Steg för Stegs erfarenhetstalare från södra Finland träffade Jonas Helgesson på Helsingfors bokmässa.
Jonas Helgesson är en författare från Sverige.
Han har skrivit fyra böcker om sitt liv med CP-skada.
På bokmässan deltog han i ett program om utseende och självkänsla, om att inte passa in, men ändå våga vara sig själv.
Komiker med inspiration från sitt eget liv
Jonas Helgesson är även ståuppkomiker, men varifrån får han sin inspiration?
– Jag får inspirationen från mitt liv. Allt jag säger är jag med om i verkligheten, säger Helgesson.
Men kan du skämta även om annat än dig själv, frågar Hanna Grandell.
– Jo, jag kan men jag tycker om att skämta om mig själv. Då blir det äkta.
Att vara förälder med funktionsnedsättning
Jonas Helgessons senaste bok handlar om att vara pappa med en CP-skada.
Men att bli förälder var ingen självklarhet.
– Det var det största beslutet jag gjort i mitt liv. Jag trodde inte att jag skulle klara av det, säger Helgesson.
Enligt Helgesson är den största utmaningen med att vara pappa med en CP-skada inte det praktiska kring att vara förälder utan det vad andra tycker och tänker.
– Att möta andra som inte tror att jag är pappa, säger Helgesson.
Jonas Bergholm från Steg för Steg frågar Helgesson om det stämmer att hans barn inte vet om att han har en CP-skada?
– Ja det stämmer. Mitt äldsta barn vet lite att jag har en funktionsnedsättning, men hon vet inte vad CP-skada betyder, säger Helgesson.
Helgessons skrivtips
När Helgesson skrev sin första bok, Grabben i kuvösen bredvid, var det inte så lätt att få den publicerad.
Alla förlag tackade nej.
– Jag fick trycka upp några exemplar själv. Sen när böckerna började sälja blev förlaget intresserat, säger Helgesson.
Vad har du för tips till andra personer med funktionsvariation som vill skriva böcker om sina liv? frågar Hanna Grandell.
– Var äkta, skriv vad du tänker även om du tänker dumma grejer. Skriv dina tankar, skriv när du känner dig ledsen, skriv när du känner dig glad. Bara skriv! säger Helgesson.
Text: Jonas Bergholm, Hanna Grandell och Frank Lundgren
Foto: Sofia Jernström

Steg för Stegs erfarenhetstalare intervjuar Jonas Helgesson. Från vänster: Hanna Grandell, Frank Lundgren, Merethe Eriksson, Jonas Bergholm och Jonas Helgesson.

