat Hans i teaterföreställningen Hans och Greta, berättar Johan.
I sitt hem gillar Johan bäst morgonmålet.
Det äter han i det gemensamma köket.
– Kaffe och smörgås ska det vara, säger Johan.

Sara Grönvall
Sara Grönvall bor på Stjärnhemmet i Esbo.
Det hör till Aspa.
Där har Sara en egen lägenhet i ett radhus.
I lägenheten har hon ett eget kök.
– Jag brukar laga mat där med hjälp av personal, säger Sara.
Det finns också gemensamma utrymmen.
Där kan Sara laga mat och äta tillsammans med de andra som bor på Stjärnhemmet.
De brukar också ha gemensam musikstund.
Att flytta till ett eget hem från sina föräldrar är inte alltid så lätt.
– Det var jättesvårt att flytta, men det har blivit bättre sen, berättar Sara.
– Jag trivs nu bra och har egna kompisar. Det är mina grannar, säger Sara.
Vad är det bästa med ditt hem?
– Att bo självständigt och att omgivningen är trygg, säger Sara.
Text: Matilda Hemnell
Foto: Pixabay och Matilda Hemnell

